Spanje: groene zone op economische kaart

03/12/2020 OM 07:30 - Luc Willemijns
Spanje 011220

De cijfers liegen er niet om: Spanje zit momenteel in de hoek waar de klappen vallen. De toeristische sector - één van de economische sterkhouders - kende een dramatisch zomerseizoen. De voorspelde eindbalans voor 2020 oogt dan ook weinig rooskleurig. Maar op de langere termijn is er geen reden tot paniek. Integendeel: Spanje blijft nog altijd een veelbelovende exportmarkt. De drijvende krachten achter de sterke economische groei van de laatste jaren zijn immers niet plots in rook opgegaan. Bovendien zetten trends zoals verduurzaming en digitalisering zich onverminderd door, met opportuniteiten voor innovatieve spelers.

Na de financiële crisis, die in Spanje pas echt losbarstte in 2011, herstelde de economie zich vrij snel. De V-curve zorgde er zelfs voor dat het Zuid-Europese land zich de laatste vijf jaar mocht profileren als één van dé groeimotoren van de EU. Zo leverde de Spaanse economie eind 2018 een grotere bijdrage tot de stijging van het Europese BBP dan eender welke andere lidstaat. Maar ook vorig jaar scoorde Spanje met een groei van 2% beter dan het EU-gemiddelde (1,5%) en andere Europese grootmachten, zoals Duitsland (+ 0,6%), Italië (+ 0,3%), Frankrijk (+ 1,3%) en het Verenigd Koninkrijk (+ 1,4%). Kortom, vóór de uitbraak van het corona-virus waren de macro-economische tekenen gunstig.

Naast een grondige hervorming van de arbeidsmarkt en een loonsmatiging, was voor de verdere internationalisering van de Spaanse economie een groeistimulans.

Kansen voor internationale ondernemers

Voor Vlaamse ondernemers biedt vooral cleantech kansen. Spanjaarden hechten steeds meer belang aan duurzame oplossingen en de regering heeft grootse ambities. Tegen 2050 moet bijvoorbeeld alle elektriciteit uit hernieuwbare bronnen komen. Verschillende middelen worden daarbij aangewend: van biomassa over waterkracht tot windenergie. In de komende maanden alleen al plant de regering 316 miljoen euro investeringen in innovatieve energieprojecten. Daarnaast liggen er opportuniteiten voor specialisten in lucht- en grondvervuiling of afvalverwerking. Bouwen aan een groene toekomst wordt in Spanje serieus genomen.

Ook in de gezondheidssector dienen zich kansen aan. Zowel het private als het publieke systeem - samen goed voor bijna 10% van de BBP - daverde op zijn grondvesten. Onder het motto “Never waste a good crisis” kunnen Vlaamse ondernemers helpen om de pijnpunten weg te werken, zoals een gebrek aan digitalisering en de nood aan gepersonaliseerde zorg. In het verlengde daarvan zit er ook muziek in de zogeheten “silver economy”, die maximaal inspeelt op de noden van senioren. Vandaag zijn zowat 9 miljoen Spanjaarden ouder dan 65 jaar en liefst 2 miljoen van hen wonen alleen. De volgende decennia zal de vergrijzing zich verder doorzetten. Belangrijk: jaarlijks komen ook honderdduizenden - veelal koopkrachtige - Europese senioren in Spanje van hun oude dag genieten.

De nood aan digitalisering geldt niet alleen voor healthcare, maar voor de gehele samenleving en economie. Spanje heeft nog veel werk voor de boeg op dit vlak; Scholen, KMO’s, openbare organisaties, logistieke spelers, retailers, … Allemaal moeten ze dringend aanknopen met de digitale transformatie. Veel bedrijven zijn al spontaan in actie geschoten, maar wat hulp van Vlaamse makelij zou met open armen worden ontvangen.

Voorts zijn in Spanje verschillende gevestigde namen in de automotive en aeronautics actief, waaronder Airbus, Mercedes en Renault. Wereldwijd is het land de nummer 9 voor de productie van wagens en de nummer 2 (vóór Frankrijk) in Europa. Daarnaast zijn er veel Spaanse toeleveranciers met internationale netwerken in automotive en aeronautics. Vlaamse spelers uit deze sector hebben derhalve een overvloed aan opties.

Uniek ecosysteem …

De Spaanse markt is er één van sterk geprofileerde regio’s. Door het bergachige landschap worden die bovendien op natuurlijke wijze van elkaar gescheiden. Maar het startpunt moet één van de vier voornaamste economische centra zijn: Madrid, Barcelona, Valencia of de industriële metropool Bilbao. Vandaaruit kan je de rest van het land bespelen, zoals het noordelijke Galicië of het zuiderse Andalusië. Zakendoen is er ook vrij makkelijk. Spanje staat niet voor niets op de 30ste plaats in de “Ease of Doing Business Ranking”. Dat is hoger dan de andere Zuid-Europese landen.

… en sterk gestegen koopkracht

De koopkracht van de zowat 47 miljoen Spanjaarden is de laatste jaren sterk gestegen. Spanjaarden zijn intussen gemiddeld “rijker” dan Italianen. Minstens even belangrijk: in normale tijden komen op jaarbasis zo’n 80 miljoen buitenlandse toeristen naar Spanje, waarvan een groot deel lang blijft en dus veel consumeert. Die enorme binnenlandse markt is vooral interessant voor bedrijven uit de dranken- en voedingssector en producenten van andere fast moving consumer goods. Als kers op de taart is Spanje ook de ideale toegangspoort naar Latijns-Amerika. De taal, de culturele verbondenheid en de korte logistieke en communicatielijnen spelen allemaal in het voordeel. Bekijk dus met je Spaanse zakenpartners welke projecten je daar samen kan opzetten.

Typologie Spaanse consument

De prijs blijft een doorslaggevend argument voor de meeste B2C-aankopen van de Spanjaard, zeker nu de corona-crisis de portefeuille van de gewone bevolking treft. In de B2B-wereld zien we evenwel dat kwaliteit en ecologie meer op de voorgrond treden. Speel die sterktes dus uit om de kostprijs van je aanbod te rechtvaardigen. Ter illustratie: de tijd van goedkope bouwprojecten is voorbij. Veel Vlaamse bouwbedrijven gooien in Spanje dan ook hoge ogen met een kwalitatief en duurzaam aanbod.

Qué?

Professionals die ouder zijn dan 45 jaar spreken doorgaans wat Frans. Bij de jongere generatie is vooral het Engels in opmars. Hoe het ook zij, Spanjaarden drukken zich niet graag uit in een andere taal. Advies is derhalve altijd om Spaans te leren. Het opent zowel deuren in Spanje als aan de andere kant van de Atlantische Oceaan: in Latijns-Amerika en ook alsmaar meer in Noord-Amerika.

Na de crisis

De snelheid van het economisch herstel zal in Spanje sterk afhangen van hoe de overheids- en EU-fondsen worden aangewend. Spanje ontvangt bijvoorbeeld 140 miljard euro van het Europees corona-herstelfonds - een bedrag dat midden 2021 vrij komt. Eén ding is zeker: investeren in jobs, technologie en digitalisering is absoluut noodzakelijk. Maar als dat lukt, samen met een verdere Europese integratie, zal de Spaanse economie sterker uit de crisis komen.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Flanders Investment & Trade)

Meer info: http://www.flanderstrade.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.