Investeringsarm Paulig stapt in Belgische start-up Rainbow Crops

De investeringsarm van het Finse voedings- en drankenbedrijf Paulig, PINC, investeert in de Belgische start-up Rainbow Crops B.V. (Gent). Het landbouwtechnologiebedrijf ontwikkelt met behulp van AI en genbewerking nieuwe gewasvariëteiten die beter bestand zijn tegen klimaatverandering.
Rainbow Crops, een spin-off van het Belgische onderzoeksinstituut VIB, ontwikkelde het Trait Foundry™-platform. Dit technologieplatform combineert geavanceerde artificiële intelligentie, genoombewerking en precisieveredeling om meerdere eigenschappen van gewassen tegelijkertijd te verbeteren, zoals droogtetolerantie, hittebestendigheid en input-efficiëntie. De eerste testen op maïs tonen positieve resultaten.
Het bedrijf staat onder leiding van Giacomo Bastianelli, een ervaren biotech-ondernemer. Rainbow Crops richt zich op samenwerking met zaad- en veredelingsbedrijven om de volgende generatie gewasgenetica te ontwikkelen die inspeelt op de uitdagingen van klimaatverandering.

Voor PINC, dat in 2025 ook investeringen deed in start-ups in Zweden en het Verenigd Koninkrijk, is dit de eerste investering in een Belgische onderneming. Volgens PINC-directeur Marika King sluit de technologie van Rainbow Crops goed aan bij Paulig's focus op basisgewassen zoals maïs, essentieel voor producten van merken als Santa Maria en Poco Loco.
PINC werd opgericht in 2018 om via investeringen bij te dragen tot een smakelijkere, gezondere en duurzamere planeet. Naast PINC wordt Rainbow Crops ook ondersteund door investeerders als het Agri Investment Fund (AIF) en Qbic.
Meer info: https://www.rainbowcrops.com
RAINBOW CROPS B.V.
PAULIG GROUP
SNACK FOOD POCO LOCO N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.