Uitgelicht
NETWERK N.V.

Netwerk NV vertelt zijn verhaal

17/05/2021 OM 07:15 - Marlies 't Hart

Een onevenredigheid op de jobmarkt voor technische profielen: er zijn meer vacatures dan sollicitanten. Het is geen nouveauté dat we de laatste jaren geëvolueerd zijn naar een kandidatenmarkt. Dat weten ook de vele recruitmentbureaus die op zoek gaan naar de geschikte persoon op het technische jobspectrum. “Recruitment is niet makkelijk, maar wel simpel.”

Meer duiding krijgen we van Wannes de Loore, communitymanager bij Netwerk, een recruitmentbureau voor technisch hooggekwalificeerde profielen in verschillende sectoren. Net zoals zijn vader, die Netwerk een vijftiental jaar geleden opstartte, legt ook Wannes de nadruk op de mens tijdens dit proces. “Je moet niet louter iemand ergens plaatsen, maar mensen een plaats geven binnen de onderneming”, nuanceert hij. “Ergens waar werknemers het beste van zichzelf kunnen geven en zo een goede job kunnen leveren. Zet niet zomaar iemand ergens neer, als een soort product waar je nadien niet meer naar omkijkt. Zo werkt het absoluut niet.”

De juiste mensen

Wat werkt er dan wel op deze recent geëvolueerde kandidatenmarkt? Een perfecte match vinden tussen de job en het individu. Waar de kernwaarden van een bedrijf overeenstemmen met die van de kandidaat, zodat de focus ook steeds op die laatste kan blijven liggen. “Recruitment is niet gemakkelijk, maar wel simpel”, gaat Wannes verder. “Er komt een job binnen en daar moet je mensen voor zoeken. De juiste mensen. Je gaat niet iedere keer opnieuw tijd steken in een situatie waarbij iemand na enige tijd opbrandt, zodat je terug op zoek moet naar een volgende kandidaat. In deze markt gaat dat niet meer zomaar.”

Medewerkers en klanten

“De evenwichtige en bemiddelende rol van onze accountmanagers mag niet vergeten worden in de hectiek van de projectwereld. Dankzij ons kunnen de technische specialiste zich ten volle op hun werk concentreren. Ook voor de klanten en bedrijven leveren we meerwaarde. Onder meer door steeds te zorgen voor de beste mensen, het juiste profiel in de juiste job en de opvolging en het welzijn van de projectmedewerkers,” Vertelt Kevin, CFO en Management bij Netwerk.

Netwerk2

Begeleiding op maat

Belangrijk is dat een kandidaat zich meteen thuis voelt op de werkvloer, en daar dus ook wil blijven. Om dat te bewerkstelligen, is een goede begeleiding nodig doorheen het hele traject – zowel op vlak van hard skills als soft skills. “Je moet mensen helpen, daar waar het nodig is. Probeer de kandidaat aan te voelen en mee te gaan in wat hij of zij zoekt”, vervolgt Wannes. Het is belangrijk om alle partijen scherp te houden en op tijd te challengen.

Intuo verhaal van Netwerk

“Sinds januari 2021 is er een digitale tool om de connectie tussen medewerkers en Netwerk te versterken. Wij kiezen hier voor Intuo, een tool die op regelmatige basis peilt naar het welzijn van iedereen. We volgen onze medewerkers op met een gesprek en geven de nodige feedback en complimenten. Zo besteden we meer aandacht aan het welzijn van onze werknemers/medewerkers en heeft dit een positieve invloed op hun werkgedrag. Het actief uitdragen van waarden is hier van toepassing”, aldus Inge, HR consultant bij Netwerk.

Deze anonieme bevragingen vallen erg in de smaak en dragen positief bij tot het wellzijn, het arbeidsgeluk en het engagement van alle Netwerkers. Op deze manier werken we allemaal samen aan employee engagement.

Scherp houden

“Onze cursus Inleiding in de Industriële Pijpleidingsystemen is niet noodzakelijk voor mensen uit de pijpleidingbusiness, zij kennen dat al. Het kan wél dienen voor de administratief bediende, bijvoorbeeld, die het hele traject mee volgt, maar misschien niet weet waarmee hij exact te maken heeft.” Op die manier kunnen ook werknemers met een andere functie binnen een team of bedrijf beter begrijpen waarom een bepaalde beslissing werd genomen, zonder al te jobkritisch te worden. “Dat houdt de mensen scherp, zo maak je iemands job interessant. Probeer daar dan ook zoveel mogelijk op in te zetten, als dat is wat iemand nodig heeft.”

Netwerk3

Opleidingen

Bij Netwerk doen ze dat onder andere in de vorm van praktijkgerichte opleidingen, in samenwerking met een aantal vakspecialisten. Zo is er een opleiding Werkvoorbereider, Introductie in industriële pijpleidingsystemen en een opleiding Roser. Dat laatste is een softwarepakket dat wordt binnengebracht bij grote partners. “Quasi iedereen die in de chemiesector wil werken, moet overweg kunnen met die specifieke software.” Heel belangrijk voor technische profielen dus om dit onder de knie te krijgen. En ieder heeft zo zijn eigen leermethode. “Je kunt het bijvoorbeeld ook online leren, maar dat is heus niet voor iedereen weggelegd. Daarom kun je ook alle opleidingen met de nodige begeleiding volgen.”

“Je moet mensen helpen, daar waar het nodig is. Probeer de kandidaat aan te voelen en mee te gaan in wat hij of zij zoekt."

- Wannes De Loore, communitymanager

Het menselijke visitekaartje

Ook de soft skills hebben voldoende belichting nodig. De ontwikkeling van deze meer persoonlijke aspecten aan de job vormen een noodzakelijke tool op de werkvloer. Denk bijvoorbeeld aan een deftig en duidelijk contact met klanten, een heel belangrijk aspect binnen projectwerk. “Werknemers vormen altijd het visitekaartje van je bedrijf”, schetst Wannes. “Opteer dus voor iemand die écht goed werk levert: niet enkel bij het uitvoeren van een omlijnde taakbeschrijving. Hij of zij moet bijvoorbeeld ook goedemorgen wensen bij het binnenkomen, op tijd komen of netjes afmelden wanneer ze ziek zijn.” Het zijn schijnbaar kleine zaken, die echter een grote impact kunnen hebben op de werksfeer. Waarden waarvoor je dus niet per se een ‘aangeboren talent’ moet hebben, maar die wel een algemene elementaire beleefdheid vooropstellen.

On board het groepsverhaal

“Dat warme, menselijke – oftewel het groepsverhaal – is echt belangrijk”. “Probeer dat dan ook in de dagelijkse werking te integreren. Dat lukt niet altijd in een commerciële omgeving, waar er evenredig commerciële beslissingen worden genomen en toegevingen worden gedaan. Maar uiteindelijk zijn we allemaal hetzelfde – maak er dan ook met zijn allen het beste van.” Met andere woorden: iedereen doet waar hij of zij goed in is en als recruiter ga je dat zo goed mogelijk faciliteren. Heb je een opleiding nodig? Wil je zelf iets bijleren, ook al heb je het niet echt nodig? Dan mag en kan dat.

“Werknemers vormen altijd het visitekaartje van je bedrijf. Opteer dus voor iemand die écht goed werk levert: niet enkel bij het uitvoeren van een omlijnde taakbeschrijving.”

Voor beginnende werknemers of kandidaten is een vlotte onboarding ook van groot belang, om zich meteen op hun plek te voelen. “Zorg ervoor dat ze zo vlot mogelijk hun start kunnen maken. Wij sturen bijvoorbeeld een berichtje vooraf om te vragen of ze weten waar ze moeten zijn. Het is namelijk niet evident om als nieuweling in grote bedrijven actief in de (petro) chemie, Oil &gas en energie, je weg te vinden.” De rest van het traject, na onboarding? Dat is hun job doen – liefst met plezier, natuurlijk.

Energie

Een sector waar Netwerk zich recent meer en meer op focust is de energiesector. In deze sector wordt er gezocht naar mensen, die het verschil wil maken voor de bedrijven en de maatschappij. Mensen met deze kwaliteiten, worden meestal gevonden nog voor ze hun diploma hebben. We zijn momenteel heel specifiek op zoek naar electrical designers.

Netwerk4

De waarde van partnerships

Om die één voor allen, allen voor één te creëren, is dus samenhorigheid nodig. Ook buiten de bedrijfsmuren. Partnerships spelen dan ook een grote rol voor recruiters op deze kandidatenmarkt. “Het uitbouwen van een sterk netwerk is gewoon heel belangrijk”, vat Wannes samen. “Niet alleen naar klanten en kandidaten, maar ook naar stakeholders toe.” Denk maar de eerder opgenoemde opleidingen Roser en Werkvoorbereider, die ze in samenwerking met respectievelijk Roser opzetten. Ook met andere uitzendbureaus is er een actieve samenwerking lopende. “Want ook daar moeten de jobs ingevuld raken. Als we er allemaal samen beter van worden, is dat sowieso een betere aanpak dan alles voor jezelf willen houden. We zijn al enkele jaren bezig met zulke samenwerkingen en we merken dat het zijn vruchten goed afwerpt.”

Federgon Certificaat

“Om aan te tonen dat medewerkers en opdrachtgevers vol vertrouwen kunnen samenwerken, zijn we actief lid van Feergon, wat resulteert in het Federgon certificaat. Dit garandeert dat de regelgeving correct wordt toegepast. Daarin kan je ook zien dat we de waarden van Netwerk ook effectief toepassen. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers op ons kunnen rekenen en vertrouwen”, besluit Kevin, CFO en Management van Netwerk.

Meer info

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.