Langste boogbrug over het Albertkanaal geplaatst in Beringen

01/04/2021 OM 09:00 - Luc Willemijns
Vlaamsewaterwegberingen1 mrt1121

De nieuwe stalen boogbrug over het Albertkanaal in Beringen werd onlangs van het montageterrein langs het kanaal naar zijn definitieve locatie gevaren en daar vakkundig op zijn plaats gelegd. De bouw van deze brug kadert in het project om de doorvaarhoogte van alle bruggen over het Albertkanaal te verhogen tot 9,10 meter om zo het vervoer over water te stimuleren. De brug in Beringen wordt de langste stalen boogbrug over het Albertkanaal.

De afgelopen maanden werd heel wat voorbereidend werk gedaan. De boogbrug werd in het werkhuis klaar gemaakt en in stukken naar een montageterrein langs het Albertkanaal vervoerd. De brug is immers te groot om over een grote afstand in zijn geheel te vervoeren. Op het montageterrein werden de verschillende delen aan elkaar gemonteerd. Tijdens die voormontage werden op beide kanaaloevers ook de landhoofden gebouwd, waarop de brug zal rusten.

In het eerste weekend van maart werd de gemonteerde stalen boogbrug van het montageterrein naar zijn definitieve locatie stroomopwaarts van de bestaande brug gevaren en daar vakkundig op zijn plaats gelegd.

Vlaamsewaterwegberingen2 mrt1121
Vlaamsewaterwegberingen3 mrt1121
Vlaamsewaterwegberingen4 mrt1121

Eerder werd de brug van het montageterrein naar het ponton gereden met behulp van vier sets SPMT1-rolwagens. Het ponton met vijzelsysteem heeft een capaciteit van 4.000 ton. Vervolgens werd het ponton met de brug van het montageterrein richting landhoofden gevaren. Vanaf 22 u ’s avonds is dan gestart met het op hoogte vijzelen van de brug. Deze operatie liep de hele nacht door. Eénmaal op hoogte is de brug zondagmorgen 39° gedraaid op het ponton. Na het roteren is de brug op zijn definitieve positie geplaatst. Omstreeks 15 uur lag de nieuwe boogbrug op zijn plaats.

De nieuwe boogbrug is 175 meter lang, 30 meter hoog en weegt ongeveer 2.700 ton. De afmetingen van het brugdek en het enorme gewicht maakten van de ganse operatie een echt huzarenstuk. De werken worden uitgevoerd door het aannemerscollectief VIA T Albert voor een totaalbedrag van 25 miljoen euro.

Vlaamsewaterwegberingen5 mrt1121
Vlaamsewaterwegberingen6 mrt1121
Vlaamsewaterwegberingen7 mrt1121

De komende maanden wordt de brug verder afgewerkt. Het kunstwerk krijgt twee rijstroken en een vrijliggend afgeschermd dubbelrichtingsfietspad van drie meter breed. De nieuwe brug maakt dat ook de verkeersafwikkeling in de omgeving opnieuw vorm wordt gegeven. Zo wordt het kruispunt van de brug met de Kasteletsingel heraangelegd ter hoogte van de nieuwe bruglocatie. Er komt een uitgekiende verkeerslichtenregeling waarbij een aantal verkeersbewegingen conflictvrij buiten de lichtenregeling kunnen gebeuren, zodat de capaciteit van de verkeerslichten optimaal kan verlopen. Verder wordt er in een ovonde voorzien ter hoogte van het kruispunt met de N717. Hier komt ook een nieuwe fietstunnel onder de N717 om de fietser veilig en vlot langs dit kruispunt te leiden. Voor de fietser wordt een verkeersveilig netwerk uitgebouwd langs de jaagpaden langs het Albertkanaal als alternatief voor de drukke Kasteletsingel (en Paalsesteenweg).

Als alles volgens planning verloopt zal de nieuwe brug in september 2021 voor het verkeer worden geopend. Aansluitend wordt de oude brug afgebroken. Het einde van de werken is gepland voor juli 2022.

Vlaamsewaterwegberingen8 mrt1121
Vlaamsewaterwegberingen9 mrt1121
Vlaamsewaterwegberingen11 mrt1121

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.