Scania motoren met het laagste brandstofverbruik: goed voor het klimaat én de portemonnee

Het verlagen van de CO2-voetafdruk van het transport gaat verder dan alleen de inzet van elektrische trucks of hernieuwbare brandstoffen. Hierbij spelen een gedegen training van chauffeurs of een optimaal onderhoud van het wagenpark ook een grote rol. We mogen ook niet uit het oog verliezen dat de keuze voor de zuinigste motoren op de markt ook een belangrijke stempel drukt op het verlagen van het energieverbruik en het verduurzamen van het transport.
De toekomst zal voor een groot deel elektrisch zijn; met name vrachtverkeer dat zich in de binnenstedelijke gebieden afspeelt zal voor het overgrote deel elektrisch worden. Maar Scania zal tot 2040 wereldwijd toch nog zo’n kleine miljoen verbrandingsmotoren leveren in hun voertuigen. En dan kan je er maar beter voor zorgen dat dát de zuinigste motoren op de markt zijn. Scania blijft veel geld investeren in de ontwikkeling en de productie van de meest efficiënte diesel- en gasmotoren op de markt.
De Scania Super aandrijflijn werd in 2021 geïntroduceerd en geldt sindsdien als de benchmark voor de hoogste efficiëntie en betrouwbaarheid. De 13-liter motor, met vermogens van 420, 460, 500 of 560 pk, is de meest geleverde motor in het Scania programma en in een reeks van jaren uitgeroepen tot Green Truck van het jaar. Deze motor is al snel door Traton vastgesteld als basismotor voor de andere merken van de Traton Group. Dit bevestigt andermaal de ijzersterke reputatie van Scania als motorbouwer binnen de Group.
Scania heeft de Super motor vanaf de tekentafel nieuw ontwikkeld om samen met de G25 of G33 Opticruise versnellingsbak en de R756 achteras in een uiterst efficiënte aandrijflijn te werken. Vanaf de start werd hier een besparing van maar liefst 8% brandstof gerealiseerd. Een verdere verfijning van de Opticruise software voegde daar later nog eens 2% besparing aan toe. Besparingen die niet alleen gunstig zijn voor het rendement, maar die ook daadwerkelijk bijdragen aan een verlaging van de CO2-uitstoot; een echte win-win situatie.
Scania’s 13-liter gasmotor, met vermogens van 420 of 460 pk, heeft 75% van de componenten van de motor gemeen met de 13-liter Super dieselmotor. Hierdoor heeft de gasmotor dezelfde hoge efficiëntie die de Super motor kenmerkt. Dit lage brandstofverbruik gecombineerd met het gebruik van biogas resulteert in een lage CO2-uitstoot die voor veel toepassingen interessant kan zijn. Dit wordt nog verder uitgebreid door een uitgebreide keus aan tankconfiguraties die de actieradius van het voertuig een boost geeft.
Voor de lichtere toepassing introduceert Scania nu ook een 11-liter motor die volledig is gebaseerd op de Super motor. In plaats van zes cilinders heeft deze 11-liter motor vijf cilinders en levert vermogens van 350, 390 of 430 pk. De 11-liter is 85 kg lichter dan de 13-liter motor. Hierdoor is deze motor zeer geschikt voor gewichtsgevoelige toepassingen en levert hij tot 7% betere brandstofefficiëntie dan de 9-liter motor.
Naast het lage brandstofverbruik van de Scania motoren kunnen deze ook probleemloos lopen op hernieuwbare brandstoffen als biodiesel (FAME) of HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Bij HVO100 kan de reductie van de CO2-uitstoot oplopen tot zo’n 90%. Gebruik van HVO is mogelijk op alle Scania motoren die sinds 2015 in het leveringsprogramma zitten. Voor de gasmotoren kan volop worden ingezet op bio-LNG of bio-CNG.
U leest het, met de inzet van de Scania motoren – in het bijzonder de 11- en 13-liter motor – kunt u nú al, in de huidige transitie, volop voorsorteren op het verlagen van de CO2- voetafdruk van uw transportactiviteiten.
Scania, your guide to sustainable transport
SCANIA BELGIUM N.V.
SCANIA PARTS
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.