Renault Trucks en GEODIS ontwikkelen samen elektrische truck

09/04/2022 OM 17:12 - Luc Willemijns
Renaultgeodis1 040422

Renault Trucks en GEODIS bundelen hun industriële, logistieke en technische know-how om een elektrische truck voor de stedelijke logistiek te ontwerpen die aan de eisen van het goederenvervoer in stadscentra tegemoet komt.

Het goederenvervoer in de stad evolueert. Door de veranderende uitstootreglementering maar ook door een beperking van het aantal verplaatsingen. Tegelijk zal de openbare ruimte geleidelijk aangepast worden aan tal van mobiliteitsvormen zoals bakfietsen, fietsen en steps. Om voldoende goederen te kunnen aanvoeren en de steden te bevoorraden, zullen voertuigen met een tonnage van meer dan 3,5 ton een centrale rol blijven spelen. Zowel GEODIS als Renault Trucks zetten nu al sterk ik op de vergroening van de stedelijke distributie. De Franse truck-bouwer doet dat met een volledig gamma elektrische voertuigen van 3,5 tot 26 ton terwijl GEODIS de ambitie heeft om zijn CO2-uitstoot tegen 2030 met 30% terug te dringen. Vandaar dat de logistieke specialist zich ertoe heeft verbonden om vanaf 2023 in 37 grote steden goederen koolstofvrij te vervoeren.

Met deze nieuwe samenwerking zetten de constructeur en zijn logistieke partner een nieuwe stap in hun aanpak en bundelen ze hun know-how om een gloednieuwe elektrische truck van 16 ton te ontwikkelen, waarvan de kostprijs vergelijkbaar is met die van een dieseltruck. Dit laatste is namelijk een absolute voorwaarde om het gebruik van deze alternatieve motoren te democratiseren.

De ecologische urgentie, gekoppeld aan de groei van de e-commerce en de invoering van lage-emissiezones in de grote Franse steden, maakt het nodig om het transport sneller koolstofvrij te maken.

Renaultgeodis2 040422

Het project waar Renault Trucks samen met GEODIS aan werkt, heeft als doel een truck te ontwerpen die zich goed in een stedelijke omgeving kan integreren en een plaats heeft tussen de andere gebruikers van de rijwegen en zelfs de voetgangerszones. Het ontwerp van de nieuwe truck moet het werkcomfort van de bestuurder, zijn veiligheid en die van de stadsbewoners verhogen. Binnen dit project, dat de naam “Oxygen” kreeg, werken de twee partners van bij het ontwerp samen om een voertuig te ontwikkelen dat aan alle beperkingen en vereisten van het distributievervoer in een stedelijke omgeving aangepast is. Hinderlijke elementen zoals vervuiling en lawaai worden daarom geëlimineerd terwijl de actieve en passieve veiligheid verbeterd worden om het leven van alle weggebruikers aangenamer te maken.

Renault Trucks en GEODIS zetten daarbij in op meer veiligheid voor de bestuurder en de stadsbewoners dankzij een verlaagde cabine, een grote voorruit en meerdere camera’s die de buitenspiegels vervangen en een 360°-zicht mogelijk maken. Aan passagierszijde wordt in een schuifdeur voorzien zodat de openingshoek van de deur beperkt blijft. Bovendien kan de bestuurder zowel links als rechts uitstappen. Het in- en uitstappen wordt daarnaast vergemakkelijkt dankzij de, in vergelijking met een standaard distributie-truck, aanzienlijk lagere instaphoogte. Om een optimale ergonomie en een betere toegankelijkheid tot de laadruimte mogelijk te maken, wordt een samenwerking met koetswerkfabrikanten als derde partners overwogen.

De oplevering van het prototype, dat in de fabriek van Renault Trucks in het Franse Blainville-sur-Orne gebouwd wordt, is voorzien voor eind 2022. De truck zal daarna vanaf 2023 in de praktijk getest worden in Parijs. Na die test in reële omstandigheden volgt een fase waarin het voertuig aangepast zal worden op basis van de feedback die de bestuurders aanvoeren terwijl ook onderzocht zal worden hoe de TCO geoptimaliseerd kan worden.

Meer info: 02/482.52.11of https://www.renault-trucks.com.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.