Thailand zet deuren open voor innovatie

04/04/2022 OM 08:00 - Luc Willemijns
Thailand 010422

Van miljoenen buitenlandse toeristen op jaarbasis naar nul: de corona-pandemie deelde harde klappen uit aan de Thaise economie. Het zal dan ook tijd vragen voor het land van de glimlach om de voorbije twee jaar te verteren. Maar naast een heropleving - of zelfs een voorspelde inhaalbeweging - in het toerisme, is Thailand veel meer dan een populaire vakantiebestemming. Als één van de grootste voedselproducenten en -verwerkers van de regio liggen er heel wat kansen voor Vlaamse nichespelers, van precisielandbouw tot procesautomatisatie.

Zo’n 40 miljoen toeristen ontvangt Thailand in een normaal jaar. Bangkok voert zelfs de ranglijst aan van de meest bezochte steden ter wereld. Alle aan toerisme gelinkte sectoren samen bieden werkgelegenheid aan één op de zes Thai.

De Vlaamse uitvoer van voeding en dranken naar Thailand kende een terugval maar is zeker niet stil gevallen tijdens de pandemie. Onze voedingsexporteurs zijn dus niet volledig afhankelijk van het toerisme. Veel producten vonden zelfs hun afzet bij de jonge middenklasse in de stedelijke gebieden en bij de vele buitenlanders die permanent in het land verblijven. In de sterke retail- en horecasector liggen dan ook kansen voor allerhande nicheproducten, van organische voedingsmiddelen over gezonde tussendoortjes tot en met kant-en-klare maaltijden.

Hotspot voor medisch toerisme

Vóór de pandemie reisden jaarlijks maar liefst 2,5 miljoen buitenlanders naar Thailand voor een operatie of behandeling in één van de privé-ziekenhuizen. Die zijn state-of-the-art, met geavanceerde apparatuur en artsen met wereldfaam. Patiënten kunnen er terecht in onder meer het Russisch, Arabisch of Mandarijns en krijgen daar een vijfsterrenhotel-service.

Nichespelers in innovatieve medische technologie, apparatuur of hulpmiddelen worden met open armen ontvangen en worden via fiscale en andere incentives aangemoedigd om in de medische sector te investeren.

Trager herstel

De hoop leeft dat de corona-maatregelen binnenkort zullen versoepelen, zodat er een heropleving komt van het toerisme als belangrijke economische motor. Vanaf dat moment verwacht de Wereldbank een duurzaam herstel voor de Thaise economie, al zal dat wellicht trager verlopen dan in andere landen uit de regio.

De Thaise economie was vóór de pandemie al niet in beste doen. In 2019 bedroeg de groei 2,4%, aanzienlijk minder dan de vijf jaar ervoor. Vooral de tragere economische groei in China en handelsspanningen op wereldvlak zaten daar voor iets tussen. Bovenop maakte de sterkere baht reizen naar Thailand duurder. Maar, zoals gezegd: de prognoses zien er al bij al gunstig uit, er zijn zelfs modellen die uitgaan van een inhaalbeweging in het buitenlandse toerisme.

Ook belangrijk: Thailand maakt samen met de negen andere landen van de Associatie van Zuidoost-Aziatische Naties (ASEAN), China, Japan, Zuid-Korea, Australië en Nieuw-Zeeland, sinds kort deel uit van de grootste vrijhandelszone ter wereld. Als belangrijke producent van tropische groenten en fruit, rijst, pluimvee, vis, zeevruchten en varkensvlees kan dat een serieuze economische “boost” opleveren. De EU wil ook al lang een vrijhandelsverdrag met Thailand, maar dat is nog niet voor morgen.

Landbouw en agro-industrie moderniseren

Met zo’n 10.000 fabrieken heeft Thailand één van de belangrijkste voedselverwerkende industrieën in de regio. Maar zowel de landbouw zelf als de verwerkende nijverheid hebben nood aan innovatie om de productiviteit op te krikken.

Concreet gaat het over automatisatie van productie- en verpakkingslijnen, precisielandbouw, bodemverbetering en bemesting, slim waterverbruik, … Kortom, alles wat die sectoren efficiënter en moderner kan maken en kan bijdragen tot een hogere voedselveiligheid.

De overheid is zich bewust van de hoogdringendheid en heeft modernisering van de industrie als pijler opgenomen in zijn plannen rond Thailand 4.0. Bedoeling is om de productiviteit te verhogen en zo de competitiviteit van de economie te verbeteren ten opzichte van de omringende landen. Uitbouw van performante digitale infrastructuur zal hier een cruciale rol in spelen.

Intellectuele eigendom

Namaak en een gebrek aan respect voor intellectuele eigendomsrechten zijn in Thailand helaas nog dagelijkse realiteit. Zich hier volledig tegen indekken, is onmogelijk, maar met gedetailleerde contracten en een grondige kennis van de lokale wetgeving, springt men al een heel eind.

Regionaal bruggenhoofd

De overheid blijft zwaar investeren in weg-, spoor- en luchthaveninfrastructuur: de uitbreiding van de metro in Bangkok, hogesnelheidstreinen die het land doorkruisen, aansluiting op de Nieuwe Zijderoute, een gloednieuwe luchthaven, havenuitbreidingen, …

Dat het land het bruggenhoofd bij uitstek is, hebben veel Vlaamse exporteurs al goed begrepen. Zij bedienen vanuit Bangkok ook omliggende exportmarkten als Cambodja, Laos en Vietnam. Ook distributeurs en importeurs nemen die landen vaak mee op in hun werkgebied.

Business geconcentreerd in Bangkok

Eigen mensen ter plaatse hebben, is geen must. Tenzij de producten technische opvolging, specifiek onderhoud of een andere vorm van after-sales vereisen. In alle andere gevallen volstaan een goede importeur of distributeur.

Ook een vakbeurs bezoeken kan helpen als eerste kennismaking met mogelijke partners binnen uw niche. Op een belangrijke agro-industriebeurs na is Thailand niet meteen een beursmekka, maar veel Thaise zakenlui tekenen wel trouw present op events binnen hun vakgebied in Europa, Singapore of de Golfregio.

En hoe moeilijk ook momenteel, de logische volgende stap is om ter plaatse de afzetmarkt te verkennen. Dat gaat vrij vlot, want het business-leven zit grotendeel geconcentreerd in de hoofdstad. En met Engels als voertaal is er van een taalbarrière geen sprake. Bovendien nemen veel importeurs zelf Europeanen in dienst. Die overbruggen de verschillen tussen de Europese en de Aziatische business-cultuur, zodat exporteurs een vlotte zakelijke entree kunnen maken.

1. Geef altijd eerst uw business-card af

Sterker nog: zonder visitekaartje wordt u niet au sérieux genomen in de Thaise zakenwereld. Zorg er bovendien voor dat het klaar en duidelijk uw functietitel en positie binnen de organisatie vermeldt.

2. Wees geduldig tijdens het beslissingsproces

Onderhandelingen nemen veel tijd in beslag. Dat komt door de sterke hiërarchie binnen de Thaise samenleving in het algemeen en het bedrijfsleven in het bijzonder. Uw Thaise contactpersoon wacht mogelijk op een beslissing van hogerhand en zal zelf geen knopen doorhakken.

3. Kom altijd stipt uw afspraken na

Thai beschouwen het als een vorm van respect dat u op tijd bent op de afspraak. En dat u verwittigt als u vertraging oploopt. Probeer uw afspraken wel zoveel mogelijk voor halfvier te boeken, want dan begint het spitsuur en is er vaak geen doorkomen meer aan.

4. Verwacht geen stiptheid van uw zakenpartner

Het relationele aspect van zakendoen vinden de Thai belangrijker dan hun planning en het halen van deadines. Dus al verwachten ze stiptheid van uw kant, zelf springen ze nogal losjes om met hun agenda. Plan dus niet meer dan een drietal afspraken per dag en zorg dat ze niet te ver uit elkaar liggen.

5. Uit nooit kritiek tijdens een vergadering

In het Thaise bedrijfsleven wil niemand gezichtsverlies lijden ten opzichte van collega’s of oversten. Door openlijk kritiek te uiten of een discussie te openen, verliest u het respect van uw zakenpartner, waardoor de volledige samenwerking op het spel komt te staan.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Flanders Investment & Trade)

Meer info

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.