Israël: innovatie-hotspot met sterke koopkracht

03/05/2022 OM 10:14 - Luc Willemijns
Israel 010522

Ondanks de soms onzekere geopolitieke situatie en de beperkte aanwezigheid van grondstoffen is de Israëlische economie één van de meest vooruitstrevende ter wereld. Het is een absolute hotspot voor technologie en tech start-ups. En op de VS na worden nergens ter wereld meer unicorns gemaakt. Staat het land al op uw exportradar? Onderstaand schetsen we de Israëlische economie in vijf krachtlijnen.

1. Het herstel van de pandemie verloopt snel en indrukwekkend

Op politiek vlak blijft de situatie in Israël gevoelig, maar economisch is het land sterk bezig. Het herstel van de corona-pandemie verloopt in een hoog tempo. In 2021 tekende het BBP een stijging van 8,1% op ten opzichte van 2020, met een uitschieter van maar liefst 16,6% in het laatste kwartaal.

De invoer klom dan weer met 18% ten opzichte van het jaar ervoor. Voor 2022 voorspelt de centrale bank een BBP-groei van 5,5%. Vooral in de offshore-gasinfrastructuur gaan de investeringen volgens de prognoses verder stijgen.

2. Investeringen in gasinfrastructuur nemen hoge vlucht

Gas is vandaag goed voor 60% van de stroomproductie en het gasverbruik in Israël blijft in stijgende lijn gaan. Bij de ontginning van het recent ontdekte Leviathan-gasveld voor de kust zijn enkele grote Israëlische en buitenlandse groepen betrokken.

Daar wil de overheid graag verandering in brengen en er veel meer spelers een rol in laten spelen. Bovendien liggen er flink wat kansen voor buitenlandse leveranciers van uitrustingsgoederen, technologie en allerhande diensten in deze niche.

3. Alle superlatieven over ICT en high-tech kloppen

Was 2020 - ondanks corona - al een recordjaar voor investeringen in het tech-ecosysteem, 2021 deed daar nog een schepje bovenop. Geen enkel land ter wereld telt meer start-ups per capita.

Die starters situeren zich binnen een brede waaier aan domeinen en sectoren: data, fintech, e-health, foodtech, automotive, cybersecurity, retail, marketing, Industrie 4.0, … Op de VS na worden ook nergens anders meer unicorns gemaakt - start-ups die meer dan één miljard dollar waard zijn. In 2021 kwamen er 48 nieuwe bij.

Toch kijken verschillende high-tech sectoren met veel interesse naar buitenlandse start-ups. Denk maar aan spelers binnen smart mobility, cleantech, artificiële intelligentie, cybersecurity, semi-conductoren, elektronische componenten, 5G-netwerken, e-health of Industrie 4.0.

Vlaamse bedrijven moeten wel beseffen dat de concurrentie enorm is. Naast lokale spelers hebben bijna vierhonderd technologiebedrijven er al een R&D-center. Dus je komt pas aan de bak als je echt baanbrekende technologie in huis hebt en een onderscheidende USP.

4. Circulaire economie maakt inhaalbeweging

De recycling-industrie is onderontwikkeld, met grondwater- en luchtvervuiling als gevolg. Daarom kwam de overheid enkele jaren terug met een investeringsplan op de proppen. Het storten van afval afschaffen tegen 2040 is de ambitie.

Er liggen dus opportuniteiten voor buitenlandse specialisten in afvalsortering en -verwerking, bodemsanering, recycling-technologie en dies meer. Heel concreet is er een gebrek aan know-how en technologie om batterijen te recycleren.

Ook qua hernieuwbare energie moet het land bijbenen. De cijfers spreken boekdelen: eind 2019 haalden de OESO-landen 27% van hun verbruikte elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. In Israël was dat amper 9%. Tegen 2030 wil het land maar liefst 80% van zijn stroom tijdens de piekuren uit zonne-energie halen.

Ook in energiewinning uit water, biomassa en wind zal de komende jaren aanzienlijk worden geïnvesteerd. Know-how en technologie uit het buitenland zullen hiervoor welkom zijn.

5. Koopkrachtige consument heeft oog voor nieuwe producten

Het BBP per capita in Israël is groter dan in EU-landen als Frankrijk, Spanje of Italië. Na een krimp van 3% in 2020 groeide het vorig jaar met 6,3%. De koopkracht ligt dus hoog en consumenten zijn bereid om te betalen voor speciale voedingsmiddelen, bio of organisch, vlees-en visvervangers, …

Multinationals als Nestlé, Unilever of Danone werken samen met lokale voedselverwerkers en brengen heel wat nieuwe producten op de markt. Niet verwonderlijk dus dat Carrefour - volgens recente berichten - plannen heeft om de Israëlische markt te betreden.

Voeding is ook voor Vlaamse exporteurs één van de successectoren ondanks de koosjer-certificering. Dat is geen verplichting maar veel supermarkten weigeren niet-koosjere voeding. Investeer je in koosjer-certificaten, dan krijg je natuurlijk ook meteen toegang tot andere markten met een aanzienlijk aandeel koosjer-voeding, zoals de VS.

Wat u moet weten over de Israëlische business-cultuur

  • Uw Israëlische zakenpartner zal snel to the point komen. Hij zegt rechtuit wat hij denkt. Interpreteer dit niet als onbeleefd of agressief.
  • Israëli’s durven risico’s te nemen en hakken razendsnel knopen door. Maak in uw pitch dus meteen duidelijke welke meerwaarde u met uw product of dienst te bieden heeft.
  • Israëli’s gaan informeel tot familiair met elkaar om, zowel in persoonlijke als zakelijke communicatie. Zo spreken business partners elkaar gewoonlijk aan met de voornaam, ook al vanaf de eerste ontmoeting.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Flanders Investment & Trade)

Meer info

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.