Nieuwe boogbrug in Beringen open voor gemotoriseerd verkeer

Na het invaren van de nieuwe brug in Beringen dit voorjaar, werd de boogbrug op vrijdagavond 3 september opengesteld voor auto- en vrachtverkeer. Het verhogen van de brug kadert in de verdere uitbouw van het Albertkanaal als belangrijke transportader. In Vlaanderen wordt de doorvaarthoogte van 62 bruggen verhoogd naar 9,10 meter. Met een lengte van 175 meter is de boogbrug in Beringen bovendien de langste generieke stalen boogbrug in Limburg. Vanuit Vlaanderen werd 25 miljoen euro geïnvesteerd in deze nieuwe brug.
De werken voor de bouw van de nieuwe hogere stalen boogbrug over het Albertkanaal in Beringen zijn in februari 2020 gestart. Een jaar later, begin maart 2021, werd de nieuwe brug ingevaren en geplaatst. Op 1 september testten twintig vrachtwagens de nieuwe brug door hun gewicht in verschillende opstellingen over de brug te verdelen. Op vrijdagavond 3 september werd de boogbrug geopend voor gemotoriseerd verkeer.

Fietsverkeer via oude brug
Fietsers blijven tot de afbraak van de oude brug eind september nog de oorspronkelijke brug gebruiken. Fietsers en voetgangers die vroeger gebruik maakten van de Lummenseweg tot aan het kruispunt met de Provinciebaan moeten nu de Ternaaiseweg of de Vaartstraat/Oude Baan volgen. De nieuwe fietstunnel onder de Lummenseweg wordt medio september in gebruik genomen. Om over het kanaal te geraken moeten fietsers via Bergske de oude brug over. Eind september is de nieuwe brug toegankelijk voor alle weggebruikers.

Met een totaallengte van 175 meter en een hoogte van 30,5 meter boven het wegdek oogt de boogbrug indrukwekkend. Ze is ver buiten de stad te zien en meteen ook de langste brug die over het Albertkanaal ligt. Voor fietsers worden in fietstunnels en fietspaden voorzien die volledig vrij van de rijweg liggen, wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Het fietsverkeer wordt in de definitieve situatie losgekoppeld van de drukke Kasteletsingel en Paalsesteenweg.
Minder vrachtwagens op de weg
Door de bruggen te verhogen tot 9,10 meter kunnen schepen met vier lagen containers varen op het Albertkanaal. Zo worden er nog meer vrachtwagens van de weg gehouden. Nu wordt jaarlijks al 40 miljoen ton goederen over het water getransporteerd. Dat komt overeen met twee miljoen vrachtwagens.

Intussen zijn 50 van de 62 bruggen over het Albertkanaal verhoogd en zeven andere bruggen in uitvoering. Vijf van deze bruggen in uitvoering liggen in Limburg waaronder de bruggen in Beringen en Paal-Tervant, drie bruggen in de provincie zijn in studiefase. In 2023 moeten alle bruggen over het Albertkanaal zijn verhoogd.
DE VLAAMSE WATERWEG N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.