Zes manieren voor retailers om digitalisering te versnellen

04/03/2021 OM 10:00 - Luc Willemijns
CGI 010321

De uitbraak van het corona-virus had een immense en directe impact voor de retail en e-commerce sector. Zij die al ver voorop liepen in hun digitale reis hadden een aanzienlijk voordeel. Vandaag, één jaar later, blijft de druk op de retail en e-commerce hoog om zich aan te passen aan de veranderingen. Hierbij onze aanbevelingen om de digitalisering te versnellen, groei te realiseren, de marktpositie te versterken en veerkracht op te bouwen.

1. Versnel de digitalisering, ga voor meer flexibiliteit en waarde.

De pandemie was een wake-up call om de digitalisering te versnellen, flexibeler en sneller te worden. De digitale leiders - bedrijven die reeds ver gevorderd waren in hun digitale strategie - maakten snel de switch of wijzigden de capaciteit tussen on-line en off-line om te voldoen aan de behoeften van de klant en de maatregelen opgelegd door de overheid. Deze bedrijven - met een agile bedrijfsmodel - rapporteerden ook hogere resultaten. Om deze digitale leiders bij te benen, moeten retail- en consumentenorganisaties investeren in culturen, bedrijfsmodellen en technologie om zich sneller aan te passen. Dat omvat meer dan een goede website, het omvat ook het herzien van het bedrijfs- en IT-model, benoem een transformatieleider om dit project te trekken.

2. Optimaliseer operationele activiteiten.

Bij retail is klantervaring topprioriteit. Toch blijft een gebrek aan IT of operationele optimalisatie de vooruitgang vaak belemmeren. Medewerkers hebben real-time, bruikbare inzichten nodig (met name in de winkel) om naadloze ervaringen te bieden. Zet in op technologie - zoals cloud, on-line beheer en automatisering - om de flexibiliteit te vergroten, supply chains en kosten te optimaliseren. Denk daarbij aan mobile-first digitale tools voor medewerkers en het implementeren van een uniforme e-commerce oplossing.

3. Zet in op een flexibele product- en technologische supply chain.

Het verbeteren van de flexibiliteit van de supply chain is één van de belangrijkste digitale initiatieven voor retailers. De pandemie zette niet alleen logistieke processen onder druk, maar testte ook lange afstandsmodellen en legde zwakke punten in de supply chain van technologie bloot. Flexibiliteit opbouwen vereist out-of-the-box denken. Overweeg bijvoorbeeld om sterk geautomatiseerde micro-fulfilment centra op te zetten, winkelruimte te delen en allianties aan te gaan om een concurrentievoordeel te behalen. Deze hybride retail/distributieknooppunten bieden niet alleen een snellere levering van bestellingen, maar geven ook de mogelijkheid om consumenten de keuze te bieden tussen levering aan huis of afhalen in de winkel.

4. Future of work : focus op business continuity, flexibiliteit en productiviteit.

Digitale betrokkenheid wordt steeds belangrijker bij zowel klanten als medewerkers. Dit is het moment. Investeer in de juiste digitale "toolbox" die naadloze communicatie en samenwerking op afstand ondersteunt, noodzakelijk om de productiviteit en klanten-service op peil te houden. Chatbox, RPA, virtual reality-oplossingen kunnen aanvullend worden gebruikt. Denk vandaag reeds aan de langere termijn.

5. Ga voor een collaboratieve benadering van innovatie om u aan te passen aan nieuwe realiteiten en de ROI te maximaliseren.

Naarmate het versnelde tempo van verandering en bijhorend nieuw klantgedrag, zal innovatie groei en differentiatie stimuleren. Slechts 24% van de leidinggevenden is echter tevreden over hun ROI op het gebied van innovatie. Het leveren van innovatie die continu, relevant en waardegedreven is, vereist een gezamenlijke aanpak tussen belanghebbenden in de organisatie en het smeden van strategische partnerships. Om innovatie te laten floreren, is het net zo belangrijk om een inclusieve innovatiecultuur op te bouwen om medewerkers in de hele organisatie te betrekken, ideeën te delen en creativiteit te stimuleren.

6. Investeer in datakwaliteit.

Het benutten van data-analyse blijft één van de belangrijkste zakelijke prioriteiten voor leidinggevenden en voorspellende analyses zijn hun op één na belangrijkste digitale transformatie-initiatief. De pandemie onderstreepte het belang van datakwaliteit, consistentie, en datakwantiteit. Retailers moeten een gecentraliseerde gegevens-hub creëren die gegevens van alle functies van het bedrijf synchroniseert. Een goede benadering biedt een sterke basis om technologie op slimmere manieren te gebruiken om bijvoorbeeld klanten beter van dienst te zijn, activiteiten en diensten te optimaliseren, te personaliseren, zoals het gebruik van geavanceerde analyses om intelligente productaanbevelingen en prijsopties te bieden.

Dat is heel wat, maar één ding staat vast: te midden van de uitdagingen van deze onzekere periode hebben retailers een geweldige kans gekregen om hun toekomst opnieuw vorm te geven. De e-commerce kreeg een enorme boost tijdens de corona-crisis, maar bedrijven zien ook in dat het on-line aanbod een absolute must zal blijven, ook na de crisis.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met CGI Belgium N.V. (Diegem))

Meer info: 02/708.61.00 of http://www.cgi.com.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.