Strategische steunberen Renault Trucks: Nabijheid, Elektriciteit en Proactiviteit

20/01/2022 OM 11:01 - Luc Willemijns
Renaulttrucks1 150122
(Siegfried Van Brabant (Renault Trucks BeLux):“Vanaf 2023 zullen we een volledig elektrisch Renault Trucks-gamma aanbieden voor elk segment, met name distributie, bouw en regionaal afstandstransport”)

Marktintrede eerste elektrische trekkers gepland voor 2023

Renault Trucks, onderdeel van Volvo Group, vatte in het Franse Blainville-sur-Orne zowat anderhalf jaar terug de serieproductie aan van elektrisch aangedreven vrachtwagens in het D-segment (16-26 ton). In de tweede helft van 2023 staat de intrede van elektrische trekkers op het programma. “Op elektrificatievlak heeft Renault Trucks marktvoorsprong”, beklemtoont Siegfried Van Brabandt, managing director Renault Trucks BeLux. Naast Elektriciteit wordt de bedrijfsstrategie gestut door twee andere strategische pijlers, met name Nabijheid en Proactiviteit.

Renault Véhicules Industriels ofte Renault Trucks is, naast Volvo Trucks en Mack Trucks, één van de vrachtwagenmerken van Volvo Group dat verder ook Volvo Construction Equipment, Volvo Penta (scheepsmotoren en motoren voor statische toepassingen), Volvo Bus en Volvo Financial Services omvat. In de BeLux zijn Renault Trucks en Volvo Trucks rechtstreekse concurrenten, elk met hun eigen netwerk en marketing-verantwoordelijkheden. Normaliter haalt Renault Trucks over de jaren heen een marktaandeel van 6 à 8% in het ≥ 6 ton-segment. Daarnaast worden jaarlijks nog eens een tweeduizendtal bestelwagens (Renault Trucks Master) vermarkt. “In deze Covid-19 tijden wordt de marktgrootte evenwel bepaald door het aanbod, daar dit vandaag kleiner is dan de vraag. Voor de hele sector situeert het probleem zich omwille van de halfgeleidersproblematiek momenteel aan productiezijde”, aldus Van Brabandt, die momenteel met langere levertermijnen jaar kampt.

Het aanbod van Renault Trucks focust op drie “verticals” (of productgsegmenten), met name distributie, constructie en regional & long haul. Op distributievlak zijn de Renault Trucks Master en Renault Trucks D bestemd voor lokale en regionale leveringen in de stad en voor stadsverbindingen, de Renault Trucks C en K zijn geschikt voor veeleisende toepassingen, in constructie-omgeving, terwijl de Renault Trucks T en T High worden ingelegd voor regionale, nationale en internationale leveringen. “In het constructiesegment zijn we een “challenger”, die een aantal troeven in het productgamma uitspeelt zoals de ruimte in de cabine en het rijgedrag en tevens op het nabijheidsprincipe van zijn dealer-netwerk rekent”.

Renaulttrucks2 150122
(“De aandacht voor TCO neemt weliswaar toe, maar de proactieve component blijft vooralsnog (deels) achterwege,” stelt Siegfried Van Brabandt vast)

Dealer-netwerk: tien partners

In de Belux omvat het dealer-netwerk van Renault Trucks tien concessiehouders, die samen 21 outlets uitbaten. Het gaat om A.T.C. Van Damme B.V. (Lochristi), Ampe B.V. (Olsene), Antoine N.V. (Geraardsbergen), Bielen N.V. (Heusden-Zolder), Lens Motor S.A. (Liège), Noyens Trucks N.V. (Olen), Stoll Trucks S.A.R.L. (Leudelange), Truck Service Londerzeel B.V. (Londerzeel), Van Hove Garages N.V. (Berlaar) en Vansteeland Izegem N.V. (Izegem).

Renault Trucks verkocht jaren terug al zijn laatste eigen dealer-organisatie in Brussel. “Bewust zijn we afgestapt van eigen dealers. Meer dan ooit gelooft Renault Trucks in het nabijheidsprincipe “van ondernemer, voor ondernemer” dat door familiebedrijven wordt gecreëerd. In onze concessies zijn de familiale aandeelhouders nog steeds actief. Ze staan borg voor een kwaliteitsvolle klantenbenadering”, verduidelijkt de managing director.

Om zijn netwerk fijnmaziger te maken schakelt Renault Trucks zijn concessiehouders in om witte vlekken in te vullen. Zo werden in Vlaanderen samenwerkingsverbanden opgezet met lokale service partners als CTS Trucks (Belsele), Lernou (Menen) en FMD Trucks (Ieper). Dit najaar werd een laatste witte vlek ingevuld, met name in Essen, waar Garage Akkermans voortaan als service-punt van Van Hove Garages voor zowel de bestelwagens als de trucks optreedt. In totaal beschikt Renault Trucks in België aldus over een zestal R2’s, erkende herstelpunten, die nauw samen werken met de hoofddistributeur in de regio en die qua dienst na-verkoop over dezelfde wisselstukken beschikken als de andere distributiepunten.

Elektrificatie

In Frankrijk is Renault Trucks al een tiental jaar actief met elektrificatie via proefprojecten allerhande. Inmiddels kan de constructeur al met een elektrisch aanbod uitpakken. Zo nam ECO DTLO B.V. (Fleurus) in België de eerste elektrische Renault Trucks Master Z.E. gesloten bestelwagen in gebruik. Ook andere gemeenten en bedrijven vonden in dit segment reeds de weg naar elektrificatie. In de lente krijgt de Renault Trucks Master Z.E. nieuwe 52 kWh-batterijen aan boord. Zij zullen het reële rijbereik van het voertuig op 190 kilometer brengen, dubbel zoveel als momenteel.

Vorig jaar ging de serieproductie van de elektrische moddelen in het D-gamma in Blainville-sur-Orne van start. In België nam Van Oort Transport (Willebroek) onlangs de eerste 100% elektrische Renault Trucks D.Z.E. in ontvangst om het voertuig in te zetten voor de distributie van de healthcare- en hygiëneproducten van Essity door King Belgium.

In het voorjaar van 2021 nam de Franse Noblet-groep de eerste elektrische D. Wide Z.E.-truck, toegerust met kipper en kraan, in gebruik ter ondersteuning van zijn werfactiviteiten.

Siegfried Van Brabandt: “Renault Trucks is een voorloper op het stuk van de serieproductie van elektrische voertuigen. We kampen niet meer met kinderziektes wat ook bevestigd wordt door de eerste tientallen afleveringen in Europa vorig jaar. Vanaf 2023 zullen we als constructeur een volledig elektrisch Renault Trucks-gamma aanbieden voor elk segment, met name distributie, bouw en lange afstandstransport. We verwachten dat tegen 2025 5% tot 10% van onze verkoop (> 16 ton) uit elektrische voertuigen zal bestaan. Bedoeling is dat percentage tegen 2030 naar 20 à 25% op te krikken. Ons gamma en dealer-netwerk zijn alvast aan het transformeren om deze volumes aan te kunnen”.

Proactiviteit

Alle nieuwe modellen van Renault Trucks worden geconnecteerd uitgeleverd. Goed een jaar terug introduceerde de constructeur, los van de aandrijftechnologie, in België en Luxemburg het voorspellend onderhoudscontract “Start & Drive Exellence Predict”. Concreet steunt “Start & Drive Excellent Predict” op een onberispelijk beheer van het onderhoudsplan en de analyse van technische gegevens van het voertuig, die in real-time dankzij de connectiviteitssystemen worden verzameld. “We proberen ongeplande stilstanden voor de klant te vermijden door proactief in te grijpen op vlak van mogelijke pannes en stilstanden”, aldus onze gesprekspartner.
In concreto worden de gegevens van belangrijke slijtage-onderdelen (patroon van luchtdroger, remblokken, koppelingsschijven, batterij) om dagelijks doorgestuurd naar de concessiehouder. Ook hier opteert Renault Trucks voor een eigen aanpak. Zo worden de data rechtstreeks teruggekoppeld naar de concessiehouder en niet naar de boordcomputer doorgestuurd. Het is zodoende de concessionaris die, op basis van de bevindingen, met de vlooteigenaar of fleet manager contact neemt, wat borg staat voor een meer persoonlijke benadering en service.

“Technologisch staat alles op punt. Uitdaging blijft gewoontes te wijzigen die gedurende tientallen jaren zijn opgebouwd en gebaseerd zijn op reactief handelen, zijnde als de panne zich stelt actie ondernemen. Middels een gedegen communicatie vanuit de werkplaats kunnen de nieuwe proactieve mogelijkheden voor onze klanten echt een verschil maken voor hun planning en de tevredenheid van de chauffeur en de klant. Met betrekking tot het aankoopproces neemt de aandacht voor TCO verder toe, maar bij deze benadering blijft deze proactieve component vooralsnog (deels) achterwege”, nuanceert Van Brabandt.

Nieuwe wereld, nieuwe uitdagingen

De langere levertermijnen, hoe vervelend ook voor iedereen, houden voor Renault Trucks BeLux een opportuniteit in, zo luidt het. Electrificatie zit momenteel nog in de introductiefase. Uitdaging voor 2022 wordt ervoor te zorgen dat de nieuwe technologie breed door het netwerk wordt geabsorbeerd en gedragen. Dat zal investeringen vergen in zowel kennis als infrastructuur, die de organisatie van de werkplaats en wellicht de hele bedrijfssite zullen impacteren. Ook de klantenbenadering wordt helemaal anders. Zo wordt het straks zaak om, samen met de klant, te bekijken welke transportopdrachten dienen verzorgd en welk traject daarvoor zal worden afgelegd om tot de juiste batterijconfiguratie voor het voertuig te komen. “Ook onze familiale concessiehouders gaan mee in de transformatie, met name verdere digitalisering en transitie naar nieuwe (aandrijf)technologieën. Dit in samenwerking met de invoerder binnen een relatie waarbij de verantwoordelijkheden voor de toekomst worden afgelijnd”, benadrukt Van Brabandt.

Dat Renault Trucks om sneller te kunnen schakelen rekent op de synergie-effecten binnen de Volvo Group, hoeft geen betoog. Zo investeert de constructeur momenteel 33 miljoen euro in een nieuw R&D-centrum in Lyon Saint-Priest in een gezamenlijk initiatief met Volvo Group om het merk klaar te stomen voor nieuwe innovaties en om alle know-how, onder optimale omstandigheden, onder één dak te verenigen.

ALLIANTIE RENAULT-NISSAN

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

RENAULT ANTWERPEN N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

RENAULT BELGIE LUXEMBURG N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

RENAULT TRUCKS BELUX N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.