Fl. Heynen & C° legt basis voor verdere groei

12/02/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Fl. Heynen & C° N.V. (Mortsel), actief als fabrikant en toeleverancier voor de koeltechnische sector, vierde zopas zijn 75-jarig bestaan. Dat jubileumjaar bleek meteen de aanleiding voor een strategische denkoefening die zich vertaalde in een nieuwe bedrijfsstructuur. Met de nieuwe structuur legt Heynen de basis voor verdere groei, zowel natuurlijk als extern. Bij het ter perse gaan verkeerden de onderhandelingen met het oog op een eerste acquisitie beneden de taalgrens in de afrondingsfase. Didier Boonen, bestuurder Group Heynen, ontwaart heel wat marktpotentieel in Wallonië. Op middellange termijn denkt de telg van de vierde familiegeneratie ook luidop aan expansie over de landsgrenzen heen.

Didier Boonen kwam als achterkleinzoon van oprichter Jos Heynen aan boord van het bedrijf in 1998.

In het nieuwe millennium zette de familiale KMO, onder leiding van huidig ceo Luc Lamproy, een groeiparcours neer dat mag worden gezien en voornamelijk zijn beslag kreeg in de vorm van een regionale diversificatie.

“2009 was niet meteen een makkelijk jaar. In volle crisis besloten we volop te investeren in de professionalisering van onze bedrijfsstructuur om opnieuw met groei te kunnen aanpikken,” aldus Didier Boonen, in een gesprek met de redactie.

Groeien in stilte

Zoals zoveel familiale KMO’s blijkt Heynen & C° in de loop van zijn bestaan steeds in stilte te zijn gegroeid.

In 1934 zette Jos Heynen in de Antwerpse Haringrodestraat een activiteit als batterijproducent op, later ook van onderdelen en toebehoren voor de koelsector.

Zoon Florent breidt in 1946 het activiteitenspectrum uit met een groothandel in hoogstaande kwalitatieve componenten, verdampers en condensors voor commerciële en industriële koelinstallaties ten behoeve van de professionele installateur.

Na een tussentijdse huisvesting in de Zegelstraat verhuist de onderneming naar Mortsel waar in 1963 een pand met een nuttige vloeroppervlakte van ruim 3.000 m2 wordt opgetrokken (kantoren, magazijn en constructie-atelier).

In 1978 worden de magazijnen met 950 m2 uitgebreid.

Vijf jaar eerder was Jos Heylen overleden. Als gevolg daarvan worden de productie- en distributie-activiteiten binnen één vennootschap gegroepeerd, Fl. Heynen & C° N.V. genaamd.

Vorig jaar wist de onderneming, ondanks een bijzonder moeilijke markt, zijn omzet rond de 20 miljoen euro te consolideren.

Een en ander getuigt van de snelle expansie in het voorbije millennium.

Het duurde immers van 1983 tot 2000 om de omzet van 5 tot 10 miljoen euro op te krikken.

Regionale diversificatie

De snelle omzetgroei in het voorbije millennium schrijft Didier Boonen toe aan de regionale diversificatie enerzijds, de verbreding van het activiteitenspectrum anderzijds.

“Rond de eeuwwisseling hebben we een aantal (bijkomende) filialen geopend om dichter bij de klant te zitten. In de praktijk gaat het om een lokale aanwezigheid, opgebouwd rond een regionaal service-team, dat op een lokale buffervoorraad kan terugvallen,” zo nog de bestuurder van Group Heynen, zeg maar de recent opgerichte holding-structuur boven de werkmaatschappijen .

Zo werden de in 1964 en 1967 geopende filialen in Brugge en Schaarbeek in 1998 en 2001 overgebracht naar KMO-zones in respectievelijk Brugge (Hoge Expres) en Zaventem.

Voorts werden nieuwe filialen boven de doopvont gehouden in Hasselt (2000, maar in 2006 verhuisd naar Houthalen), Luik (Grâce-Hollogne, 2001) en Nazareth-Eke (2006).

Nieuwe bedrijfsstructuur …

Didier Boonen: “We besloten naar aanleiding van ons 75-jarig jubileum tot het uittekenen van een nieuwe bedrijfsstructuur. De aanleiding daartoe was drieledig, met name een beter beheersmatig inzicht, een verder doorgedreven marktpenetratie en een verdere defamiliarisering van het bedrijf”.

Met Luc Lamproy staat inmiddels de tweede niet-familiale ceo aan het hoofd van de groep.

Binnen de nieuwe structuur overkoepelt Group Heynen als holding vooralsnog vier werkmaatschappijen, met name Fl. Heynen & C° (de groothandelsactiviteit in koeltechnische componenten, 80% van de omzet), Cool Products N.V. (de koelmeubeldivisie die in 2006 uit Vanderbeke (Kuurne) werd losgeweekt en onlangs uit Fl. Heynen & C° werd afgesplitst), Celsius Group N.V. (de productie-activiteit, goed voor nog zowat 10% van het omzettotaal) en Ecoclima N.V. (opgericht in mei 2008, dat focust op de airconditioning-markt).

“Met onze initiële activiteiten, gericht op de ambachtelijke koelinstallateur, misten we een stuk van de markt. Ecoclima stelt zich tot doel een nieuwe doelgroep aan te boren, te weten de airco-specialisten. Vandaag de dag is de nieuwe dochter sterk begaan met nieuwe technologieën als warmtepompen, inverters, geothermie en dies meer,” aldus onze gesprekspartner.

Ook voor Cool Products, dat afgewerkte producten verdeelt (ijsmachines, snelvriezers, koeltoonbanken, …) en Celsius Group, dat in de toekomst nog sterker zal focussen op het maatwerk in koelelementen, worden ambitieuze groeidoelstellingen voorop gesteld.

“Voor 2010 streven we voor elke maatschappij groeicijfers van 10 tot 30% na,” onthult Boonen.

… als fundament voor verdere groei

De nieuwe groepsstructuur fungeert duidelijk als fundament voor de verdere ontwikkeling van de familiale KMO.

Zo meent dit blad te weten dat Group Heynen momenteel een topprioriteit maakt van de verdere uitbouw van zijn aanwezigheid beneden de taalgrens.

Binnen de sfeer van de koelmeubelen zouden, naar verluidt, de onderhandelingen rond een mogelijke acquisitie in de eindfase verkeren.

Worden die met succes bezegeld, ziet de groep zijn omzetvolume in één klap met 1,7 miljoen euro aanzwellen.

Ook binnen het segment van de transportkoeling zouden verkennende gesprekken met het oog op een mogelijke overname zijn gevoerd.

“In de proceskoeling zijn we momenteel minder actief. Via het maatwerk (lees: Cool Products, nvdr.) begeven we ons stelselmatig steeds vaker op dat terrein,” aldus Boonen, die de uitbouw van een eigen vestiging in Wallonië als een mogelijke optie bestempelt.

Op middellange termijn (d.i. vanaf 2012, nvdr.) lijkt uitbreiding richting buurlanden op het verlanglijstje te staan.

“Maar dan zal het zeker in de vorm van een overname, joint-venture of partnership van of met een bestaand speler zijn,” besluit Boonen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.