VIL wil transitie naar zero-emissie wegtransport faciliteren

16/07/2021 OM 08:00 - Luc Willemijns
VIL logo

De weg naar verduurzaming van onze samenleving en economie is definitief ingeslagen. Doelstellingen voor het verminderen van emissies zullen ook hun impact hebben op het zwaar wegtransport. VIL (Antwerpen), het innovatieplatform voor de logistieke sector, wil met het project “Logibat” de transitie naar zero-emissie wegtransport faciliteren.

De batterijtechnologie wordt steeds krachtiger en ook het aanbod aan zware batterij-elektrische wagens met een rijbereik van meerdere honderden kilometers groeit voortdurend. Daarom wil VIL zich met “Logibat” buigen over de praktische mogelijkheden, de randvoorwaarden én de opportuniteiten van de batterijtechnologie om het emissieloze goederentransport over de weg te realiseren.

VIL wil met “Logibat” een dialoog tussen de verschillende partijen opzetten en een duidelijk inzicht creëren in de praktische en economische realiteit, nu en in de toekomst, de haalbaarheid en de randvoorwaarden van batterij-elektrisch vrachtvervoer. Op die manier wil VIL komen tot oplossingen die groeien uit de realiteit van de logistieke sector.

Het “Logibat”-project maakt onderdeel uit van een aantal projecten waarin VIL vanuit verschillende invalshoeken onderzoekt wat de mogelijkheden zijn voor emissieloos goederentransport over de weg.

Concreet zal worden nagegaan wat de operationele en economische voorwaarden zijn om batterij-elektrisch transport haalbaar te maken voor diverse toepassingen. “Logibat” zal ook nagaan hoe een landelijk dekkend laadnetwerk er moet uitzien, zowel bij de verladers en de depots alsook bij de (semi-) publieke stopplaatsen. Verder wordt er gekeken naar de mogelijke rol die logistieke bedrijven kunnen spelen als aanbieder van laadinfrastructuur in een nieuw business-model dat hieruit zou kunnen voortvloeien. Tot slot wordt ook het potentieel van de Catenary Solution binnen Road Systems in Vlaanderen ingeschat.

Projectdeelnemers zijn Aquafin, Barry Callebaut Belgium, Brink's Solutions Belgium, Colruyt Group, Conway, Deconinck brandstoffen, ECS, Gilbert De Clerck, ICO, Ivago, Jogo Logistics, La Lorraine Transport, Lapauw Mario, Limburg.net, North Sea Port, Port of Antwerp, Put-Hendrickx Vervoer, Quinntra, R&L, Renault, Scania, Siemens Mobility, Sprint Transport, Transport Louwyck, Volvo, VP Xpress en Yuso.

Voor dit project werd ondersteuning gevraagd aan het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.