Nieuw snelheidsovaal op Ford Lommel Proving Ground

01/01/2023 OM 10:17 - Michel Van den Bosch
Fordlommelovaal1 221222

Nadat één van zijn belangrijkste werktuigen verschillende maanden buiten gebruik was gebleven, heeft Ford Lommel Proving Ground onlangs zijn nieuw snelheidsovaal ingehuldigd.

Na technische voorbereidingen die in 2017 begonnen, startte het herstelproces in het eerste kwartaal van 2022 en vereiste het 4.000 vrachtwagens om gefreesde asfalt te verwijderen, nieuw ondersteunend materiaal aan te voeren en 41.000 ton asfalt te leggen. De nieuwe baan 5 bestaat uit twee rechte stukken en twee kombochten en vereist het gebruik van een speciale machine, waarvan er slechts twee in de wereld zijn, die tegelijk de drie stroken asfalt kan leggen met de parabolische hoek die de ingenieurs van Lommel Proving Ground wensten.

Het werk, dat uiterste precisie vereiste voor perfecte vlakheid en afwezigheid van voegen, werd toevertrouwd aan SMB, een partnership van Strabag en Max Bögl, terwijl het asfalt werd geleverd door Willemen Infra. Baan 5 is 4,25 km lang en tussen 14 en 22 meter breed, een belangrijk instrument voor ontwikkelingswerk en duurzaamheidstests, waardoor tests met snelheden van meer dan 200 km/u mogelijk zijn. Het oppervlak is drie keer zo vlak als voorheen en de breedte van de rijvakken is aangepast voor het ontwikkelen en testen van hulpmiddelen voor de bestuurder.

Fordlommelovaal2 221222

Baan 5 is zo gemaakt dat het mogelijk is onbeperkt op dezelfde rijstrook te rijden zonder stuurwiel-input bij snelheden tot 168 km/u. Dat is essentieel voor de ontwikkeling van geavanceerde rijhulpsystemen. Naast deze technologische ontwikkelingen zal deze baan uiteraard de duurzaamheidseigenschappen van de aandrijvingen, de prestaties en het uithoudingsvermogen van de remmen, het comfort en het dynamisch gedrag van alle Ford-voertuigen, zowel privé- als bedrijfsvoertuigen, toelaten.

Voor de veiligheid van het personeel op Ford Lommel Proving Ground en voor de levensduur van het ovaal, werden de kombochten toegerust met aan de buitenkant verbeterde veiligheidsrails die beter geschikt zijn om de belastingen van temperatuursverschillen op te vangen. De rechte stukken en de binnenkant van de twee bochten zijn voorzien van kabelvangrails, waardoor het risico van materiële en menselijke schade in vergelijking met traditionele veiligheidsrails sterk wordt verminderd.

Fordlommelovaal3 221222

De herinrichting van baan 5 is één van de belangrijkste onderdelen van een investeringsprogramma van 24 miljoen euro om de test- en ontwikkelingsinfrastructuur aan te passen aan elektrische voertuigen en de nieuwste technologieën voor bestuurdersassistentie. De investeringen omvatten onder andere de installatie van meer dan honderd laadpunten, de aankoop van robots voor de ontwikkeling van rijhulptechnologieën en de bouw van een nieuwe brug over baan 5.

Meer info: 02/482.20.00 of https://www.nl.ford.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.