TotalEnergies Marketing Belgium stemt zich in sneltreinvaart af op energietransitie

19/09/2022 OM 10:24 - Luc Willemijns

Anderhalf jaar terug herdoopte Total zich tot TotalEnergies. Die naamswijziging stond symbool voor de grootscheepse transformatie waarmee de traditionele brandstoffenleverancier zich aanpast aan de nieuwe omgeving. De nieuwe duurzaamheids- en mobiliteitsstrategie van TotalEnergies tekent zich af langsheen twee assen, met name de status van multi-energie leverancier enerzijds en e-mobility aanbieder anderzijds. Binnen die twee domeinen wil het bedrijf zich als geïntegreerd aanbieder positioneren. Wat zeker is, is dat die omslag gepaard gaat met forse investeringen voor TotalEnergies, ook in het service station-netwerk dat aan een strategische heroriëntatie toe is. Binnenkort brengt TotalEnergies Marketing Belgium zijn inmiddels veertig man sterke e-mobility divisie onder in een aparte rechtsentiteit, met name TotalEnergies Charging Solutions Belgium.

Dat TotalEnergies zich positioneert als aanbieder van multi-energie, blijkt uit het nieuwe logo met zeven kleuren. Elke kleur reflecteert een energiebron. “Het traditionele brandstoffenaanbod wordt aangevuld met (bio)gas, waterstof, elektro-mobiliteit en zonne- en windenergie”, verduidelijkt Stefaan De Ganck, director Mobility & New Energies bij TotalEnergies Marketing Belgium. Dat gebeurde onder andere via een aantal overnames van zowel start-ups als scale-ups. Zo verwierf het toenmalige Total in 2016 de integrale controle over onafhankelijk distributeur van elektriciteit en gas Lampiris N.V. (Luik). In 2017 volgde de integratie van het Nederlandse PitPoint B.V. (Nieuwegein), de op twee na grootste leverancier van CNG/Groengas-brandstof voor voertuigen, die ook actief was op het gebied van LNG, biogas, waterstof en een aantal elektrische oplaadpunten voor het weg- en watertransport uitbaatte. Een jaar later volgde de overname van het Franse Direct Energie waarmee Total een nieuwe stap zette in zijn ontwikkeling als elektriciteits- en gasproducent en -verdeler in Frankrijk en België. Eveneens in 2018 legde Total de hand op G2mobility, een Franse specialist in snellaadstations voor elektrische auto’s. “G2mobility fungeerde als onderbouw voor onze business-line rond e-mobility, dat een groot focuselement is in het energietransitiebeleid van TotalEnergies”, stipt De Ganck aan.

Uit wat voorafgaat blijkt dat TotalEnergies ook in de nieuwe omgeving zijn geïntegreerde aanpak trouw blijft. Naast het afdekken van de volledige waardenketen in het energie-aanbod - gaande van de productie van groene energie tot en met de uiteindelijke vermarkting van het energiepakket aan particulieren, bedrijven en overheden - verzorgt TotalEnergies ook alle aspecten binnen het domein van de elektromobiliteit.

Tankkaart wordt multi-energiekaart

In 2018 voegde Total zijn elektrisch aanbod aan zijn brandstofkaart toe. Ook de toetreding in 2019 tot het mobiliteitsplatform Olympus kadert in de verbreding van de professionele diensten van het bedrijf.

Stefaan De Ganck: “De e-mobility divisie van TotalEnergies Marketing Belgium ontstond uit de diepgaande expertise rond professionele tankkaarten voor bedrijven. Met 560 tankstations beschikken we terzake over het grootste aanbod. Bij bedrijven ontstonden in de voorbije jaren meer en meer vragen naar multi-energie en vergroening van het wagenpark. Ons oorspronkelijk tankkaartenaanbod evolueerde naar een aanbod rond fleet management om momenteel te vervellen naar een totale “offering” rond mobiliteitsoplossingen. Ongeacht of het gaat om voertuigen van het eigen bedrijf, openbaar vervoer, fiets, … Bovenop nemen we het beheer waar van de onkostenvergoedingen die met verplaatsingen te maken hebben. Op vandaag tekent TotalEnergies voor een volledig mobiliteitsconcept om zijn B2B-klanten te servicen”.

Precies door end-to-end te werken streeft TotalEnergies Marketing Belgium marktdifferentiatie na. Zoals gezegd levert het bedrijf in eigen beheer groene energie tot bij de klant en de eigen service-stations. Zo sloot dochterbedrijf Lampiris (inmiddels TotalEnergies Power & Gas Belgium) in 2020 een exclusief lange termijn-aankoopovereenkomst met offshore-windmolenpark Rentel (309 MW).

TotalEnergies Marketing Belgium is actief in het segment van zowel de traag- als snelladers, EV-solutions voor zowel B2C-, B2B- als B2G-klanten. Zo ontwikkelt het bedrijf momenteel onder meer de publieke laadpaleninfrastructuur voor steden als Brussel, Antwerpen en, sinds kort, ook Gent. “Binnen elk segment kunnen we onze klanten een geïntegreerde oplossing voor laadinfrastructuur bieden. Bovenop enten we ons e-MSP (e-mobility service provider)-aanbod, waar bij de traditionele tankkaart het veld ruimt voor de multi-energiekaart zodat we de klant van A tot Z kunnen servicen,” aldus de director Mobility & New Energies.

Totalenergies2 150922

Belangrijke laadpalencomponent

Hoewel TotalEnergies Marketing Belgium relatief laat in de markt van de laadpalen stapte, heeft het bedrijf een forse inhaaloperatie ingezet. “Op heel korte termijn hebben we heel wat terrein goed gemaakt. Het is niet moeilijk om één of tien laadpalen te plaatsen, wel om er duizenden te installeren en bovenop in het onderhoud ervan te voorzien, ze goed te laten opereren en alle achterliggende operaties naar behoren te laten verlopen. Die structuren en processen hebben we inmiddels goed onder de knie. Dat vertaalde zich in het vertrouwen van steden als Antwerpen of Gent voor wie we de publieke laadinfrastructuur uitrollen”, benadrukt onze gesprekspartner.

Total Energies Charging Solutions Belgium bouwt zijn laadpalenperk in eigen beheer uit. Het bedrijf bouwt overigens ook zelf laadpalen. Die worden onder eigen logo in de markt gezet, zeker in B2B-omgeving waar het belangrijk is om heel dicht bij de klant te staan (toepassingen van smart charging, maatwerk, …).

Dankzij zijn aanwezigheid in landen waar de elektrificatie zich sterk op gang trekt (België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, …) kan TotalEnergies over de landsgrenzen heen uniforme hardware op vlak van laadinfrastructuur bieden. Niet onbelangrijk voor bedrijven die dergelijke infrastructuren ter beschikking stellen in de thuisomgeving van werknemers die in verschillende landen wonen.

TotalEnergies is aanwezig op de B2B- en B2C-segmenten (met TotalEnergies Power & Gas). Daarnaast blijft ook het B2G-segment de focus behouden. Zo is er momenteel heel wat beweging op de markt van de openbare aanbestedingen voor laadinfrastructuur. Vlaanderen heeft momenteel een veelomvattende aanbesteding in voorbereiding, in Brussel st een nieuwe “tender” in de steigers terwijl ook Wallonië op korte termijn zich op de markt van de publieke laadinfrastructuren zal begeven.

Nieuwe rol voor service-stations

Eén van de topprioriteiten van TotalEnergies Marketing Belgium is momenteel de versnelde uitrol van snelladers in het service station-netwerk. “Tegen 2030 moeten al onze service stations met snelladers zijn toegerust. In regio’s waar we minder aanwezig zijn, zullen we naar complementaire oplossingen zoeken zodat we als merk onze klanten over het hele territorium zullen kunnen bevoorraden”, kondigt De Ganck aan.

Dat dat service station-netwerk voor grote veranderingen staat, ontkent onze gesprekspartner niet. “Op termijn zullen een aantal tankstations een nieuwe bestemming krijgen. In functie van de marktevolutie zullen sommige stations, zeker in stedelijke omgeving, zich omvormen tot 100% laadeilanden. Andere zullen geleidelijk evolueren naar belevings- en service-hubs met laadinfrastructuur. Nu al zijn we een aantal stations in pilootproject aan het inrichten rond waterstof met een focus op zwaar transport. In de toekomst zullen er sowieso minder tankstations zijn. In eerste instantie zullen die multi-energie worden om naderhand tot een volwaardige belevings-hub uit te groeien”, luidt het. “Net als onze B2B-klanten zullen we onze service stations in de energietransitie begeleiden. Tegen 2050 zal er van fossiele brandstoffen wellicht nog nauwelijks sprake zijn”, klinkt het bij TotalEnergies Marketing Belgium.

“Top 5”-status houdt forse investeringen in

Stefaan De Ganck: “Tegen 2030 wil TotalEnergies wereldwijd een Top 5-speler zijn in de productie van hernieuwbare energieën. Momenteel zijn we marktleider in België in traditionele brandstoffen, smeermiddelen, bitumen, service-stations, fuel cards, B2B- en B2C-klantenrelaties, … Er is geen enkele reden waarom we die status ook niet binnen de omgeving van de nieuwe energieën en de e-mobility zouden kunnen halen”.

Dat aan die omschakeling een fors prijskaartje hangt, hoeft geen betoog. Zo hangt er aan de deelname aan een stedelijke of gemeentelijke aanbesteding rond het plaatsen van publieke-laadinfrastructuur algauw een prijskaartje van 30 à 50 miljoen euro. Het toerusten van een service station met een degelijke accommodatie voor snelladen vergt een modale investering van pakweg 500.000 euro.

De omschakeling naar een geïntegreerde aanpak van TotalEnergies binnen het e-MSP model en het multi-energie aanbod zal dus behoorlijk wat centen vergen. Maar dat heeft ook te maken met de specifieke focus van het bedrijf dat een breder verhaal schrijft dan andere marktspelers die zich bijvoorbeeld enkel focussen op snelladen of een rol als e-MSP en zich niet om publieke laadinfrastructuur bekommeren.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.