Visa richt nieuw team op voor fraudebestrijding

Visa richt een nieuwe business-unit op, Visa Scam Disruption (VSD), met als doel het bestrijden van complexe vormen van fraude. De afdeling maakt deel uit van Visa’s Payment Ecosystem Risk and Control (PERC). Die wist in 2024 naar eigen zeggen 335 miljoen euro aan fraudepogingen te voorkomen. VSD combineert technologische oplossingen met menselijke expertise en richt zich op de bescherming van consumenten, handelaars, bedrijven en financiële instellingen.
De nieuwe eenheid vormt een aanvulling op de bredere fraudebestrijdingsinspanningen binnen Visa, dat in totaal 39 miljard euro aan fraudepogingen heeft geblokkeerd in 2024. VSD bestaat uit een multidisciplinair team met onder meer AI-ingenieurs, ex-militairen en experts in datavisualisatie. De afdeling hanteert een proactieve aanpak, waarbij frauduleuze netwerken en transacties worden opgespoord en geblokkeerd vóórdat consumenten schade ondervinden.
De eenheid maakt gebruik van AI-gedreven analyse-tools en voert grafiekanalyses uit om patronen te detecteren. Een voorbeeld van zijn werk is de opsporing en ontmanteling van een grootschalige fraude-operatie die sociale media gebruikte om kaartgegevens te stelen van miljoenen Europese consumenten. Door het blokkeren van transacties wist Visa daarbij naar eigen zeggen nog eens 413 miljoen euro aan schade te voorkomen.
Visa benadrukt dat het bestrijden van fraude vraagt om een combinatie van technologie, data-analyse en samenwerking met externe partijen zoals overheden en andere financiële instellingen. In dit kader sloot het bedrijf zich aan bij de Global Anti-Scam Alliance.
Meer info: 0800/1.8397 of https://visa.com/security
VISA BELGIUM C.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.