Volvo Trucks verbetert brandstofprestaties over lange afstanden

05/03/2022 OM 08:26 - Luc Willemijns
Volvotruckslang1

Volvo Trucks verfijnt zijn I-Save-concept verder om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk te verlagen, het rijgedrag te verbeteren en zo een aangenamere rij-ervaring te bieden. Met I-Save optimaliseert Volvo Trucks onder andere de motortechnologie, de besturings-software en de luchtweerstand, allemaal met één doel voor ogen: de energie-efficiëntie zo veel mogelijk verhogen.

Volvo heeft de volgende stap gezet met zijn Volvo FH I-Save-concept. Om het verbrandingsproces van de motor volledig te optimaliseren stemde het de injectoren, compressie en nokkenas specifiek af op de geraffineerde, unieke nieuwe zuigers met hun golfpatroon. Ook het totaalgewicht en de interne wrijving werden verminderd. De krachtige turbo en oliepomp werden opgewaardeerd en zelfs de olie-, brandstof- en luchtfilters werden verfijnd met gepatenteerde technologie die de prestaties verbetert.

Het hart van I-Save is de 13-litermotor met de Volvo turbo compound-technologie, de D13TC, die je langer met lage toerentallen en in hoge versnellingen laat rijden. Het resultaat is een soepeler en stiller rijgedrag. De motor draait uiterst efficiënt over het hele toerentalbereik, maar levert de beste resultaten tussen 900 en 1.300 t/min.

Volvotruckslang2

De updates bleven niet beperkt tot de fysieke onderdelen. Zo communiceert een nieuwe generatie motormanagement-software met een vernieuwde I-Shift-versnellingsbak. Dat verlaagt niet alleen het verbruik, maar verbetert ook duidelijk het rijgedrag, aangezien deze intelligente update van de schakelstrategie een snellere respons en een nog harmonieuzere rij-ervaring verzekert.

I-Torque is de nieuwe intelligente koppel-software die de energie-efficiëntie verhoogt door de topografische gegevens van I-See te analyseren en het rijgedrag aan te passen aan de concrete route. Met informatie over die geplande route profiteert I-See optimaal van de kinetische energie van de vrachtwagen op heuvelachtig terrein. Wanneer I-Cruise ingeschakeld is, regelt de nieuwe I-Torque-functie de versnellingskeuze, het motorkoppel en het remgedrag.

Over lange afstanden speelt de aërodynamica van de vrachtwagen een belangrijke rol in het brandstofverbruik. De luchtstroom werd verbeterd met verschillende wijzigingen, zoals kleinere openingen vooraan in de cabine en langere verlengstukken voor de deuren.

Volvotruckslang3

Sinds de lancering in 2019 heeft I-Save vruchten afgeworpen voor de klanten van Volvo Trucks. Omdat de belangstelling groot is, komt er - naast de motoren met 460 en 500 pk - een nieuw vermogensniveau van 420 pk. Alle versies zijn gecertificeerd voor HVO100, een hernieuwbare diesel van gehydrogeneerde plantaardige oliën.

Ook de FH, FM en FMX van Volvo Trucks met standaard Euro 6-motoren van 11 en 13 liter krijgen updates die de energie-efficiëntie zullen verhogen.

Volvo Trucks wil dat tegen 2030 de helft van al zijn verkochte vrachtwagens elektrisch is. Toch blijft de verbrandingsmotor een rol spelen en de verbeterde efficiëntie dankzij deze nieuwe I-Save-ontwikkelingen van de aandrijflijn zijn een belangrijke manier om bij te dragen tot een lagere CO2-uitstoot.

Meer info: 02/482.51.11 of https://www.volvotrucks.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.