Is telewerken een succes?
Brother “Hybrid Working Survey 2023” brengt wat werkt voor hybride werken in kaart
Het hybride werkmodel is een blijvertje, waarbij een deel van de week thuis en een deel op kantoor wordt doorgebracht. In feite is het nu de “norm” voor miljoenen werknemers in heel Europa. Zo hebben vacatures voor hybride werken op LinkedIn 2,6 keer meer views en trekken ze bijna 3 keer meer sollicitanten aan dan vacatures voor werken op locatie. Dat toont aan dat als bedrijven willen concurreren op de arbeidsmarkt, ze werken op afstand moeten omarmen, of in ieder geval flexibiliteit moeten inbouwen waar mogelijk.
De “Enquête Hybride Werken 2023” van Brother toont aan dat 66% van de ondervraagde Europeanen hybride of uitsluitend thuis werken. Dat cijfer is 6% hoger dan in de vorige enquête. De sectoren die het meest gebruik maken van een mix van thuis- en kantoorwerk zijn IT en communicatie, financiën, professionele diensten en techniek. Met name IT-functies lijken zich goed te hebben aangepast aan flex-werk, onder andere vanwege het gedecentraliseerde karakter van eerdere functies, wat een belangrijk leerpunt is.
Na het verzamelen van de resultaten van het onderzoek heeft Brother een aantal suggesties over hoe je deze nieuwe kennis in je teams kunt toepassen.
- Voorzie in de juiste apparatuur
Het is belangrijk dat werknemers over de juiste apparatuur beschikken als ze thuiswerken.
Dit was één van de meest voorkomende redenen waarom 58% van de respondenten hun bedrijf als “uitstekend” of “goed” beoordeelden voor de manier waarop het zich heeft aangepast.
Omgekeerd gaven veel mensen aan dat de tijd en kosten bij het opzetten van een thuiskantoor een negatieve ervaring was. Anderen meldden dat ze niet hetzelfde niveau van apparatuur aangeboden kregen als op kantoor, wat het moeilijker maakte om thuis te werken. Hetzelfde niveau van technische configuratie - thuis of op kantoor - is essentieel om ervoor te zorgen dat beide locaties voldoen aan de verwachtingen van de werknemers. Daarom is het belangrijk om je teams toe te rusten met de beste thuiskantooroplossingen, waaronder thuiskantoor-printers, label-oplossingen en managed print services.
- Stel een thuiswerkbeleid op
Volgens het onderzoek zei 51% dat hun bedrijf een formeel beleid heeft voor flexibel/hybride werken. Dat is een belangrijk punt op je to-do lijst als je dat nog niet hebt gedaan.
Een officieel beleid schept verwachtingen. Het is interessant om te zien dat meer dan de helft van de bedrijven het serieus neemt.
Uit het onderzoek blijkt dat IT- en communicatie-, financiële - en productie-professionals het vaakst een formeel beleid voor flexibel/hybride werken hebben.
Er is dus meer te doen, vooral omdat sommige deelnemers aan het onderzoek vonden dat de grens tussen werk en privé vervaagde.
- Omarm de positieve kanten
Werken op afstand of hybride werken heeft veel voordelen die, naast eventuele beleidswijzigingen, aan je team moeten worden meegedeeld. In feite zijn de positieve punten hetzelfde gebleven als in het vorige onderzoek, wat aangeeft dat de voordelen blijven bestaan.
Werknemers in Spanje, Franrijk, Italië en Duitsland waren het er bijvoorbeeld allemaal over eens dat minder tijd en geld verliezen aan woon/werk-verkeer een groot voordeel is. Dat werd gevolgd door een betere balans tussen werk en privé en flexibele werktijden.
Andere positieve punten zijn een hogere productiviteit, minder afleiding en meer tijd om met het gezin door te brengen.
Je kan ervoor zorgen dat dit positieve punten blijven door je team te helpen bij het creëren van een “gestructureerde werkomgeving” en het vermijden van “project creep” in persoonlijke tijd vermits dit potentiële valkuilen worden genoemd.
- Maak van het kantoor een geweldige samenwerkingsruimte
Als je team hybride of op afstand werkt, is het heel belangrijk om de kantoordagen zo samenwerkingsgericht mogelijk te maken want “gebrek aan interactie met collega’s en klanten” kwam als negatief punt naar voren in de enquête. Natuurlijk hangt dit af van verschillende roosters en thuiswerkdagen, maar minstens één dag per week voor face-to-face interactie is een goed uitgangspunt.
Soms is het gewoon niet mogelijk om hybride werken aan te bieden. 29% van de respondenten gaf aan nog steeds op kantoor te werken, vooral dienstverleners in publieke dienstverlening, gezondheidszorg en detailhandel. Er zijn echter nog steeds manieren om de kantooromgeving te verbeteren. Aanbevolen wordt om werkplekken te ontwerpen die flexibel genoeg zijn om elke werknemers te ondersteunen. Een mix van rustige ruimtes, samenwerkingszones en contactlocaties zorgt ervoor dat iedereen verbonden, betrokken en productief kan zijn.
(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Brother (International) Belgium N.V. (Dilbeek))
of 02/467.31.11
BROTHER INTERNATIONAL (BELGIUM) N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.