Met elkezaakonline.be leidt bpost KMO’s naar e-commerce wereld

19/04/2022 OM 07:17 - Luc Willemijns
Bpost1 150422
Met elkezaakonline.be biedt bpost KMO’s de mogelijkheid om e-commerce als volwaardige component in hun business-model in te bedden, aldus Michel Defloor, vice-president Marketing bpost België

Bpost lanceerde tijdens de eerste lockdown in 2020 elkezaakonline.be. Bedoeling was bedrijven, al dan niet klant, een alternatief te bieden voor hun klassieke wijze van fysiek handel drijven. Ruim duizend KMO’s tekenden op het initiatief in. In september 2021 pakte de postale operator uit met elkezaakonline.be 2.0 dat een veel breder aanbod omvat dat ook KMO’s die al een webshop hebben helpt groeien. Intussen maakt bpost zich op om in de tweede helft van het jaar bovenop elkezaakonline.be een nieuwe laag functionaliteiten te enten die aan KMO’s marketing-technische ondersteuning op e-commerce vlak zal bieden. “Voor bpost is elkezaakonline.be niet echt een zaak van business development, onze primaire insteek situeert zich op vlak van reputatie. Samen willen we de achterstand van Belgische KMO’s op e-commerce vlak ten opzichte van onze buurlanden verder terugdringen”, beklemtoont Michel Defloor, vice-president Marketing bpost België.

Jouw gids naar een succesvolle online business.

De gemiddelde Belgische lokale handelaar was tot bij de uitbraak van Covid-19 en de eruit volgende lockdowns niet echt bezig met e-commerce en miste dat ook niet. De eerste lockdown bracht daar wel verandering in. De winkels moesten dicht, zonder e-commerce activiteit bleek business onmogelijk.

In het KMO-weefsel ontstond een sterke marktvraag naar de mogelijkheden om versneld een e-commerce activiteit op te zetten. “Een aanzienlijk deel van die vraag ging uit van de kleinhandel, maar ook kleinere KMO’s en ondernemingen met 50 à 100 werknemers bleken vragende partij. Het ging steeds om bedrijven die op dat ogenblik vooral op de klassieke wijze handel dreven en de commerciële mogelijkheden van hun website aan zich voorbij lieten gaan”, stipt Defloor aan.

Om aan die vragen gevolg te geven ontwikkelde bpost, in samenwerking met Shopitag, inmiddels Sayl Retail, elkezaakonline.be. “Dat bood, zowel klanten als niet-klanten, de mogelijkheid om gratis en heel eenvoudig een website te bouwen. Daarnaast stond een team deskundigen met ervaring rond het opzetten en runnen van webshops eveneens kostenloos ter beschikking van de markt die er met zijn praktische vragen terecht kon. Hoe worden producten te koop op de website geplaatst? Hoe dienen ze verpakt voor verzending? Hoe organiseer ik het facturatieproces? Wat met eventuele heffingen? …”, aldus onze gesprekspartner.

In de eerste maanden na de lancering van het platform meldden zich ruim duizend KMO’s aan om met elkezaakonline.be een webstek te bouwen. In tegenstelling tot andere partijen die een soortgelijke dienst aanbieden (telecom-operatoren, banken, …) hanteert bpost geen commerciële insteek en kan de postale operator, indien nodig, een end-to-end oplossing bieden vermits de postale operator ook de logistieke component kan afdekken.

Bpost2 150422
Bpost3 150422

Elkezaakonline.be 2.0

Een groot deel van de initiële deelnemers, die als gevolg van de lockdown uit acute nood aan een e-commerce rit begonnen, haakte evenwel af toen de lockdown ten einde kwam. Voor hen bleek on-line handel geen prioriteit meer, ze vielen op hun oude verkoopsgewoontes terug. Een ander deel zocht evenwel contact met bpost om het on-line luik structureel in hun bedrijfsvoering in te bedden om naar een volgende fase door te groeien. Die bedrijven zochten naar ondersteuning om hun webshop succesvol te maken, naast hun fysieke bedrijfsprocessen. Ze beseften dat ze onvoldoende matuur waren om hun on-line activiteit op een professionele basis te ontwikkelen.

Michel Defloor: “De tweede versie van elkezaakonline.be, die in de loop van 2021 werd gelanceerd, ging niet zozeer om het begeleiden van bedrijven naar de on-line verkoop maar wel om hun processen terzake naar een hoger maturiteitsniveau te tillen. We hadden hen in eerste fase leren stappen om hen nu aan het lopen te brengen”.

In se werd niet aan de kern van het concept getornd. De vragen lagen nog steeds in lijn met die uit de eerste golf. Dat geldt ook voor de ondernomen acties. Wel bleek het soort vragen naar een hoger niveau geëvolueerd. Het ging niet langer alleen om KMO’s die hun eerste stappen in de on-line wereld zetten maar ook om bedrijven die de prestaties van hun webshop wensten op te voeren. “Aan een echte omni-channel strategie zijn deze ondernemingen nog niet toe. Beschouw het momenteel als een tussenstap van KMO’s met een vooralsnog sterk fysiek DNA die het digitale luik als een volwaardige component in hun business-model willen integreren maar dit vaak onderschatten”, stelt Defloor vast.

Een aantal deelnemende bedrijven aan elkezaakonline.be 1.0 schoof op naar de tweede versie. Sinds september 2021 vonden een 800-tal nieuwe bedrijven de weg naar de support van bpost, die zich tijdens de eerste golf van elkezaakonline.be niet voelden aangesproken. Nog eens een 20.000 KMO’s raadpleegden sindsdien de site.

Bpost4 150422

Toekomstplannen bpost voor KMO-markt

Bpost wil in het post-coronatijdperk blijven focussen op KMO’s en hen blijven ondersteunen. In de tweede jaarhelft staat een nieuwe service voor KMO’s op de planning. “Waar het bij elkezaakonline.be vooralsnog sterk draait rond de creatie van zelflerende content rond e-commerce (webinar) schakelen we straks een dimensie hoger. Bedoeling is, andermaal in partnership, extra functionaliteiten aan het platform toe te voegen die de deelnemende bedrijven van marketing-technische ondersteuning voorziet. Bij de doelgroep klinken thans de vragen steeds luider over hoe ze nieuwe prospects met hun website kunnen aanboren en de standaardvijver waarin ze naar klanten vissen, kunnen overstijgen”, stelt Defloor.

Onze gesprekspartner stelt dat het de plicht van bpost als belangrijke speler in de logistieke keten is om het Belgische e-commerce landschap te helpen om vooruitgang te boeken. “De achterstond van België op e-commerce vlak, dat geen grote e-tailers à la Coolblue, bol.com, Zalando of Amazon heeft, bedroeg voor de uitbraak van corona drie tot vijf jaar. Covid-19 bracht een inhaalrace op gang die de achterstond tot een tweetal jaar wist terug te dringen. Met onder meer elkezaakonline.be willen we als bpost in de toekomst verder een actieve rol spelen om die achterstand verder in te perken”, besluit de vice-president Marketing bij bpost.

Jouw gids naar een succesvolle online business.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.