Watergebonden Logistics Valley Flanders in Genk spoelt Ford-kater definitief door
Tien jaar nadat de allerlaatste Ford er van de band rolde, opende op de voormalige Ford-site in Genk het trimodale, 96 ha grote bedrijventerrein Logistics Valley Flanders. De Vlaamse Waterweg stond in voor de ontsluiting van het deel aan het Albertkanaal en de aanleg van een 430 m lange nieuwe kaai voor een containerterminal. “Omvang en snelheid van realisatie maken van dit project een huzarenstuk en een voorbeeld van reconversie”, zegt Chris Dankaerts, gedelegeerd bestuurder De Vlaamse Waterweg.
Het project is ook een voorbeeld van publiek/private samenwerking. Vanwege de ligging van de voormalige Ford-site aan het Albertkanaal gaf de Vlaamse overheid, die eind 2013 het Ford-terrein overnam, de opdracht aan De Vlaamse Waterweg de 48 ha grote C-zone aan het kanaal te saneren en in te richten. Voor de aanleg van een kade met overslag- en stapelruimte, goed voor 17 miljoen euro, ging het Vlaamse agentschap een samenwerking aan met concessionaris Port of Limburg, een joint-venture tussen logistiek bedrijf H.Essers en bouwbedrijf Group Machiels.
Het lokale H.Essers was overigens het eerste bedrijf om al in 2018 een vestiging te openen in wat drie jaar later officieel Logistics Valley Flanders ging heten. Met een nieuwe inland terminal voor zijn chemiedivisie wil de logistieke dienstverlener 1.800 vrachtwagens van de weg houden. Met 40 miljoen ton jaarlijks vervoerde goederen mag het Albertkanaal de belangrijkste waterweg van het land genoemd worden, een alternatief voor liefst 2 miljard vrachtwagenritten.
Nu in januari 2024 in Wijnegem de laatste brug over het kanaal vervangen wordt door een verhoogd exemplaar is het Albertkanaal eindelijk klaar voor de komst van vierlagige containerschepen, die ook in Genk zullen kunnen aanmeren.
Modal shift
“Tegen 2030 moet het aandeel van de binnenvaart in Vlaanderen gestegen zijn van 13 naar 20 procent van het vrachtvervoer, goed voor nog eens een vermindering van 6 miljoen vrachtwagenritten”, laat Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) weten. Deze modal shift is op het trimodale Logistics Valley Flanders, waar per weg, spoor en water aan- en afgevoerd kan worden, ook zichtbaar in de aanleg van liefst 5 km nieuwe, vrijliggende fietspaden, als deel van de fietssnelweg F76, zodat ook de lokale werknemers de site vlot en veilig per fiets kunnen bereiken.
Naast de fietsinfrastructuur en éénrichtingswegen is met gezamenlijke groenparkings en gemeenschappelijke water- en groenbuffers met 570 aangeplante bomen liefst 30 ha van het voormalige Ford-terrein onthard en vergroend. Een gerestaureerd metalen skelet van de voormalige B-hal van de autofabriek, waar in totaal 14 miljoen Fords werden geassembleerd, werd als monument op een centrale plek daarin heropgericht.
Het scheidt het watergebonden deel van de bedrijvensite met de zogenaamde B-zone, waar in opdracht van VLAIO het consortium Genk Green Logistics, een joint-venture tussen Group Machiels en Intervest Offices & Warehouses, een logistiek en semi-industrieel complex van 250.000 m² bouwde, dat inmiddels bedrijven vestigt als drankenfabrikant Konings, logistieke dienstverleners Neovia en Eddie Stobart, P&O Ferrymasters en Nippon Express.
Ongezien
Niet zo prettig voor de gasten op de officiële inhuldiging, maar wel heel toepasselijk voor een watergebonden bedrijvenpark, werd bij het Ford-monument Logistics Valley Flanders onder de gietende regen boven de doopvont gehouden. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg, schetste het enorme werk dat in minder dan tien jaar op het terrein is verzet.
Om te beginnen werd de Ford-fabriek ontmanteld: tussen 2017 en 2020 moesten onder meer 220.000 ton beton en 40 km stalen leidingen worden verwijderd. 35.000 ton schroot en 115.000 ton verontreinigde grond werden afgevoerd, waarna tussen augustus 2021 en februari 2023 de nieuwe kaaimuur werd gebouwd en tegelijk tussen mei 2021 en oktober 2023 de infrastructuurwerken werden afgerond. De reconversie kostte in totaal 80 miljoen euro, waarvan zowat de helft uit het Fonds voor Innoveren en Ondernemen.
“De snelheid waarmee het terrein werd gesaneerd en heraangelegd, is ongezien”, weet Danckaerts. “Het hielp dat vanaf de aankondiging van de sluiting van Ford alle neuzen, van stad en provincie tot Vlaamse regering en Limburgse privé partners, meteen in dezelfde richting stonden met doel een snelle reconversie met een duurzame tewerkstelling”. Gemikt werd op 3.000 jobs.
Rollercoaster
Genks burgemeester Wim Dries ziet vandaag een einde komen aan een twaalf jaar durende rollercoaster. “We hadden vanaf de aankondiging van de sluiting van Ford in een hoekje kunnen zitten huilen, maar de overheden van alle niveaus hebben hun schouders gezet onder een nieuw project. En eindelijk kunnen we nu zeggen: vaarwel Ford, welkom Logistics Valley Flanders!”.
“Nu al zijn hier meer mensen aan het werk dan ten tijde van de sluiting van Ford”, zegt Dries. “Als ik dat vergelijk met de reconversie van de Opel- en Renault-sites, mogen we trots zijn op deze verwezenlijking, een kruispunt in de geschiedenis van Genk en Limburg en in de industrie, die in ons land onder zware druk staat, maar we hiermee toch een toekomst geven.”
“In tijden waarin open ruimte almaar schaarser wordt in Vlaanderen en we zuiniger moeten omgaan met onze bedrijventerreinen, is een grootschalig project als dit uniek”, besluit Vlaams minister van Economie Jo Brouns, “en van cruciaal belang om Vlaanderens ambitie als logistieke draaischijf in Europa te vrijwaren.”
DE VLAAMSE WATERWEG N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.