Waarom je car policy mee moet evolueren met je elektrische vloot

De overstap naar elektrische bedrijfswagens is voor veel ondernemingen een logische keuze geworden. Maar heb je ook al stilgestaan bij de impact van die overstap op je car policy?
Want wie zijn vloot elektrificeert, moet meer doen dan alleen wagens leasen of kopen. Ook de afspraken rond verbruik, laden, fiscaliteit en kostenbeheer moeten worden geüpdatet. Een toekomstbestendige car policy is dan geen luxe, maar een absolute noodzaak.
Het voordeel van alle aard (VAA) in een nieuw EV-tijdperk
De overstap naar elektrisch rijden heeft een directe impact op het voordeel van alle aard (VAA). Dit belastbaar voordeel geldt voor bedrijfswagens die ook privé worden gebruikt.
Het goede nieuws: voor elektrische wagens blijft het VAA aantrekkelijk laag, dankzij hun nuluitstoot. Waar benzine- en dieselwagens sinds 2025 strenge CO₂-grenzen opgelegd krijgen (max. 71 g/km voor benzine, 59 g/km voor diesel), worden EV’s berekend aan de minimumcoëfficiënt van slechts 4%.
Voorbeeld? Een Hyundai IONIQ 5 met een cataloguswaarde van €41.900 komt uit op een VAA van slechts €120 per maand. Een competitief bedrag voor een goed uitgeruste, ruime elektrische wagen.

Elektriciteit beheren is het nieuwe brandstofbeheer
Waar je vroeger liters brandstof volgde, gaat het nu om kWh’s en laadkosten. En daar komt nieuwe administratie bij kijken: laadkaarten in plaats van tankkaarten, oplaadpunten in plaats van tankstations.
Belangrijk is dat je als werkgever of zelfstandig ondernemer grip houdt op:
- Waar en wanneer er geladen wordt (thuis, op kantoor of publiek)
- Welke kosten ontstaan per gebruiker
- Hoe het energieverbruik evolueert
Hyundai maakt dat makkelijk via tools zoals Bluelink® en Fleet Portal. Daarmee krijg je inzicht in het rijgedrag, laadmomenten en energieverbruik van elke bedrijfswagen – zonder extra rompslomp.

Investeren in laadpalen: kost of kans?
Laadinfrastructuur op kantoor of bij medewerkers thuis lijkt op het eerste zicht een investering van formaat. En dat klopt: een laadpunt installeren kan oplopen tot €3.000. Maar bekijk het als wat het is: een toekomstgerichte investering met belastingvoordeel en energiebesparing.
Wat moet je weten?
- Laadpalen op het bedrijfsterrein zijn tot eind 2029 100% fiscaal aftrekbaar (75% vanaf 2030).
- Ook laadpalen thuis bij werknemers worden ondersteund, zeker als ze worden ingezet als extralegaal voordeel.
- Slimme laadpalen laten toe om verbruik te monitoren, piekverbruik te spreiden en kosten automatisch toe te wijzen aan de juiste gebruiker.
Een goede laadstrategie opnemen in je car policy zorgt niet alleen voor duidelijke afspraken, maar ook voor tevreden gebruikers.
Waarom je niet langer zonder car policy kan
Vanaf 2026 wordt een actieve car policy wettelijk verplicht. Voor ondernemingen met elektrische voertuigen is het cruciaal om nu al duidelijke richtlijnen vast te leggen over:
- Wie welke wagen mag gebruiken
- Hoe en waar geladen mag worden
- Welke kosten terugbetaald worden
- Hoe monitoring en rapportering gebeurt
Met een duidelijke EV-car policy maak je het beheer van je vloot transparant, beheersbaar én voordelig – voor je bedrijf én je medewerkers.

Klaar voor de volgende stap?
Elektrisch rijden begint bij een wagen, maar eindigt bij een beleid.
Een goed onderbouwde car policy helpt je niet alleen om kosten te beheersen, maar verhoogt ook het comfort en de tevredenheid bij je team.
👉 Wil je er zelf mee aan de slag? Download dan de gratis whitepaper en car policy-template van Hyundai. Zo ben je perfect voorbereid op 2026 én klaar voor de toekomst.
HYUNDAI BELGIUM
HYUNDAI MOTOR GROUP
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.