Investeer in je werving van de toekomst

De corona-crisis liet het afgelopen jaar duidelijke sporen na op de arbeidsmarkt. Einde 2020 steeg het aantal werkzoekenden in Vlaanderen met 6,5% vergeleken met een jaar eerder. 190.537 mensen zijn bij VDAB ingeschreven als niet-werkende werkzoekende. Het afgelopen jaar werden 240.811 vacatures gemeld aan VDAB. Dat is 17,6% minder dan in 2019.
Slechts drie sectoren hebben in 2020 meer vacatures gemeld dan in het jaar voordien. Het gaat over de primaire sector, de sector Energie, water & afvalverwerking en de Gezondheidszorg. De vraag vanuit Vervaardiging van bouwmaterialen alsook vanuit de bouwsector zelf lag lager dan in 2019. Toch behoren deze sectoren daarmee nog steeds tot de beter scorende sectoren.
Andere sectoren hebben het afgelopen jaar veel minder vacatures gemeld dan in 2019. Sommige sectoren hebben sterk te lijden onder de Covid-19 crisis. Horeca en toerisme bijvoorbeeld kenden in 2020 nagenoeg 50% minder vacatures. Ook de sector Ontspanning, cultuur en sport heeft met een terugval van bijna een derde stevig te lijden onder Covid-19.
Geleidelijk herstel
In zijn economische projecties van december 2020, voorspelt de Nationale Bank van België dat de economische bedrijvigheid in 2020 in België krimpt met 6,7 %, als gevolg van de maatregelen die werden opgelegd om de verspreiding van de Covid-19 pandemie tegen te gaan. Bij een versoepeling en het realiseren van een vaccinatiestrategie, volgt de komende twee jaren een geleidelijk herstel met telkens meer dan 3 %.
Talenten werven
Het voorspelde economische herstel zal ook nog gepaard gaan met de verdere uitstroom van de oudere werknemers uit onze arbeidsmarkt. Dat alles samen zal voor een bijkomende vraag op de arbeidsmarkt zorgen. Het aanbod aan werkzoekenden mag dan al wat groter zijn, bedrijven die op de lange termijn succes willen boeken om talent aan te trekken, ontwikkelen het beste een duidelijke en verzorgde strategie om nieuwe medewerkers te werven.
Ervaring delen
Sollicitanten en medewerkers beschouwen zichzelf steeds meer als klanten van een bedrijf. Ze willen op hun manier een soort customer experience ervaren. Als je klanten niet graag met een negatieve ervaring opzadelt, dan doe je er ook goed aan om potentiële nieuwe medewerkers een professionele ervaring te bieden. Van de mensen die geïnteresseerd zijn om voor een bedrijf te werken, zou volgens Forbes tot 72% niet aarzelen om een slechte ervaring on-line en via social media te delen. 27% zou zelfs geneigd zijn om andere mensen af te raden om bij het bedrijf in kwestie te solliciteren.
Terugkeren
Verzorg de on-line ervaring van werkzoekenden, waarmee je ook post-Covid ongetwijfeld video-sollicitatiegesprekken zult blijven voeren en informatie uitwisselen. Zorg dat geïnteresseerde sollicitanten op je website goede en duidelijke informatie kunnen vinden over je bedrijfsvoering, de cultuur die er in je bedrijf heerst en aarzel niet om je eigen werknemers aan het woord te laten en te vertellen wat zij ervan vinden om voor je bedrijf te werken. Blijf wel oprecht en authentiek, want geforceerde communicatie wordt door de sollicitanten snel doorgeprikt. Behandel de werkzoekenden ook als een individu, en niet als een soort massaproduct. Zelfs bij een afwijzing, krijg je veel appreciatie als je mensen een korte mededeling stuurt en hen daarbij met hun naam aanspreekt in plaats van met “beste kandidaat”. Neem ook de moeite om kort en persoonlijk aan te geven waar ze tekort kwamen in hun sollicitatie. Je geeft ze op die manier de kans om hun talenten aan te scherpen en wie weet komt de sollicitant in de toekomst nog terug en komen jullie wel tot een mooie en vlotte samenwerking. Het is een kleine investering die je nu kunt maken. Als je in de toekomst, in een krapper wordende arbeidsmarkt, nog op zoek moet naar talent, zul je oogsten van wat je in de komende maanden zaait.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met VDAB)
Meer info:
.VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.