"Uitgebreid mobiliteitsaanbod houdt talent bij bedrijven en trekt nieuwe medewerkers aan"

De aanwezigheid van een mobiliteitsaanbod is voor zeven op de tien ondervraagde werknemers in België een bepalende factor bij de keuze van een werkgever. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van het Arval Mobility Observatory bij werknemers in de privé-sector. Het onderzoek peilt naar het werkgerelateerde verplaatsingsgedrag van werknemers en hun verwachtingen op vlak van mobiliteit.
Duidelijk is dat de auto nog steeds op nummer één staat. Daarnaast wordt het bestaande mobiliteitsaanbod, met alternatieven voor de wagen, vandaag vaak onderbenut. Zes op de tien bevraagde Belgische werknemers verwachten wel dat werkgevers hun mobiliteitsaanbod de komende vijf jaar nog zullen uitbreiden.
Drie conclusies:
- De individuele wagen blijft voornaamste transportmiddel voor woon/werk-verkeer én business trips
- Werknemers hebben nog hogere verwachtingen rond toekomstig mobiliteitsaanbod werkgevers
- Uitgebreid mobiliteitsaanbod inclusief bedrijfswagen is troef in talentenbinding en rekrutering
Het Arval Mobility Observatory ondervroeg voor het “Employee Mobility Survey” 2.905 Europese medewerkers - uit België (500), Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië - van privé-bedrijven met telkens meer dan honderd personeelsleden over hun mobiliteitsgedrag en hun verwachtingen over het mobiliteitsaanbod van werkgevers.
Auto blijft voorkeur genieten
Hoewel het thuiswerk sterk ingeburgerd is sinds corona, doet slechts 60% van de bevraagde Belgische werknemers minstens één dag per week aan telewerk. Mede daardoor ligt het gemiddelde in ons land op anderhalve dag thuiswerk per werkweek. Er wordt dus nog steeds heel wat gependeld. Daarbij is de auto (68% van de bevraagde werknemers) nog steeds het meest gebruikte vervoersmiddel. Tweewielers (23%) en het openbaar vervoer (18% - tegenover 22% in de andere landen) vervolledigen de woon/werk Top 3. Als redenen voor de gemaakte keuze voor woon/werk-verplaatsingen geven de bevraagden snelheid (42%), comfort (28%) en het feit dat de werkgever tussenkomt in de kosten (27%) aan.
Voor zijn business trips gebruikt de Belgische werknemer eveneens de individuele wagen (41%), maar ook het vliegtuig (38%) én deelwagens (21%). Opvallend is dat de trein (lange afstand of hoge snelheidstrein) significant minder gebruikt wordt dan gemiddeld in de benchmark (18% vs. 30%).
Hoge verwachtingen voor (toekomstig) mobiliteitsaanbod
België is koploper wanneer het gaat om een uitgebreid mobiliteitsaanbod. Zo hebben vier op de vijf Belgische - versus net geen drie op vijf in de benchmark - werknemers minstens één mobiliteitsdienst ter beschikking via hun werkgever. Gemiddeld zijn er 2,5 mobiliteitsvormen door de werkgever voorzien, maar hoe groter het bedrijf, hoe uitgebreider het mobiliteitsaanbod. Dat uitgebreide aanbod resulteert ook in een hoger tevredenheidscijfer; 51% van de Belgische medewerkers is tevreden tegenover 45% in de Europese benchmark. De mate van tevredenheid hangt sterk samen met het aantal aangeboden mobiliteitsdiensten. Van alle ondervraagde werknemers maakt slechts 62% gebruik van ten minste één van de aangeboden mobiliteitsdiensten, hetzij omdat hun bedrijf hen geen dienst aanbiedt, hetzij omdat het aanbod niet geschikt is of niet aan hun behoeften voldoet. 91% van de werknemers zou willen dat hun bedrijf hen ten minste één mobiliteitsdienst aanbiedt of in de toekomst blijft aanbieden.

Uitgebreid mobiliteitsaanbod inclusief bedrijfswagen is troef in talentenbinding en rekrutering
Uit de bevraging blijkt tot slot ook dat het mobiliteitsaanbod bij een werkgever een belangrijke factor is in de beslissing al dan niet in te gaan op een voorstel. Zowat 70% van de werknemers geeft het mobiliteitsaanbod op als belangrijk bij de keuze van een werkgever. Bovendien geeft 84% aan dat een aangeboden bedrijfswagen een vacature aantrekkelijk maakt.
Bijna zes op de tien Belgische werknemers is er overigens van overtuigd dat het mobiliteitsaanbod door de werkgevers de komende vijf jaar nog verder uitgebreid zal worden.
Gevraagd naar welke mobiliteitsdiensten zijn werkgever moet behouden of uitbreiden antwoordt de Belgische werknemer in eerste instantie niet heel anders dan zijn buitenlandse collega’s in de benchmark. Inzoomend op wat men zeker in dat aanbod zou willen, is de Belgische werknemer wel significant meer gewonnen voor een (gedeeltelijke) vergoeding van de brandstof- of energiekosten, een geëlektrificeerde bedrijfswagen en een lease-fiets.
ARVAL BELGIUM N.V.
ARVAL MOBILITY OBSERVATORY
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.