KBC Autolease effent pad naar EV met Wegwijzer Elektrisch Rijden

15/09/2023 OM 10:35 - Jean-Louis Vandevoorde
Kbcautolease1 150923
(Business development manager Elektrisch Rijden Aagje Florizoone van KBC Verzekeringen en product manager Jan Peeters van KBC Autolease) (© JLV)

Hoe kiezen zelfstandigen, bedrijfsleiders en hun medewerkers de juiste elektrische auto (EV)? Wat komt daar allemaal bij kijken? Waar moet je rekening mee houden? Hoe zit het op fiscaal vlak? Wie de stap naar elektrisch rijden zet, zit met veel vragen en moet een drempel over. KBC Autolease biedt met zijn Wegwijzer Elektrisch Rijden een praktische handleiding om van de overstap een vlotte rit te maken.

KBC Autolease is in zijn sector een topspeler met een eigen profiel, onderstreept product manager Jan Peeters. “Wij zijn een lokale speler met een sterke verankering in de BeLux, daar waar vele leasing-maatschappijen internationale giganten zijn. We focussen dan ook sterk op de lokale markt van kleine zelfstandigen, KMO’s en grote bedrijven, van de bakker of beenhouwer om de hoek tot ondernemingen met een vloot van enkele duizenden voertuigen”. KBC zelf is met stip de grootste klant, met meer dan 5.000 auto’s bij de eigen autoleasing-dochter.”

Van diesel naar benzine naar elektrisch

Jan Peeters zelf is al elf jaar actief bij KBC Autolease. Toen hij zijn nieuwe functie opnam, rijmde zowat alles wat in autoleasing-land bewoog op diesel. De eerste kentering kwam er toen KBC Autolease in 2016 ook voor benzinewagens meer plaats maakte omdat de total cost of ownership (TCO) voor sommige klanten lager kwam te liggen dan bij een dieselauto. In dat eerste jaar had meteen 10% van de nieuwe contracten betrekking op benzinewagens.

Elektrische voertuigen waren in datzelfde jaar goed voor amper 0,2% van de bestellingen. Dat aandeel was in 2019 nog steeds beperkt tot 1,8%. Voor de doorbraak was het wachten tot 2020. Na een grondige marktstudie in 2019 en het ontwikkelen van een EV-aanbod waarin ook een laadpaal bij de gebruiker thuis in het lease-contract kon worden opgenomen, stak KBC Autolease definitief van wal met elektrische wagens. “Vóór 2020 was de markt nog niet matuur genoeg. Aanbod en vraag bleven aan de lage kant. Het was wachten tot er meer constructeurs met elektrische voertuigen voor de dag kwamen en er ook voor het opladen van batterijen haalbare oplossingen beschikbaar waren”, stelt Jan Peeters.

Sindsdien gaat het steil omhoog met het aandeel van EV’s in het aantal bestellingen: van 4,6% in 2020 naar 32,5% vorig jaar. Voor 2023 rekent KBC Autolease op meer dan 50%. Van de 51.000 voertuigen die KBC Autolease in zijn portefeuille heeft (naast 25.000 meestal elektrische fietsen), is vandaag al 7% volledig elektrisch en 15% hybride. Ruim een vijfde van de vloot is dus al minstens deels geëlektrificeerd.

Kbcautolease2 150923
(Jan Peeters: “Het is de klant die bepaalt welk type voertuig, merk en brandstof hij wil. Maar fiscale aspecten zoals aftrekbaarheid bepalen die keuze uiteraard mee) (© KBC)

Fiscale aandrijving

Dat heeft uiteraard veel te maken met de nieuwe fiscale regelgeving rond salariswagens, die over de komende jaren fors snoeit in de fiscale aftrek voor bedrijfsvoertuigen die niet 100% elektrisch zijn, met een vooralsnog heel gevoelige impact op de TCO naar 2026 toe. Op 1 juli scherpte de federale regering die vergroening van de autofiscaliteit drastisch aan, met het oog op een verduurzaming van het wagenpark. Bedrijfs- en salariswagens spelen daarin de rol van speerpunt. Wagens op fossiele brandstoffen zijn op de terugweg.

Jan Peeters plaatst daar een kanttekening bij. “De klant bepaalt zelf hoe hij zijn wagenbeleid bijstuurt op basis van de nieuwe fiscale regelgeving. Het is de klant die beslist welk type voertuig, merk en brandstof hij wil. Maar fiscale aspecten zoals aftrekbaarheid bepalen die keuze uiteraard mee. Bedrijven zijn hun budgetten in functie van de jongste ontwikkelingen op fiscaal vlak aan het herbekijken”.

Drempel wegnemen

Veel mensen zitten nog met het gevoel dat een elektrische wagen “niet voor mij” is, weet Jan Peeters. “Onze basisboodschap is dat de elektrische wagen niet langer de auto van morgen maar de auto van nu is en de overstap naar elektrisch rijden eenvoudiger is dan vaak gedacht. Gebruikers zullen wel anders moeten gaan nadenken over hun mobiliteit, al was het maar omdat de frequentie van een oplaadbeurt hoger ligt dan bij een klassieke tankbeurt”.

“De eerste elektrische wagen is toch voor elke bestuurder een soort van sleutelmoment waarop heel wat nieuwe zorgen ontstaan. Wij willen de transitie naar deze meer duurzame vorm van mobiliteit ondersteunen door duidelijk te maken wat de mogelijkheden zijn en onze klanten begeleiden op de weg naar elektrisch rijden”, voegt business development manager Elektrisch Rijden Aagje Florizoone daar aan toe.

Maar hoe kiest een particulier, zelfstandige, ondernemer of bedrijfsleider de juiste wagen voor zichzelf of zijn medewerkers? “Mensen zitten met heel wat vragen rond elektrisch rijden. Ze horen en lezen begrippen waarmee ze niet vertrouwd zijn, moeten voor verbruik in kilowattuur per 100 km leren denken in plaats van in liters per 100 km en zitten met psychologische drempels zoals range anxiety, de angst voor een lege batterij onderweg”, stipt Aagje Florizoone aan. “Aan info op het Internet geen gebrek, maar ze zien door de bomen het bos soms niet meer doordat alles verspreid staat. Precies daarom hebben we de Wegwijzer Elektrisch Rijden ontwikkeld”.

Kbcautolease3 150923
(Aagje Florizoone: “Mensen zitten met heel wat vragen rond elektrisch rijden. Precies daarom hebben we de Wegwijzer Elektrisch Rijden ontwikkeld”) (© KBC)

Simulatie-tool, filmpjes, checklist

De Wegwijzer is vrij toegankelijk en biedt een brede waaier aan info over elektrisch rijden, in de vorm van filmpjes over nieuwe begrippen als rijbereik, opladen, laadpassen en fiscale voordelen, een checklist en een stappenplan van offerte tot bestelling, FAQ’s, tips en advies.

Voor de keuze van een elektrische auto biedt de Wegwijzer Elektrisch Rijden een handige test die vertrekt van de individuele situatie van elke bestuurder. Hoeveel kilometers leg je in een gemiddelde week af? Is thuis opladen mogelijk of niet? En wat is het beschikbare budget? De simulatie-tool verwerkt de antwoorden op die drie basisvragen tot een lijst van elektrische wagens op maat van de bestuurder, die verder verfijnd kan worden naar type wagen, merk, verbruik en bereik toe. Zoek je een elektrische wagen met een trekhaak of fietsendrager, dan geeft deze merkonafhankelijke tool je meteen een overzicht van de elektrische wagens op de markt die aan die keuze beantwoorden en die met je beschikbare budget en rijbereik overeen stemmen.

“Het juiste antwoord op welke wagen het best bij een bestuurder past, hangt heel hard samen met zijn of haar specifiek profiel. Kiezen voor een zo groot mogelijk rijbereik lijkt vaak de beste optie. Maar wie niet veel kilometers per dag rijdt en elke avond de batterij van zijn wagen thuis kan opladen, kan het vaak stellen met een kleiner rijbereik”, geeft Aagje Florizoone als voorbeeld.

De simulatie-tool valt bij bestuurders duidelijk in de smaak want in enkele kliks biedt hij een schat aan informatie. Wil je bijvoorbeeld weten hoe groot het Voordeel Alle Aard is van een specifieke wagen of hoe lang het zal duren om de wagen die bij je past op te laden aan een gewoon of snellaadstation, dat kan. Of wil je weten hoe een vakantie mede wagen van jouw voorkeur eruit zou zien, dan krijg je meteen een realistische inschatting van het aantal laadstops met die wagen. “Zo nemen we een aantal zorgen weg van bestuurders die voor het eerst een elektrische wagen overwegen. We sleutelen continu verder aan de inhoud van de site om er nieuwe functionaliteiten aan toe te voegen en de info up-to-date te houden”, zegt Aagje Florizoone.

Vlootverantwoordelijke ondersteunen

“Vooral wie voor het eerst de aankoop van een EV overweegt, zal veel aan de Wegwijzer hebben. De Wegwijzer Elektrisch Rijden is bovendien nuttig om de vlootverantwoordelijke van een bedrijf te ontzorgen. Die wordt vaak bestookt met tal van vragen waarop hij of zij niet altijd het antwoord kent. Zeker voor KMO’s en zelfstandigen is mobiliteit geen core business, maar is een auto een onmisbaar werkinstrument en een middel om nieuwe medewerkers aan te trekken. Die fleet manager kan zijn collega’s nu gewoon doorverwijzen naar de Wegwijzer. We raden de fleet managers dan ook aan om alle collega’s te verwijzen naar de site www.kbc.be/wegwijzer”, besluit Aagje Florizoone.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.