Vok Bikes sluit productie-overeenkomst met Renault Group

05/12/2025 OM 17:00 - Luc Willemijns
Vok Bikes Renault Group51225

Vok Bikes (Tallinn, Estland) en Renault Group (Frankrijk) starten een industriële samenwerking om de productie van Vok’s vierwielige elektrische cargo-fietsen aanzienlijk op te schalen. De productie verhuist in 2026 naar de Refactory-fabriek in Flins, het circulaire vlaggenschip van Renault Group. De nieuwe productielijn moet de capaciteit van Vok Bikes vertienvoudigen en de levering aan West-Europese markten versnellen.

De productie in de Refactory in Flins, nabij Parijs, begint in het eerste kwartaal van 2026. Door dichter bij strategische afzetmarkten te produceren - waaronder het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Nederland - wil Vok Bikes de levertijden verkorten en transportemissies beperken.

Vok Bikes Renault Group51225 1

De opschaling ondersteunt de groei van snel uitbreidende bezorgvloten in grote steden zoals Londen, Parijs, Brussel, Amsterdam en Rome, waar de vraag naar emissievrije logistieke oplossingen toeneemt.

Vok Bikes ontwikkelde een nieuwe categorie elektrische cargo-voertuigen die zich onderscheidt van aangepaste consumentenfietsen. De voertuigen zijn opgebouwd met componenten van autokwaliteit, ontworpen voor intensief commercieel gebruik.

Vok Bikes Renault Group51225 2

De cargo-fietsen bieden een stabiele rij-ervaring, ruime laadcapaciteit en onderhoudsvriendelijke technologie. Hierdoor vormen ze een schaalbaar alternatief voor bestelwagens van koeriersdiensten, logistieke bedrijven en uiteenlopende lokale ondernemingen, zoals horecabedrijven, dienstverleners, campussen en retail-spelers.

Europese steden worden geconfronteerd met stijgende congestiekosten, strengere emissiezones en toenemende druk op stedelijke logistiek. In Londen ging in 2024 gemiddeld 101 uur per bestuurder verloren door filevorming terwijl strengere regels vanaf 2026 ook elektrische bestelwagens treffen. Ook in Parijs en andere Europese steden zorgen lage emissiezones voor bijkomende beperkingen.

Het gevolg is een verschuiving richting kleinere, wendbare elektrische voertuigen die geen vergunning vereisen, toegang hebben tot fietsinfrastructuur en lagere operationele kosten bieden. Volgens Future Market Insights zal de Europese markt voor elektrische cargofietsen tegen 2035 meer dan verdrievoudigen.

Vok Bikes Renault Group51225 3

Vok Bikes is actief in veertien landen via meer dan vijftig lokale resellers. In de Benelux wordt het merk vertegenwoordigd door Urban Mobility Group uit Goes. In de regio behoren onder andere Stihl en Urbeez tot de professionele gebruikers van de cargofietsen.

Ook in Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië groeit de vraag, met recente uitbreidingen naar onder meer Milanese en Romeinse stadslogistieke netwerken.

De Refactory in Flins fungeert als industriële groei-hub voor circulaire en innovatieve mobiliteitsconcepten. Door de expertise van Renault Group in grootschalige productie te combineren met het voertuigsysteem van Vok Bikes wil de samenwerking de uitrol van emissievrije cargo-voertuigen versnellen.

Vok Bikes richt zich op zowel grote logistieke partijen - waaronder internationale koeriers en retailers - als op lokale bedrijven die hun transport willen verduurzamen. De cargo-fietsen worden gebruikt voor leveringen, onderhoudsdiensten, groenbeheer, facilitaire activiteiten en last mile-logistiek.

Organisaties zoals Veolia, Wolt, McDonald’s en stedelijke diensten in Londen behoren tot de snel groeiende groep gebruikers.

Meer info: https://www.vokbikes.com

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.