Volkswagen slaat Way to Zero in

18/05/2021 OM 17:14 - Luc Willemijns

Volkswagen zet met de eerste Way to Zero Convention de eerste stap naar het volledig koolstofvrij maken van de onderneming en zijn producten. Ten laatste tegen 2050 wil de onderneming in zijn boeken klimaatneutraal zijn. Als nieuwe tussentijdse doelstelling moet de CO2-uitstoot per voertuig in Europa tegen 2030 met 40 procent zakken en de groepsbrede doelstelling van 30 procent (op basis van 2018) aanzienlijk overtreffen.

Een gemiddelde Volkswagen zal dus zo'n 17 ton CO2 minder uitstoten. Naast een versnelde opmars van de e-mobiliteit moet ook de productie, met inbegrip van toeleveringsketens en de exploitatie van e-auto's, in de boeken klimaatneutraal worden gemaakt.

Een essentiële factor voor CO2-neutrale e-mobiliteit vormt het consequent opladen met 100% hernieuwbare elektriciteit. Alleen zo kan bijna de helft van alle CO2-uitstoot worden vermeden in vergelijking met de normale elektriciteits-mix in de EU. Volkswagen biedt zijn klanten met Volkswagen Naturstrom al groene stroom aan voor thuisladen, terwijl echt groen opladen onderweg onder andere al mogelijk is bij IONITY.

Nu gaat het merk nog een stap verder door tegen 2025 in verschillende regio's van Europa nieuwe wind- en fotovoltaïsche parken te bouwen. Voor de eerste projecten zijn er al contracten afgesloten met energiebedrijf RWE. In Duitsland ondersteunt Volkswagen op die manier de bouw van een fotovoltaïsche installatie met een totale capaciteit van 170 miljoen kilowatt-uur per jaar in Tramm-Göthen in Mecklenburg gebouwd, die tegen eind 2021 klaar moet zijn en volledig tot stand zal komen zonder overheidssubsidies. Met bijna 420.000 zonnemodules is dit meteen het grootste onafhankelijke fotovoltaïsche project in Duitsland.

Volkswagenwaytozero mei1221

Tegen 2025 moeten alle projecten samen ongeveer 7 terawattuur extra groene stroom voortbrengen. Parallel met het aantal ID.-voertuigen groeit ook de duurzaam opgewekte elektriciteit in het net. Volkswagen verbetert zo de klimaatbalans van de ID.-familie en legt de basis voor een in de boeken CO2-neutrale gebruiksfase van zijn elektrische wagenpark. Naast de “groene gebruiksfase” versnelt Volkswagen ook de decarbonisatie van de productie en de toeleveringsketen. Vandaag halen alle Europese voertuigfabrieken van het merk hun elektriciteit al voor 100% uit hernieuwbare energiebronnen en vanaf 2030 moeten alle fabrieken buiten China duurzaam opgewekte stroom aankopen. In de toeleveringsketen zullen in de toekomst “CO2-drivers” consistent worden geïdentificeerd en verminderd, volgens het voorbeeld van de batterijcelproductie voor de ID.3 en ID.4, die vandaag al volledig met groene stroom gebeurt en die de CO2-balans aanzienlijk heeft verbeterd.

Volkswagenwaytozero mei1221

Door het consequent recycleren van de batterijen, waarbij in de toekomst meer dan 90% van de grondstoffen kan worden gerecycleerd, moeten nog meer CO2-besparingen volgen. Het doel is een gesloten kringloop voor de batterij en haar grondstoffen, waarover de onderneming over het hele proces de controle heeft. In Salzgitter exploiteert Volkswagen Group Components trouwens al zijn eerste recycling-fabriek.

Kern van de Way to Zero is de versnelde opmars van de e-campagne met de nieuwe merkstrategie ACCELERATE. Het doel is de volledige elektrificatie van alle nieuwe wagens. Tegen 2030 moet minstens 70 procent van de verkoop van Volkswagen in Europa zuiver elektrische auto's zijn, wat neerkomt op ruim meer dan een miljoen voertuigen. In Noord-Amerika en China moet het aandeel elektrische auto's minstens 50 procent zijn. Hiervoor brengt Volkswagen minstens één nieuwe elektrische auto per jaar op de markt.

Meer info: 02/536.50.36 of http://www.volkswagen.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.