"Nieuwe trofee zet HR-afdeling voor het voetlicht"

31/08/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Sociaal secretariaat Partena, onderdeel van de gelijknamige dienstengroep, introduceert de “HR-Trophy”. Dat is een nieuwe trofee die de organisatie jaarlijks wil uitreiken ter bekroning van het HR-team dat als winnaar een 90 minuten durende on-line-kwis wint. In die tijdsspanne moeten 90 vragen worden opgelost. Niet parate kennis zullen daarbij de doorslag geven, wel het teambuildingsaspect en de wijze waarop de deelnemende ploegen zich weten te organiseren. “Bedoeling van de “HR-Trophy” is de HR-afdeling binnen een bedrijf, die doorgaans in de schaduw werkt, voor het voetlicht te plaatsen,” stellen marketing operations manager Marleen De Mulder en consulting services manager Miguel Van Keirsbilck in koor.
De functies van de gesprekspartners verraden veel over het opzet van Partena met de organisatie van de “HR-Trophy”. Enerzijds geldt het een nieuw en origineel marketing-initiatief, anderzijds maakt het sociaal secretariaat met het initiatief duidelijk dat zijn opdracht in de hedendaagse marktconstellatie steeds nadrukkelijker verschuift van administratieve loonverwerking naar ondersteunende HR-adviesverlening. Later dit jaar wordt dat aan de markt verduidelijkt met een aangepast en opgefrist logo, met een nieuwe baseline.
“Met de HR-Trophy speelt Partena als sociaal secretariaat in op de nieuwe tendensen in de (HR)-markt. Intern werd de organisatie op meer efficiënte wijze gestructureerd, zodat ze nauwer op de marktnoden aansluit. HR-departementen worden voor bedrijven steeds strategischer. Hun rol binnen de organisatie wordt allengs belangrijker. Het zal, ondanks de huidige economische context, voor een bedrijf bijzonder moeilijk blijven om de juiste profielen aan te trekken en de juiste mensen te behouden. Ongeacht de dimensie van het bedrijf,” steekt Marleen De Mulder van wal.
Opzet van Partena is zich in de toekomst nog sterker te profileren als een nationaal actieve partner die bedrijven van alle administratieve rompslomp rond het HR-gebeuren ontlast. Zodat deze zich ten volle op hun kernactiviteiten kunnen focussen. “Met de “HR-Trophy” vestigen we de aandacht van de markt op de rijke juridische kennis en know-how die Partena op HR-vlak onder eigen dak aanhoudt,” zo nog de marketing operations manager.
On-line kwis
De “HR-Trophy” is een nieuw initiatief dat niet alleen binnen de HR-wereld in zijn totaliteit vernieuwend is, maar ook als on-line spelplatform in business-to-business omgeving sterk innovatief is, aldus onze gesprekspartners. In wezen gaat het om een on-line fun-kwis die zich als “challenge” richt tot de HR-teams van alle Belgische bedrijven. Elk team moet minimaal drie deelnemers tellen. De organisatoren hopen dat op 21 april aanstaande minimum 100 ploegen met gemiddeld tien deelnemers aan de wedstrijd deelnemen. Kleinere bedrijfsorganisaties, met een beperkt HR-departement, kunnen hun team aandikken met ploeggenoten uit andere afdelingen. Voorwaarde is wel dat het team steeds door de HR-verantwoordelijke wordt aangestuurd. De inschrijvingsprijs per ploeg wordt op een democratische 150 euro gehouden.
“De “HR-Trophy” is opgebouwd als een algemene kwis in negen reeksen van tien vragen (algemene kennis, sport, cultuur, HR- en wettelijke aspecten, …) met steeds het HR-gebeuren als rode draad. De wedstrijd gaat op 21 april om 17.00 u van start en loopt tot 18.30 u. Daarna wordt het on-line spelplatform afgesloten. Om die 90 vragen binnen dat tijdsbestek op te lossen zijn heel wat onderlinge afspraken en een gedegen organisatorische aanpak vereist,” verduidelijkt Miguel Van Keirsbilck het concept. Deelnemende teams mogen alle mogelijke informatiebronnen (Internet, naslagwerken, specialisten, …) raadplegen. Van de negen vragenreeksen zijn er twee gespecialiseerde, respectievelijk gewijd aan sociaal recht en HR. Bedoeling is wel het geheel steeds vrij luchtig te houden en een academische insteek te schuwen. Partena sociaal secretariaat zorgt zelf voor de inhoudelijke stoffering van de kwis. Voor de praktische organisatie van het geheel rekent men op de know-how van partner Fun Quest (Brussel), dat in (spel)evenementen is gespecialiseerd.
In de week voorafgaand aan de “HR-Trophy” krijgen de deelnemende teams een party-box toegestuurd (fles schuimwijn, toeters, speltips, ….). Na de wedstrijd kunnen ze een glaasje drinken. Vanaf 18.30 u worden de antwoorden stelselmatig vrijgegeven. Om 20.00 u wordt de winnaar bekend gemaakt.
De “HR-Trophy” richt zich tot alle Belgische ondernemingen, al dan niet klant van Partena. De on-line wedstrijd kan door een deelnemend team ook op verschillende locaties worden gespeeld. Hetzij in verschillende vestigingen van het deelnemende bedrijf, hetzij in het opleidingscentrum van Partena in Brussel of nog in één van de regionale vestigingen van het sociaal secretariaat.
Aandacht voor inbreng HR-team
Miguel Van Keirsbilck: “De wijze waarop de “HR-Trophy” wordt gespeeld leunt heel dicht aan bij de werkwijze van een sociaal secretariaat vandaag de dag. Responstijd is bij dat alles van vitaal belang. Net zoals in een HR-afdeling, moet een sociaal secretariaat de aanwezige talenten binnen de organisatie goed kennen en snel kunnen aanboren om ze in een gemeenschappelijke uitdaging optimaal te kunnen inzetten. Zowel een HR-team als een sociaal secretariaat zijn meer dan een opeenhoping van individuele talenten. Teambuilding is binnen dit alles van strategisch belang”.
“De “HR-Trophy” brengt niet alleen de competenties binnen de HR-afdeling van een bedrijf onder de aandacht, maar eveneens de wijze waarop binnen dat team wordt samen gewerkt. Het HR-departement staat ten allen tijde in functie van het bedrijf. Doorgaans opereert het departement in de schaduw. In de markt leven nauwelijks initiatieven voor medewerkers van een HR-departement. Evenementen of teambuilding-activiteiten die op HR-afdelingen focussen zijn bijzonder schaars. Met de “HR-Trophy” wensen we hierin verandering te brengen. De trofee plaatst HR-teams voor de gelegenheid op het voetstuk dat ze verdienen,” aldus Marleen De Mulder.
Periode vol uitdagingen
De eerste editie van de “HR-Trophy” valt op een ogenblik dat het belang van het HR-departement omwille van de economische omgeving belangrijker dan ooit is. “Op sociologisch vlak zullen de HR-departementen in 2009 en 2010 een sterke inbreng moeten leveren bij het oplossen van de problemen van de onderneming. Ze zullen een sleutelrol moeten opnemen om voor een nieuw evenwicht op de sociale balans van het bedrijf te zorgen. Hun uitdaging bestaat erin een optimaal beheer van het menselijk potentieel uit te tekenen als antwoord op de economische crisis. HR-departementen zullen blijk moeten geven van bijzondere vaardigheden en creativiteit om de loonkost van de onderneming verteerbaar te houden. Om de loonkost te optimaliseren, zullen specifieke en progressieve ingrepen zijn vereist die zware sociale ingrepen kunnen vermijden, zoals inperking van de werktijden, tijdskrediet, loopbaanonderbreking, economische werkloosheid, heronderhandeling van bedrijfs-CAO’s, … Op dat soort aspecten zullen HR-afdelingen dit jaar bijzonder sterk worden aangesproken,” voorspelt Miguel Van Keirsbilck.
“Ondanks de gewijzigde marktomstandigheden blijft de problematiek van het fideliseren van goede medewerkers overeind,” vult de marketing operations manager van Partena aan.
Naamsbekendheid verhogen
Onze gesprekspartners ontkennen niet dat met de “HR-Trophy” het er voor Partena als sociaal secretariaat ook om te doen is zijn naamsbekend in inzonderheid Vlaanderen te verhogen. “Partena’s naamsbekendheid blijft, om historische redenen, minder groot in Vlaanderen dan in Brussel en Wallonië,” luidt het. Een origineel initiatief als de “HR-Trophy” biedt de organisatie de kans zich sterk nationaal te profileren. Indien het initiatief voor nieuwe klanteninstroom kan zorgen, zal men daar niet rouwig om zijn. “Grotere naamsbekendheid staat borg voor een grotere klanteninstroom,” klinkt het fijntjes.
“In de wereld van de sociaal secretariaten is het marketing-technisch bijzonder moeilijk om zich te differentiëren. Met de “HR-Trophy” menen we een vehikel te hebben gevonden dat ons de kans biedt op een innoverende en differentiërende wijze voor het voetlicht te treden,” zo nog Marleen De Mulder.
Bedoeling van het sociaal secretariaat van Partena is de “HR-Trophy” jaarlijks te organiseren. “Via het spelelement willen we het traditioneel ietwat stoffige imago van een sociaal secretariaat doorbreken. De “HR-Trophy” moet bedrijven doen inzien dat een sociaal secretariaat een dynamisch gegeven is, waar onderlinge samenwerking - zowel intern als extern - van vitaal belang is. Als sociaal secretariaat staat Partena een heel jaar ter beschikking van zijn klanten om alle HR-gerelateerde vragen op te lossen. Met de “HR-Trophy” keert Partena de rollen eenmalig om en is het het sociaal secretariaat dat de vragen stelt,” besluit Miguel Van Keirsbilck met een knipoog.
(DVO40701)
Bij de foto:
Marketing operations manager Marleen De Mulder en consulting services manager Miguel Van Keirsbilck van Partena lanceren met de “HR-Trophy” een nieuw, origineel concept dat HR-teams uit de schaduw haalt en voor de gelegenheid onder de schijnwerpers brengt. (Foto W & F)
Marleen De Mulder: “Met de “HR-Trophy” vestigt Partena de aandacht op de rijke juridische kennis en know-how die het sociaal secretariaat onder eigen dak ter beschikking van de markt aanhoudt”. (Foto W & F)
“De “HR-Trophy” is niet alleen vernieuwend binnen de HR-wereld in zijn totaliteit, ook als on-line spelplatform in business-to-business omgeving is het initiatief sterk innovatief,” meent Miguel Van Keirsbilck, consulting services manager bij sociaal secretariaat Partena. (Foto W & F)
Citaten:
“HR-departementen worden voor bedrijven steeds strategischer. Het zal, ondanks de huidige economische context, voor een bedrijf bijzonder moeilijk blijven om de juiste profielen aan te trekken en de juiste mensen te behouden”
“Net zoals in een HR-afdeling, moet een sociaal secretariaat de aanwezige talenten binnen de organisatie goed kennen en snel kunnen aanboren om ze in een gemeenschappelijke uitdaging optimaal te kunnen inzetten”
“In de markt leven nauwelijks initiatieven voor medewerkers van een HR-departement. Evenementen of teambuilding-activiteiten die op HR-afdelingen focussen zijn bijzonder schaars”
“Op sociologisch vlak zullen de HR-departementen in 2009 en 2010 een sterke inbreng moeten leveren bij het oplossen van de problemen van de onderneming. Ze zullen een sleutelrol moeten opnemen om voor een nieuw evenwicht op de sociale balans van het bedrijf te zorgen”
“Ondanks de gewijzigde marktomstandigheden blijft de problematiek van het fideliseren van goede medewerkers overeind”
“Partena’s naamsbekendheid blijft, om historische redenen, minder groot in Vlaanderen dan in Brussel en Wallonië”
“Grotere naamsbekendheid staat borg voor een grotere klanteninstroom”

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.