Škoda Auto stelt nieuwe bedrijfsstrategie voor

22/07/2021 OM 08:27 - Luc Willemijns
Skodastrategie0 juli1521

Škoda Auto heeft zijn “NEXT LEVEL - ŠKODA STRATEGY 2030” voorgesteld. Dat stippelt ambitieuze doelstellingen uit op het vlak van internationalisering, elektrificatie en digitalisering. De Tsjechische autobouwer wil tegen 2030 één van de vijf best verkopende automerken van Europa worden, het sterkste Europese merk in de groeimarkten India, Rusland en Noord-Afrika worden en van zijn thuismarkt de Tsjechische Republiek een knooppunt van elektromobiliteit maken.

De nieuwe bedrijfsstrategie “NEXT LEVEL - ŠKODA STRATEGY 2030” bouwt verder op het succes van de vorige “Strategy 2025”. Het bedrijf heeft een nieuwe visie en missie bepaald voor zijn weg naar de toekomst. De nieuwe visie is de wereld te helpen om slimmer te leven, terwijl de nieuwe missie zich richt op moderne toegankelijke mobiliteit, met alles wat je nodig hebt en verrassingen waar je van houdt. Tegelijk blijft Škoda Auto toegewijd aan zijn merkwaarden “vereenvoudigend”, “menselijk” en “verrassend”.

De strategie “NEXT LEVEL - ŠKODA STRATEGY 2030” is geconcentreerd rond drie prioriteiten die worden samengevat onder de koppen Expand, Explore en Engage. Het overkoepelende doel van de Expand-prioriteit is om Škoda te ontwikkelen tot één van de vijf best verkopende automerken van Europa. Dit zal enerzijds moeten gebeuren door de positie van het merk in de lagere marktsegmenten te versterken. Met een basisprijs van minder dan 14.000 euro zet de nieuwe Fabia de toon. Aan de andere kant wordt het productaanbod tegen 2030 uitgebreid met nog minstens drie extra zuiver elektrische modellen, die qua prijs en formaat onder de Enyaq iV zullen worden gepositioneerd. Škoda Auto mikt op een aandeel van 50 tot 70 procent zuiver elektrische auto’s in Europa afhankelijk van de marktontwikkelingen.

Skodastrategie1 juli1521

Om te maken dat zowel Škoda Auto als zijn thuisland de Tsjechische Republiek sterker uit het transformatieproces komen, werkt het bedrijf met partners samen om het land om te vormen tot een knooppunt van elektromobiliteit. Meer specifiek zullen tegen 2030 elektrische onderdelen en modellen worden geproduceerd in alle drie de Tsjechische fabrieken van Škoda in Mladá Boleslav, Kvasiny en Vrchlabí. Vandaag al worden er hoogspanningsbatterijen gebouwd voor de plug-in hybride modellen Superb iV en Octavia iV, maar ook voor modellen van andere merken uit de Volkswagen-groep. Tegen begin volgend jaar start in Mladá Boleslav ook de productie van MEB-batterijsystemen voor de Enyaq iV. Daarnaast werkt de Tsjechische constructeur samen met partners om een stabiele leveranciersstructuur op te zetten voor elektromobiliteit.

De prioriteit Explore moet van Škoda tegen 2030 de leidende Europese autoconstructeur in de groeimarkten India, Rusland en Noord-Afrika maken. Dit zal leiden tot een wereldwijd verkooppotentieel van 1,5 miljoen eenheden per jaar. Het bedrijf is binnen de Volkswagen-groep verantwoordelijk voor deze regio’s. Recent is de productie van de Kushaq - het eerste Škoda-model dat op de Indische markt is gelanceerd - gestart. Op middellange termijn zijn er plannen om dit model ook te gaan aanbieden op andere ontwikkelingsmarkten.

De derde prioriteit Engage omvat specifieke doelstellingen voor de digitale klantenbeleving, duurzaamheid, diversiteit en opleiding en training. De Tsjechische autobouwer wil onder meer het referentiepunt worden voor een Simply Clever-gebruikerservaring. Elke klant moet een Škoda of een Škoda-dienst van bij het begin intuïtief kunnen gebruiken. Eén van de eerste verkennende projecten is de PowerPass, die het opladen van een elektrische Škoda transparant en eenvoudig moet maken. Hij zal verkrijgbaar zijn in meer dan dertig markten en kan worden gebruikt in meer dan 210.000 oplaadpunten in heel Europa. Tegelijk wordt ook de aankoop van een Škoda een nog aangenamere ervaring. Zo breidt het bedrijf bijvoorbeeld zijn virtuele showroom-concept uit en wil het al in 2025 een op de vijf Škoda’s on-line verkopen. Klanten in België, Nederland, Polen en de Tsjechische Republiek maken vandaag trouwens al gebruik van deze mogelijkheid.

Meer info: 02/233.79.89 of https://www.skoda.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.