Bloggen voor elk bedrijf interessant?!

04/11/2009 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Blogs schrijven is de laatste jaren voor vele bedrijven een belangrijk communicatiemiddel geworden. Het lijkt op het eerste gezicht een goedkope en een efficiënte marketing-tool. Maar is het dat ook?

Nagenoeg elke onderneming beschikt (in België) over een eigen website of heeft een bedrijfsfiche bij een on-line adressenbank. Elke onderneming is met andere woorden aanwezig op het Internet.

Ieder op zijn manier. Sommige hebben louter hun contactgegevens on-line staan. Anderen plaatsten hun assortiment op hun website, creëerden een web-portaal, -winkel of deden talloze andere zaken.

Probleem

Vernieuwende concepten scoorden zowel regionaal als internationaal extreem goed. Denk maar aan de talloze web-shops, sociale netwerken, “in the cloud”-oplossingen, betalingsplatformen, (nieuws-)portalen en andere geslaagde on-line business-concepten.

Jammer genoeg is dat weggelegd voor de “happy few”. Toch kan een goede website of de strategie van een gedegen on-linecommunicatie een onderneming heel wat vooruit helpen.*

Het draagt net als klassieke communicatie bij tot een beter imago, een grotere naamsbekendheid, een hoger vertrouwen van de consument in de onderneming en dies meer.

Probleem met on-line communicatie van ondernemingen kan zijn dat hun uitgestuurde on-line berichten te weinig gehoor krijgen. Zeker als het gaat om blog-communicatie.

Weet wel dat bepaalde ondernemingen hun blog een mooie plaats op het net hebben gegeven.

Dat is ook hier eerder de uitzondering dan de regel. Vaak gaat het om blogs met focus op een bepaalde niche, die een bepaalde expertise vereist.

SEO

IT-professionals of ingewijden weten dat er heel wat truckjes bestaan om de draagwijdte van de boodschap te verruimen. Belangrijkste hulpmiddel is de website optimaal af te stemmen op de eisen van zoekmachines.

In het jargon beter bekend als SEO (Search Engine Optimization). De beschrijving, de favicom (logo in de adresbalk van een website) of de kernwoorden die een website heeft, bepalen de ranking bij zoekmachines mee.

Links naar externe websites, links binnenin een website en tags (belangrijke woorden van een artikel) helpen een webstek nog beter te scoren. Maar top of the bill is en blijft content.

Naarmate meer artikels en frequenter content gepost wordt, zal de website in de zoekmachines hoger scoren.

Blog

Als bij de bouw van een website rekening werd gehouden met de SEO zal die website meer renderen dan andere. Een website met nieuws of een blog is vanzelfsprekend sterker en aantrekkelijker voor de bezoeker en voor de zoekmachines.

Vraag is of een blog en een goede SEO-strategie voldoende zijn voor je (on-line)communicatie-beleid.

Leuke artikels van (kleine en/of middelgrote) bedrijven blijven ondanks de juiste aanpak vaak niet de weg naar het grote publiek te vinden. Het blijft dikwijls beperkt tot klanten of concullega’s die surfen naar de website om het nieuws te volgen.



Bloggen is zeker een goedkoop en efficiënte tool. Enige investering is tijd en onderhoud van de website.


Maar moet een bedrijf zich uitsluitend richten tot bovenstaande categorie van belanghebbenden? Hoe kan een onderneming die tijd die men in de productie van artikels of content steekt toch optimaliseren en nog efficiënter maken?

Oplossing

Voor het onderhoud en het succes van een website lijkt kersverse inhoud, content belangrijk. Iets wat een aanrader blijft. Toch kost zo’n aanpak tijd. Met vijf minuten extra bereikt men al heel wat meer…

Nieuws delen met andere (sociale) netwerken is een eerste stap in het vermarkten van het nieuws. Laat de komst van sociale netwerken geen bedreiging zijn voor de bedrijfswebsite maar een kans om de on-line bedrijfscommunicatie te versterken en te ondersteunen.

Belgische oplossing

Het nieuwsportaal van “de Vlaamse Ondernemer” bedacht voor de ondernemingen twee oplossingen. Enerzijds kunnen bedrijven hun nieuws, dat niet of te weinig gelezen wordt en waar een hoop tijd is ingestoken, een breder draagvlak geven.

“Bedrijven dienen hun reeds gemaakt nieuws daarvoor enkel te posten of te plaatsen op een nieuwsportaal voor ondernemers en beslissingsnemers,” zegt Luc Willemijns, hoofdredacteur van “de Vlaamse Ondernemer”.

Al het nieuws is gelinkt aan hun bedrijf, sector en onrechtstreeks aan hun websites en producten. Interessante return voor minimale inspanningen, die vaak al geleverd zijn.


Anderzijds stelt “de Vlaamse Ondernemer” voor elke onderneming en elke blogger zijn RSS-feeds ter beschikking. Om de content van de ondernemingen op hun websites uitgebreider te maken kunnen ze zich beroepen op die feeds. Die kunnen door web-developers makkelijk en vlot binnen de eigen website geïntegreerd.

Meer nieuws en content zullen voor de website van de onderneming een surplus zijn. In dit artikel staat optimalisatie centraal.

Aanrader voor het bedrijf is enkel nieuws te integreren die relevant is voor de eigen sector.

Gezien het nieuws van www.dvo.be steeds gelinkt is aan een sector is ook doelgericht werken mogelijk.


Met dit initiatief ontstaat er zowel voor het nieuwsportaal als voor de ondernemingen een winwin-situatie.

Extra content voor de ondernemingen op hun website dat kan bijdragen tot een betere ranking in Google.

Het nieuws van de onderneming zal ontegensprekelijk genieten van een breder draagvlak, steeds met rechtstreekse koppeling naar het eigen bedrijf.


Uiteraard is elke onderneming vrij om te opteren voor de oplossingen die het on-line nieuwsportaal biedt. Neem alvast vrijblijvend een kijkje op de webstek, www.dvo.be, en ontdek nu reeds meer dan 30.000 artikelen.

* Besef ten alle tijden dat on-line communicatie een onderdeel is van communicatie en/of marketing van een bedrijf.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.