IKEA België test afhaalautomaat voor on-line bestellingen

IKEA België introduceert de Collectomat, een innovatief geautomatiseerd systeem voor het afhalen van on-line bestellingen. De nieuwe service speelt in op de groeiende vraag van klanten naar meer flexibiliteit tijdens het winkelen. De Collectomat werd officieel gepresenteerd in IKEA Zaventem in aanwezigheid van staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming, Alexia Bertrand, en burgemeester van Zaventem, Ingrid Holemans.
De Collectomat is een cilindervormige structuur van 8,5 meter hoog die tot 68 Click & Collect-bestellingen kan opslaan. Het systeem kan tot drie keer per dag worden bijgevuld, waardoor het meer dan tweehonderd bestellingen per dag kan afhandelen. Klanten voeren eenvoudigweg de PIN-code van hun bestelling in, waarna de Collectomat de bestelling op een trolley aflevert. Momenteel bevindt het systeem zich in de testfase en is het beschikbaar van 6 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds tijdens de openingsdagen van de winkel, met als uiteindelijk doel om 24/7 beschikbaar te zijn.
Vorig boekjaar zag IKEA België een verdubbeling van het aantal Click & Collect-bestellingen. De introductie van de Collectomat komt tegemoet aan de groeiende vraag van klanten naar meer flexibiliteit tijdens het winkelen. Deze innovatie stelt klanten in staat om hun bestellingen de volgende dag al af te halen, zowel voor, tijdens als na de openingstijden. Bovendien maakt het geautomatiseerd afhalen van bestellingen het werk van IKEA-medewerkers aangenamer en geeft het hen meer tijd voor gevarieerde taken.

Momenteel bevindt de Collectomat zich in de testfase in drie winkels van de Ingka Groep: IKEA Zaventem, IKEA Amsterdam en IKEA Plaisir (Frankrijk). Het nieuwe systeem vult de bestaande lockers aan, waarvan IKEA Zaventem als tweede Belgische winkel gebruik maakt met zeventien lockers. IKEA België is van plan om de lockers uit te breiden naar andere Belgische winkels en externe locaties.
Klanten kunnen hun bestellingen ophalen bij de Collectomat via een aparte ingang in de nieuwe uitbreiding van de winkel, die tevens de capaciteit voor thuisleveringen vergroot. Om de ecologische voetafdruk te verkleinen, zullen alle thuisleveringen tegen eind 2025 worden uitgevoerd met uitstootvrije elektrische voertuigen.

IKEA blijft investeren in het verbeteren van de klantervaring in de winkel en on-line door wachttijden te verkorten en de capaciteit voor on-line diensten te vergroten. Deze investeringen omvatten onder andere de Collectomat, lockers, autonome drones voor voorraadcontrole, Click & Collect-zones en het Scan & Go-systeem. Dit boekjaar investeert IKEA België in totaal 30 miljoen euro in deze omnichannel-strategie.
Meer info: 02/719.19.19 of https://www.ikea.be

IKEA N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.