Trafiek Port of Antwerp-Bruges groeit in 2024 met 2,3% tot 278 miljoen ton

27/01/2025 OM 15:15 - Luc Willemijns
Trafiekantwerpbruges1 271025jpg

Port of Antwerp-Bruges heeft 2024 afgesloten met een groei van 2,3% in totale goederenoverslag, goed voor 278 miljoen ton. Ondanks geopolitieke spanningen en economische uitdagingen blijft de haven veerkracht tonen, met een sterke stijging in containeroverslag als belangrijkste motor. Voor 2025 staan ambitieuze plannen klaar om de rol van de haven in internationale handel, operationele efficiëntie en de energietransitie verder te versterken.

Containers waren in 2024 de drijvende kracht achter de groei. Het tonnage steeg met 8,9% en de TEU met 8,1%, wat de internationale positie van de haven versterkte. Reefer containers namen met 9,2% toe, goed voor 8,6% van de totale containeroverslag. Het marktaandeel in de Hamburg-Le Havre Range steeg naar 30,6%.

Andere segmenten kenden wisselende resultaten:

  • Conventioneel stukgoed bleef stabiel (+0,1%), met een groei van 3,7% in ijzer- en staaloverslag.
  • Ro/ro-overslag daalde met 3,4%, voornamelijk door een daling in nieuwe auto’s (-9,4%).
  • Droge bulk groeide licht (+0,4%) dankzij een stijging in meststoffen (+22,9%) ondanks een sterke daling in steenkooloverslag (-35,4%).
  • Vloeibare bulk daalde met 5,8%, waarbij diesel (-22,3%) en LNG (-21,9%) afnamen, maar biobrandstoffen juist sterk groeiden (+60,1%).

In totaal behandelde de haven 20.195 zeeschepen (+0,2%), Zeebrugge verwelkomde 187 cruise-schepen met 557.000 passagiers.


Trafiekantwerpbruges2 271025jpg


Duurzaamheid en innovatie als pijlers


De haven zette in 2024 belangrijke stappen richting klimaatneutraliteit tegen 2050. Projecten zoals NextGen District, CHERISH2O voor waterzuivering en het Warmtenet Antwerpen Noord benadrukken de circulaire ambities.

De maritieme sector boekte vooruitgang met de eerste methanol-bunkering van een diepzeeschip en de installatie van een publiek laadpunt voor elektrische vrachtwagens. Innovaties zoals de Volta 1, Europa’s eerste volledig elektrische sleepboot, en de Methatug, aangedreven door methanol, versterken de inzet op verduurzaming.

Infrastructuur en veiligheid


De introductie van een diepgang van 16 meter en een recorddiepte van 16,3 meter in Zeebrugge versterkten de concurrentiepositie. De verdere ontwikkeling van de ICO ro/ro-terminal en de bouw van het nieuwe Antwerp Coordination Center dragen bij tot operationele optimalisatie. Veiligheid bleef een prioriteit, met meer dan 1 miljoen veilig vrijgegeven containers via Certified Pick Up.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.