Nieuwe contactloze meettechnologie meet krachten op binnenvaartschepen tijdens verschutten

Twee innovatieve meetmethodes hebben aangetoond dat de krachten op binnenvaartschepen tijdens verschutten nauwkeurig en contactloos gemeten kunnen worden. Het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) testte in samenwerking met Apixa, Iv-Infra en De Vlaamse Waterweg N.V. twee geavanceerde systemen: een fotogrammetrische techniek en een infra-rood gebaseerde technologie. Het experiment, uitgevoerd met steun van het Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO) van VLAIO, toont aan dat deze technologieën veilig, efficiënt en uiterst nauwkeurig werken.
Verschutten, het proces waarbij een schip via een sluis van een hoger naar een lager waterpeil (of omgekeerd) wordt verplaatst, veroorzaakt aanzienlijke krachten door waterstromen. Deze krachten, die het risico van brekende trossen met zich brengen, moeten binnen veilige marges blijven. Het Waterbouwkundig Laboratorium onderzocht of contactloze meetmethodes ingezet kunnen worden om de krachten tijdens het proces in kaart te brengen.
Twee innovatieve meetmethodes
- Fotogrammetrie (Apixa)
Met behulp van vier camera’s werd de beweging van specifieke punten op de boeg en het hek van het schip in real-time gevolgd. Dit leverde een nauwkeurige analyse van de scheepsverplaatsing op. - Infra-rood-gebaseerde technologie (Iv-Infra)
Door prisma’s op het schip te plaatsen en hun positie te volgen via infra-roodsignalen vanaf totaalstations, kon de exacte positie van het schip tijdens het verschutten worden gemeten.
Beide methodes boden de mogelijkheid om vanaf de kade de bewegingen van het schip veilig en gedetailleerd op te meten.
De experimenten in de sluis van Viersel, uitgevoerd in samenwerking met De Vlaamse Waterweg, leverden indrukwekkende resultaten op. Beide meetmethodes bleken even nauwkeurig, of zelfs nauwkeuriger, dan traditionele referentiemetingen. Bovendien toonde de fotogrammetrische techniek aan dat complexe AI-verwerking niet noodzakelijk is voor praktische toepassingen, wat de implementatiekosten verlaagt.
Het WL en De Vlaamse Waterweg onderzoeken nu hoe deze technologieën op grote schaal kunnen worden ingezet. De mogelijkheden gaan verder dan veiligheid: ze kunnen bijdragen tot de optimalisatie van slimme en onbemande schutprocedures en de ontwikkeling van nieuwe modellen voor waterinfrastructuur.
Met de steun van Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO) heeft het project niet alleen technologische vooruitgang geboekt, maar ook nieuwe marktkansen gecreëerd voor de betrokken bedrijven.
DE VLAAMSE WATERWEG N.V.
WATERBOUWKUNDIG LABORATORIUM
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.