Nissan mikt op marktleiderschap elektrische wagens

18/01/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Het Japanse Nissan wil marktleider worden in het segment van de elektrische wagens. “Moeilijkheid binnen dat segment is het prijskaartje. Daarom rekenen we op overheidssteun om dergelijke wagens te kunnen vermarkten tegen dezelfde voorwaarden als wagens die rijden op basis van fossiele brandstoffen,” geeft Leon Dorssers, managing director Nissan Belgium N.V. (Aartselaar), mee. Voorts neemt Nissan België als gevolg van de crisis zijn huidige netwerk onder de loep.

Nissan’s Europese omzet daalde tijdens de eerste drie kwartalen van 2009 met 14 procent. Dat is even snel als het marktgemiddelde. In België presteert Nissan “beter”.

De Belgische markt kromp met 15 procent. De invoerder zag zijn omzet met 10 procent afkalven.

“Dat de terugloop in België minder uitgesproken was, is toe te schrijven aan het succes van de Qashqai,” aldus Leon Dorssers.

Netwerk herstructureren

Leon Dorssers was de laatste jaren voor Nissan in Spanje actief.

Daar hertekende hij mee het Madrileense gefragmenteerde netwerk van dealers.

In België liggen waarschijnlijk gelijkaardige plannen op de tafel.

“We gaan ons netwerk verbeteren. Voor ons betekent dat grotere, maar minder dealers langsheen belangrijke uitvalswegen ,” zegt Dorssers. Verdere details volgen in het eerste kwartaal van dit jaar.

“Nieuwe” modellen

Constructeurs lanceren en innoveren continu. Begin 2010 introduceert Nissan in België een nieuw model op basis van concept car Qazana.


Eind 2009 lanceerde Nissan de elektrische Leaf in dertig landen, waaronder België.
Begin dit jaar komt er een nieuwe Nissan NV 200 Combi op de markt. Over enkele jaren volgt een elektrische versie van de NV 200.


Voorts beleeft de Nissan Cube in België en Europa zijn première. Dit in een 1500 dieselversie van 106 pk of 1600 benzineversie van 110 pk. De Cube is, ondanks zijn recente intrede in Europa, al aan zijn derde generatie toe.


De 370Z Coupé wordt vanaf 2010 toegerust met een Uphill Start Support (rijhulp bij het starten op een helling) en een HDD audio/navigatiesysteem van 40 GB van de nieuwste generatie.

Connect

De nieuwe Nissan Notes, Micra’s, Cubes en Qashqai’s hebben standaard met Connect een all-in navigatiesysteem met een 5 inch (aanraak-)kleurenscherm en Bluetooth-connectie aan boord.

Daarnaast biedt Connect iPod-, MP3- en USB-connectiviteit. Connect kan op andere wagens geïnstalleerd mits een meerprijs.

Groene focus

Naast een verbeterde mobiliteit zet Nissan in de toekomst zwaar in op milieuvriendelijke wagens en een groene bedrijfsvoering.

Zo verhuisde de constructeur zijn hoofdkwartier van Tokio naar zijn voormalige thuisbasis Yokohama. Die ultra-moderne vestiging stoot 16 procent minder CO2 uit dan de vorige.

Daarnaast wil Nissan zoveel mogelijk milieuvriendelijke wagens produceren onder het motto “Zero Emission”.


De onlangs gelanceerde Leaf, een elektrische wagen voor vijf personen, beschikt over een lithium-batterij van 90 KW.

In volledig opgeladen toestand, heeft de wagen een autonomie van 160 kilometer. Oplaadtijd met een stopcontact bedraagt acht uur.

De batterij tot 80 procent opladen met behulp van een snellader neemt een half uurtje in beslag.

“We hebben de ambitie om in het elektrisch segment marktleider te worden,” zegt Leon Dorssers.


Momenteel zijn er dertig partners wereldwijd die fungeren als oplaadcentrum. Dat gebeurt in samenwerking met zuster Renault.

Knelpunt elektrische wagens

Mensen weten dat elektrische wagens beter zijn voor het milieu. Vraag is of ze bereid zijn om een meerprijs te betalen voor dergelijke wagens.

De batterijen zorgen er vandaag voor dat die wagens duurder zijn.


De omringende buurlanden ondersteunen de verkoop van elektrische wagens.

“De Belgische regelgeving hinkt achterop. We hopen dat België het verschil in prijs van elektrische wagens en traditionele wagens wegwerkt door het toekennen van subsidies,” vertelt de kersverse managing director hoopvol.

Vraag is of in volle crisis de overheid daarvoor nog budgetten kan en wil vrijmaken.

Fabriek in Portugal

Het geloof in elektrische wagens en de bijhorende ambities worden ondersteund door een monsterinvestering in Portugal.

Nissan investeert er samen met NEC 300 miljoen euro in een fabriek voor de productie van lithium-batterijen.

De tijd dat grote autoconstructeurs geen baat zagen in zuinige, groene wagens ligt overduidelijk achter ons …

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.