Trends voor werven in 2021
Als de gevolgen van de corona-crisis een shift maken naar een meer normale economie en arbeidsmarkt, zullen bedrijven in 2021 nieuwe medewerkers zoeken en werven. Alvast 3 trends die wij verwachten in de geëvolueerde arbeidsmarkt van de nabije toekomst:
● Verdere digitalisering van het wervingsproces
Werkgevers plaatsen al lang hun vacatures on-line en leveren inspanningen om kandidaten via het Internet naar hun aanbod toe te leiden. De noodgedwongen afstand die we moeten bewaren als gevolg van de gezondheidscrisis, zorgde er ook voor een andere manier van werken. Thuiswerken en videoconferenties werden eerder regel dan uitzondering. Deze manier van werken vond al snel een verlengde in de manier waarop bedrijven hun sollicitatiegesprekken gingen organiseren via videogesprekken. En voor sommige bedrijven betekende dat ook dat er een heel plan werd uitgetekend om mensen zelfs bij hun eerste werkdag en eerste werkweken online te begeleiden in het bedrijf.
- Artificiële intelligentie
In de nabije toekomst verwachten we nog verdere evolutie in die manier om nieuwe medewerkers te werven. Artificiële intelligentie wint daarbij ongetwijfeld aan belang. Heel wat platforms waar vacatures en kandidaten op zoek gaan naar een match, maken nu al gebruik van AI om de competenties van de sollicitanten aan die eisen van de vacature te koppelen. Die processen worden zeker verder verfijnd, zodat de match tussen vraag en aanbod nog scherper kan gebeuren. Bedrijven zullen ook zelf meer investeren om kandidaten te overtuigen om voor hen te kiezen. Chatbots bij de vacatures die je op je website publiceert, kunnen op een geautomatiseerde manier meer informatie bieden over je bedrijf, de cultuur van je bedrijf, je visie over opleiding en de mogelijkheden die je aan je medewerkers biedt. Een vlotte, snelle en aantrekkelijke communicatie helpt mee om gemotiveerde kandidaten naar je openstaande vacatures te halen.
- Gedrag
We verwachten ook dat werkgevers op een creatieve manier verschillende on-line kanalen zullen inzetten om hun vacatures bekend te maken. Social media ontwikkelen steeds meer mogelijkheden om heel specifieke doelgroepen te bereiken. Je kunt daar als werkgever handig gebruik van maken om je aanbod snel en doeltreffend onder de juiste doelgroepen te verspreiden. Ook programmatic adverteren van vacatures behoort straks tot de mogelijkheden. Daarmee verschijnen je vacatures op basis van interesses die mensen tonen in hun zoek- en surfgedrag op het Internet. Een vacature voor een kok laten verschijnen voor de bezoekers van de culinaire pagina’s van een informatieve website is minder ver weg dan we zouden denken.
● Intern werven en opleiden
We verwachten dat de corona-crisis om heel uiteenlopende redenen een aantal bedrijven zal dwingen om afscheid te nemen van medewerkers. We zijn er even goed van overtuigd dat alle bedrijven het onderste uit de kast zullen halen om de huidige ploeg zo veel als mogelijk samen te houden. In een wel overwogen retentiebeleid zullen bedrijven dus twee keer nadenken alvorens ze externe mensen werven voor noden die zich in het bedrijf stellen. Interne werving en interne verschuivingen zullen het komende jaar vaker toegepast worden dan tot nu toe het geval was. We zullen niet enkel promoties en verschuivingen binnen één afdeling zien.
- Kostenefficiënt
Werkgevers kunnen er voordeel bij doen om ook in andere afdelingen uit te kijken of er mensen zijn die de nodige competenties en heel veel goesting hebben om vrijgekomen banen in te vullen. We gaan steeds meer weg van het logische doorschuiven van mensen. Bedrijven zoeken intern steeds meer naar goede competenties om vacatures in te vullen en bieden op die manier hun medewerkers een kans om hun loopbaan vorm te geven of een onverhoopte wending te geven. Interne werving kan bovendien een zeer kostenefficiënte manier zijn om matches in je bedrijf te maken en geeft ongetwijfeld een boost aan de motivatie van je medewerkers, die op die manier zien dat het bedrijf inspanningen doet om hen aan boord te houden en kansen biedt om zich te ontwikkelen.
- Internet-leren
Koppel dat als bedrijf aan verschillende opleidingsmogelijkheden. Dan krijg je mensen die zich bijzonder gedreven en gemotiveerd zullen inzetten voor het bedrijf. Moedig mensen aan om on-line opleidingen te volgen, via Internet of het ruime aanbod aan webinars dat beschikbaar is. Maak gebruik van opleidingen van gespecialiseerde instellingen of sectoren. Je werknemers zullen er graag op ingaan.
● Diversiteit en inclusie als basis voor succes
We zijn op een punt gekomen waarin we een nieuwe generatie werknemers in onze bedrijven krijgen. De millennials komen steeds meer op de arbeidsmarkt. Dat is een generatie die heel duidelijke verwachtingen heeft over de arbeidsmarkt en de bedrijven waar ze voor werken. Ze willen vooral werken voor een bedrijf dat voeling heeft met de maatschappij en dat ook uitstraalt. Ze komen bovendien in een omgeving terecht waar verschillende generaties werknemers voor de best mogelijke resultaten van het bedrijf werken. Voor de meesten van die nieuwe generatie werknemers zijn diversiteit en inclusie vanzelfsprekend. En ze besteden daar ook aandacht aan in hun keuze om voor een bedrijf te werken.
- Talenten
Een uiteenlopende groep van medewerkers met verschillende leeftijden, achtergronden en culturen biedt bovendien een meerwaarde voor het bedrijf. Problemen worden vanuit verschillende standpunten bekeken en krijgen soms verrassende maar bijzonder adequate oplossingen. En ook je klanten zien een meerwaarde in een bedrijf dat in zijn personeelsbestand een goede afspiegeling van de maatschappij is. Allicht brengen ze andere nieuwe klanten aan waardoor je nieuwe bronnen van inkomsten kunt aanboren. Diversiteit zou eigenlijk geen trend mogen zijn, maar een vast gegeven dat elk bedrijf verankert in zijn personeelsbeleid. Omdat het de basis is voor het werven van bijzondere en uiteenlopende talenten, maar zeker ook omdat het bedrijf er op termijn gewoon beter van wordt.
De nabije toekomst wordt bijzonder. Ze zal voor iedereen iets nieuws en iets anders brengen. We wensen jullie veel inspiratie om vol de uitdagingen van 2021 aan te gaan.
VDAB
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.