“ICT-integrator met operator-dimensie”
Het in 2002 opgerichte SieCom N.V. (Aartselaar), onderdeel van de TeleLinQ-groep, hoedde er zich geruime tijd als Siemens Approved Partner voor zich als “integrator” te omschrijven. Met de overname van de KMO-activiteiten van Siemens Enterprise Communications (SEN) vorig jaar, kwam daarin verandering. Als gevolg van die operatie schoof SieCom overigens tot “first tier partner” van Siemens op. Nu de hele structuur daarop intern is afgestemd, aarzelt managing partner Gie Laurijssen niet langer om SieCom als een mature integrator te omschrijven. Als voice en data-integrator krijgt de klant via zijn vaste contactpersoon ook advies rond operator-diensten. Met Vincent Dal als product line manager Data stippelt SieCom een ambitieus groeipad uit. Over zowat vijf jaar moet de onderneming op datavlak een omzet halen die vergelijkbaar is met die in het voice-luik. Als integrator haalde SieCom alvast een aantal mooie referenties binnen. En er lijkt meer lekkers in de kast te zitten.
Toen Siemens op zoek ging naar business partners om het KMO-segment indirect te bedienen, richtte Gie Laurijssen, samen met Peter Roelens en Jan Kenis, in 2002 SieCom N.V. op. In 2003 nam de onderneming zijn intrek in een gerenoveerd pakhuis in de Indiëstraat te Antwerpen. Sinds zowat twee jaar is SieCom gevestigd in een pand aan de Vluchtenburgstraat te Aartselaar dat tot de overkoepelende TeleLinQ-holding behoort.
Opnieuw kampt de KMO echter met plaatsgebrek. Managing partner Gie Laurijssen is volop op zoek naar een geschikte locatie in de onmiddellijke omgeving van de Metropool. Niet dat SieCom’s actieterrein tot de provincie Antwerpen en Brabant beperkt blijft, zoals initieel het geval was. In zijn nieuwe constellatie is het bedrijf actief over het hele land, met nadruk weliswaar op Vlaanderen.
Tijdens het eerste werkjaar van SieCom lag de bovengrens op telefooncentrales met maximaal veertig posten. Een jaar later werd die lat tot honderd toestellen verhoogd. Vandaag wordt het actieterrein aan de bovenkant begrensd door installaties met vijfhonderd toestellen.
HiPath 3000 als vertrekbasis
SieCom en zusterbedrijf NewTel kwamen vorig jaar als winnaar uit de bus van een shortlist van acht kandidaten voor de overname van de directe KMO-activiteiten (lees: tot 500 gebruikers, nvdr.) van Siemens Enterprise Communications. In concreto ging het voor SieCom om een klantenportfolio van zowat 1.000 bedrijven, die vooral met de HiPath 3000 werken. Een en ander maakt ook duidelijk waarom SieCom zich pas sinds kort als een value-added integrator ziet.
De HiPath 3000 van Siemens is immers een hoogperformant geconvergeerd platform voor bedrijfscommunicatie. Door de integratie van SIP (Session Initiation Protocol) opende de HiPatch 3000 voor het eerst een wereld van open communicatie voor gebruikers van geconvergeerde platformen. Met een toepassing als HiPath Wireless wordt de kloof met het dataverkeer bovendien gevoeilig vernauwd.
Vincent Dal, die van SEN overstapte naar SieCom waar hij product line manager Data is: “Met de evolutie van voice is in de voorbije jaren steeds meer toenadering tot het datagebeuren tot stand gekomen. Voor een bedrijf als SieCom, dat als leverancier van klassieke PABX-centrales naar aanbieder van Voice-over-IP (VoIP)-oplossingen evolueerde, opende zich een markt waarbinnen zich een evolutie aftekende ten gunste van datatransmissie over hetzelfde netwerk.
Vorig jaar legden we de basis van de nieuwe strategie om in eigen beheer data en diensten op data aan te bieden, dit alles op basis van een concrete behoefte bij de klanten”.
Nieuwe werkingsaccenten
“In de markt ontstond steeds nadrukkelijker de vraag naar een totaalpakket, dat zowel operator-, voice- (telefonie) als data-diensten omvat,” valt Gie Laurijssen bij. Twee jaar terug haalde SieCom overigens al 40% van zijn omzet uit VoIP-implementaties. Dat aandeel klom vorig jaar al tot 60%. “Dat heeft vooral te maken met de integratie van het datagebeuren. Uiteraard speelt ook de ontbolstering van VoIP als volwaardige technologie een rol,” luidt het.
In ieder geval beschikt SieCom intussen over de nodige expertise intern. “SieCom heeft thans de know-how aan boord om de netwerken van de klant klaar te maken voor voice en data. Door de hele ketting in eigen beheer te nemen, kunnen we op de netwerken bovendien eigen SLA’s (service level agreements, nvdr.) neerzetten. Box moving is niet langer aan de orde, vandaag de dag tekenen we voor de effectieve implementatie van geïntegreerde communicatie-oplossingen met toegevoegde waarde,” zo nog Laurijssen.
Klanten van SieCom krijgen zodoende één enkel aanspreekpunt, met inbegrip van hun datacommunicatie en -connectie. Voorheen werd op datavlak samen gewerkt met zusterbedrijf Newtel of externe partners. SieCom toetst overigens de SLA’s voor zijn integratieprojecten (voice, data, operator-diensten) af in een nagelnieuw eigen testlab dat eerder dit jaar in gebruik werd genomen.
Als gevolg van de overname van de SEN-activiteiten, zwol het aantal SieCom-klanten aan tot 4.000. Ter ondersteuning van de nieuwe integrator-insteek werd de expertise op de support-afdeling gevoelig aangesterkt met gespecialiseerde know-how op datavlak.
Meer dan VoIP
Vincent Dal: “Tijdens het werkjaar 2008-2009, dat zopas werd afgesloten, focusten we voornamelijk op voice-klanten. Intern werd de organisatie inmiddels bijgestuurd en de nodige expertise ingezameld zodat bij nieuwe voice-aanbiedingen van meetaf ook het dataluik onder de loep wordt genomen. Waar we ons vorig jaar voornamelijk toespitsten op klassieke voice, Voice-over-IP, applicaties en opertor-diensten, focussen vooortaan op de integratie van data-diensten”.
Het aanbod als integrator overstijgt bijgevolg de zuivere VoIP-dimensie. Zo biedt SieCom al langer oplossingen voor unified communications (UC) aan, dat vooralsnog vooral als voice-applicatie wordt omschreven, maar ligt het thans ook in de bedoeling data-oplossingen op het UC-netwerk aan te bieden.
Die nieuwe insteek bezorgde SieCom, ook in volle crisistijd, een niet onbelangrijke groeidynamiek. “Tijdens het werkjaar 2007-2008 realiseerde SieCom een twintigtal projecten in een mix van voice, Voice-over-IP en een klein stukje data. Vorig jaar implementeerden we 83 projecten, voornamelijk in multi-site-omgeving en met toepassingen als WiFi, CTI (computer telephony integration) en unified communications”, merkt Gie Laurijssen op.
“Onze 4.000 klanten willen meer informatie en inzicht in hun weinig transparante telecom- en datacom-factuur. Daar schuilt immers behoorlijk wat terugverdienpotentieel. Dit voorjaar hebben we een afzonderlijke operator-unit opgericht. Als integrator die dicht bij het KMO-weefsel staat willen we als uniek aanspreekpunt niet alleen voice, data en mobility maar ook connectiviteit aanbieden. Via een team van gecertificeerde medewerkers, bieden we aan onze klanten die connectiviteit die best op hun noden aansluit.
Klanten vragen ons als voice- en data-integrator ook advies op vlak van operator-diensten,” zo nog de managing partner.
Voor de operator-diensten zette SieCom partnerships op met KPN, Telenet, COLT Telecom en Belgacom. Op mobiel vlak wordt sinds juni exclusief met Mobistar (lees: het One Office Full Pack, nvdr.) samen gewerkt.
Referenties staven toegevoegde waarde-aanpak
SieCom’s nieuwe status als totaalleverancier van voice, data en connectiviteit leverde alvast een aantal fraaie referenties op, die het bedrijf hoger in het middensegment positioneren. Zo werd voor BMW-concessionaris Jorssen (Wilrijk) een operator-aanbod geformuleerd, dat intussen uitmondde in gefaseerde vervolgtrajecten op het stuk van telefonie, data (WiFi) en unified communications, met koppeling naar het achterliggende Micosoft Dynamics NAV van invoerder BMW Belgium.
Voor IT-consultancy-bedrijf Devoteam, met vestigingen in Brussel, Herentals en Leuven, werd in eerste instantie voice en data aangeboden. Daar werd sindsdien een laag unified communications (via koppeling met Exchange-servers, CTI, …) op geënt, gevolgd door de integratie met de achterliggende bedrijfsapplicaties op het datanetwerk. Uitbreiding met een mogelijk security-luik lijkt de volgende stap.
Elewijt Center deed inmiddels een beroep op SieCom voor de installatie van een wireless-netwerk. IKEA Gent koos de operator voor de uitrol van een voice-netwerk. Dat leidde alvast tot een vervolgtraject voor IKEA Wilrijk, waarvoor een WiFi-installatie tussen twee gebouwen werd opgezet. Voor Scapa werd een telefonie- en datanetwerk uitgerold dat de twee hoofdvestigingen en 27 winkelpunten onderling verbindt. Vandevelde (Schellebelle) deed een beroep op SieCom voor een CTI-project.
Vervolgopdrachten zitten momenteel in de pijplijn in het kader van multi-site connecties. Tour operator Odysseus Travel (Lier) gaf SieCom de opdracht om het voice- en datanetwerk in zijn filialen in Singapore, Vietnam, Hongkong en Frankrijk uit te rollen. In een volgende stap wordt het netwerk (voice, data en connectiviteit) in het hoofdhuis te Lier op geïntegreerde wijze naar hedendaagse normen omgevormd.
Nieuwe security-expertise
Op security-vlak werkt SieCom samen met Enterasys, dat uit het Amerikaanse Cabletron ontstond. “Als niche-specialisatie voor de beveiliging van bankomgevingen geniet Enterasys ontegensprekelijk een technologische voorsprong in de markt. De aanbieder van security-oplossingen heeft thans een grootscheepse marktverruimingsoperatie ingezet,” aldus Vincent Dal, die in de nabije toekomst overigens een grotere ondersteuning van de vendor verwacht. Investeringsmaatschappij Gores dat vorig jaar een belang van 51% nam in Siemens Enterprise Communications, bracht immers ook Enterasys (maar ook call center-specialist SER Solutions, nvdr.) in de joint-venture in.
“De combinatie Siemens (SEN), SieCom en Enterasys staat borg voor een bijzonder sterk aanbod in de markt, dat een verregaande en hoogperformante integratie op ICT-vlak binnen bereik brengt”, verduidelijkt Gie Laurijssen.
Basis voor verdere groei
Sinds de overname van de SEN-activiteiten overstijgt SieCom dus overduidelijk zijn voormalige status van Siemens Approved Partner. Met 53 medewerkers noteerde de KMO vorig jaar een omzet van 7 miljoen euro (+ 80%). Uitgezuiverd op de SEN-overname zette de onderneming in boekjaar 2008-2009 nog groeicijfers van 25% neer, die voornamelijk uit nieuwe dossiers worden geput.
Gie Laurijssen: “In het verleden tekende het voice-luik voor 95% van onze inkomsten. Ambitie is het operator-gedeelte, dat de resterende 5% vertegenwoordigde, in het boekjaar 2009-2010 te verdrievoudigen. Bovenop komt thans het dataluik dat in het nieuwe werkjaar voor 15% van de nieuwe bestellingen moet zorgen”.
Jaarlijks mikt SieCom op een driehonderdtal installaties. Voorheen waren dat er 400 tot 500, weliswaar kleiner en doorgaans binnen de vervangingsmarkt. In de komende jaren streven Laurijssen en zijn team groeicijfers na van 20 à 30% in nieuwe (integratie)projecten.
“In de toekomst is het SieCom erom te doen zijn positie als telecomintegrator verder te versterken, enerzijds vanuit het oogpunt van unified communications, anderzijds op mobiliteitsvlak (DECT, WiFi, GSM, …) met een gelijktijdige uitbouw van de competenties op zowel voice- als datavlak,” schetst de managing partner ter afronding.
Gelijktijdig positioneert SieCom zich steeds nadrukkelijker als consultant bij de uitbouw van datanetwerken. Dit alles op basis van voorafgaande metingen en audits. “Die expertise zullen we in de toekomst ook steeds meer in de markt zetten voor het toetsen van de andere bedrijfsnetwerken. In eerste instantie zal de focus daarbij uitgaan naar de audit van het netwerk inzake kwaliteit, capaciteit en security,” kondigt Vincent Dal aan. Met de expertise die SieCom inmiddels aan boord heeft, laat het zich raden dat de onderneming zich goed geplaatst acht om verbetertrajecten voor zijn (potentiële) klanten op te zetten.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.