Nieuwe bedrijfscommunicatiediensten wekken interesse KMO (1)
Stilaan klaar om in geoutsourced model in te stappen Nieuwe bedrijfscommunicatiediensten wekken interesse KMO Bedrijfscommunicatiediensten die de efficiëntie en productiviteit (lees: virtuele kantoren en unified messaging, nvdr.) in KMO-omgeving verhogen weken momenteel meer belangstelling los dan diensten die de communicatie en interactie met klanten en derde partijen vergemakkelijken. Denk in dit verband aan virtuele meetings, contact centers, voice portals en multimedia content delivery. Heel wat kleine tot middelgrote ondernemingen zijn al van start gegaan met het uitbesteden van business-processen en activiteiten zoals loonadministratie, schoonmaak en dies meer. Het outsourcen van de bedrijfstelecommunicatiediensten zou wel eens de volgende stap kunnen worden. Twee KMO's op drie, met belangstelling voor bedrijfscommunicatiediensten, zouden de voorkeur geven aan een model van outsourcing, de derde blijft het eigendomsconcept getrouw. Zo blijkt althans uit recent studiewerk dat InSites voor rekening van Alcatel verrichtte. De voornaamste criteria voor een KMO om zijn telecomdiensten aan een externe partner uit te besteden hebben te maken met de betrouwbaarheid van de host, de technische expertise van de host, het kostenaspect en support rond-de-klok. Argumenten om in geoutsourced model in te stappen zijn de efficiëntie- en productiviteitverhoging die men ervan verwacht alsook de mogelijkheden die aldus worden geboden om zich op de eigen kernactiviteiten te focussen. Mogelijke obstakels die de service providers nog dienen weg te vlakken schuilen voornamelijk in het voorbehoud dat men vooralsnog aantekent omwille van de complexiteit en de compatibiliteit van de geboden oplossingen alsook het beveiligingsaspect. Voor telecom providers en resellers schuilen onmiskenbaar nieuwe marktmogelijkheden in het aanbieden van "managed services". In de markt blijkt evenwel dat ruim een kwart van de bedrijven geen idee heeft tot wie zich te wenden als potentiële outsourcing partner. Er is bijgevolg duidelijk nog heel wat werk aan de winkel. Temeer indien men bedenkt dat heel wat Belgische kleine en middelgrote ondernemingen overwegen om over hooguit twee jaar volwaardige bedrijfscommunicatiediensten in gebruik te nemen. Kloof tussen technologie en gebruikers In de voorbije jaren gaven technologische doorbraken allerhande de aanzet tot een toenemend aantal productiviteitsbevorderende nieuwe diensten. Denk maar aan de hedendaagse medewerker op het terrein, die gewapend is met een laptop computer, een mobiele terminal die e-mails kan zenden en ontvangen, een personal digital assistant (PDA) om zijn afspraken te beheren en uiteraard zijn onafscheidelijke GSM. Op het thuisfront (lees: het kantoor, nvdr.) worden intussen steeds meer innovatieve stem- en data-communicatie-applicaties, doorgaans gestoeld op breedbandconnectiviteit, ingehuldigd. De zes bedrijfscommunicatiediensten, die verder aan bod komen, zullen de mobiliteit, de flexibiliteit en productiviteit verder in opwaartse richting stuwen. Precies op dat soort applicaties wenst de Belgische KMO in de eerstvolgende twee jaar een beroep te gaan doen, aldus InSites Consulting. Het gros onder hen zou dat soort diensten bij voorkeur evenwel aan een gespecialiseerde partner wensen toe te vertrouwen. Waaruit nogmaals blijkt dat de zakelijke gebruikers niet zozeer in de technologie als dusdanig zijn geïnteresseerd, maar wel veeleer in wat men met die technologie kan gaan doen. Begrijpelijk is derhalve dat de service providers oplossingen moeten aanbieden die makkelijk te begrijpen en bovenal op de zakelijke activiteiten toegespitst zijn. In een volgende bijdrage passeren de zes bedrijfscommunicatiediensten de revue die voor de KMO aanleiding kunnen zijn om in een geoutsourced model in te stappen. (Bovenstaande bijdrage kwam tot stand met Alcatel Bell. Meer info: www.alcatel.be/mcs).