KMO’s staan centraal in Baloise’s nieuwe aanpak

18/09/2023 OM 10:21 - Jean-Louis Vandevoorde
Baloise0 150923
(Sandy Manil en Jan Scheepers voor de hoofdtoegang van Baloise in Antwerpen) (© JLV)

Sinds vorig jaar gaat Baloise de markt op met een gedifferentieerde aanpak van particulieren, kleine bedrijven en grotere ondernemingen, in functie van de aparte klantlogica die voor elk van die groepen geldt. De verzekeraar mikt daarbij op gezonde groei. KMO’s blijven daarin een centrale rol spelen.

Vorig jaar gooide Baloise zijn marktbenadering om, vertelt Sandy Manil, directeur Non-Life Corporate & Marine. “We hebben daarbij de markt ingedeeld in drie groepen: particulieren, kleine bedrijven tot twintig werknemers, en ondernemingen vanaf twintig werknemers. Voor elk van die groepen geldt een verschillende klantlogica, die we doorgetrokken hebben in onze interne organisatie”.

“Particulieren willen we ontzorgen van alle courante risico’s. Als verzekeraar zetten we een aanbod in de markt waarop de klant kan intekenen en waar weinig of geen maatwerk komt bij kijken”, schetst Jan Scheepers, directeur Corporate Brokers & Broker Development en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de relaties met de grotere makelaars en zij die zich vooral op bedrijven richten. “Voor kleinere ondernemingen tot twintig werknemers hanteren we een soortgelijke aanpak, met standaardproducten en totaaloplossingen die tegemoet komen aan hun verzekeringsnoden, maar die wel gedifferentieerd kunnen worden in functie van hun inplanting en activiteit en waarbij we desgevraagd toch nog oplossingen op maat kunnen bieden. Voor ondernemingen met meer dan twintig mensen op de loonlijst gebeurt de onderschrijving wel op een individuele basis. Dat vergt heel wat expertise en we hebben, per economische sector, specifieke competence centres opgezet”.

“Voor deze grotere bedrijven gaan we samen met onze makelaar in gesprek met de klant en stellen daarbij zaken als risk assessment en preventie centraal. We kijken in de eerste plaats naar hoe gezond een risico is en in welke mate we dat op een technisch correcte manier kunnen onderschrijven”, vult Sandy Manil aan. “Het plaatsen van verzekeringen in de markt loopt vrijwel volledig via onafhankelijke makelaars. Maar we willen weten waarover het gaat. Hoe een klant met veiligheid omgaat, is een van de factoren die daarbij van grote tel zijn.”

Baloise2 150923
(Sany Manil en Jan Scheepers: “Hoewel Baloise geen KMO meer is, hebben we het DNA van oplossingsgerichtheid, korte beslissingslijnen en betrokkenheid weten te behouden”) (© JLV)

Groei

“Uniek is die aanpak niet, maar breed verspreid ook niet, al was het maar omdat lang niet alle verzekeraars all-round werken van particulier tot grote bedrijven. We merken dat die nieuwe manier van werken vruchten afwerpt. Maar het is ons niet om groei om de groei te doen. De groei moet op de bottom line zitten, door een juiste inschatting van de risico’s en een zo groot mogelijke preventie om schade te voorkomen”, stelt Jan Scheepers. “In onze portefeuille wegen de kleine ondernemingen zwaar door. Met onze competence centres hebben we de ambitie om bij grotere ondernemingen stappen vooruit te zetten. Wij willen ook nationaal onze positie versterken”.

Groei put Baloise eveneens uit het inspelen op nieuwe ontwikkelingen. “Met het fors toegenomen gebruik van tweewielers hebben we voor fietsenwinkels een specifiek pakket ontwikkeld. We proberen ook om first movers te zijn wanneer nieuwe activiteiten opduiken. Zo hebben we voor drone-operatoren een polis op maat uitgewerkt. Omgekeerd zijn er risico’s die we niet of niet meer onderschrijven. Bij vloten moet je bij ons niet zijn voor verhuur of tijdelijk gebruik. Voor arbeidsongevallen zijn interim en beroepssporters niet ons ding”.

Want ook de verzekeringswereld staat voor nieuwe uitdagingen. “Risico’s veranderen. Corona heeft een impact gehad op onze statistieken op het stuk van arbeidsongevallen - waar trek je de grens bij thuiswerken? - en verkeersongevallen bijvoorbeeld. De elektrische auto vraagt om een aangepaste polis. Met de klimaatverandering is de frequentie van rampen gevoelig toegenomen. Cyber-criminaliteit is aan een opmars bezig. De risico’s en de kosten om schade te herstellen nemen toe. Voor verzekeraars is het lang niet zo makkelijk de juiste balans te vinden”.

Baloise1 150923

KMO-DNA

Baloise België is in zijn huidige vorm de resultante van verschillende fusies, die kleinere verzekeraars deden samensmelten tot een grotere speler op de markt. De basis daarvoor werd gelegd in 2010, toen Avero en Nateus opgingen in Mercator, de Belgische dochter van de Zwitserse groep. In 2019 volgde de overname van Fidea en in 2020 de acquisitie van de portefeuille schadeverzekeringen van Athora Belgium.

Al die maatschappijen hadden een eigen positionering op de markt, maar deelden alvast één kenmerk, onderstreept Jan Scheepers. “Het waren KMO’s en al is Baloise vandaag geen KMO meer, we hebben dat DNA van oplossingsgerichtheid, korte beslissingslijnen en betrokkenheid binnen het bedrijf weten te behouden. We weten heel goed wat bij kleine en middelgrote ondernemingen leeft en we steunen op een netwerk van onafhankelijke makelaars die zelf de KMO-wereld in Vlaanderen en Wallonië verpersoonlijken”.

Vierde plaats in tak Niet-Leven

Baloise is vandaag actief in vier landen. Naast thuisland Zwitserland gaat het om Duitsland, Luxemburg en België. “Wij zijn een middelgrote Europese verzekeraar”, zo omschrijft Jan Scheepers de positie van de groep op het Europees toneel.

In België haalde Baloise vorig jaar een incasso in niet-leven van 1,4 miljard euro, “goed voor een marktaandeel van 9 à 10%”. De helft daarvan kwam van particulieren. 150 miljoen realiseerde de Belgische dochter in het buitenland. Belgische bedrijven tekenden voor nog eens 550 miljoen, op te delen in 190 miljoen voor autoverzekeringen, 180 miljoen voor property, 80 miljoen in arbeidsongevallen,. 50 miljoen in aansprakelijkheid en 50 miljoen voor de tak Marine & Transport. Hiermee kan Baloise de vierde plaats claimen in de ranglijst van de Belgische verzekeraars in de tak Niet-Leven.

In leven is het totaal incasso vergelijkbaar. In die tak heeft Baloise een marktaandeel van 3 à 4%. In Marine & Transport klimt het aandeel naar liefst 30% en is de groep onbetwist marktleider in ons land.

Baloise telt 1.500 medewerkers in België, die 1,5 miljoen klanten bedienen. Zowat de helft van het personeel werkt vanuit de hoofdzetel in Antwerpen. De andere zitten in de hubs in Brussel, Hasselt en Gent, waar Baloise hoofdsponsor is geworden van voetbalploeg KAA Gent.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.