ONBIS zet aan tot innovatief en creatief ondernemen

01/11/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

De motoren van de Vlaamse economie zijn de huidige en toekomstige ondernemers. Jongeren leren ondernemen en ondernemingszin bijbrengen. Ondernemingsattitudes bijbrengen met aandacht voor onder andere flexibiliteit, creativiteit, duurzaam ondernemen, initiatief, lange termijnvisie, houding, klantgerichtheid, zelfsturing, doorzettingsvermogen, innovatie en internationalisering.

Dat is het doel van het brugproject ONBIS (ONdernemen BInnen de School) van VTI-Roeselare (Scholengroep Sint-Michiel). ONBIS gelooft dat met bovenstaande competenties de jongeren gewapend zijn tegen de economische crisis.

Brugprojecten zijn opgericht door de Vlaamse Gemeenschap (Agentschap Ondernemen). Doel van de maatregel is de ondernemersgeest aan te moedigen. Het onderwijs kan daarbij een belangrijke rol vervullen.

De kennisexplosie en de versnelling van de technologische ontwikkelingen hebben de kloof tussen de onderwijs- en de bedrijfswereld uitgediept. Om de kloof tussen theorie en praktijk te overbruggen, wil de Vlaamse overheid, via brugprojecten, samenwerkingsverbanden tussen het onderwijs en de bedrijfswereld steunen, die tot doel hebben het ondernemerschap bij de schoolgaande jeugd (van de lagere schoosl tot aan de universiteiten) te stimuleren.

VTI-Roeselare vatte in 2006 het plan op om binnen de afdeling hout een volwaardige onderneming, ONBIS, op te starten. Er wordt bij het leereiland zowel aandacht besteed aan attitudes als aan vaardigheden.

Kostprijs van het drie jaar lopende project ONBIS is 300.000 euro. De helft van dit bedrag werd geco-financierd door het bedrijfsleven. De andere helft wordt door het Agentschap Ondernemen betaald.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.