Citendo neemt administratief beheer telecom-functionaliteit over

02/03/2010 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Citendo, een nieuwe divisie van Toledo Telecom N.V. (Brussel), zet een dienstverlening in de markt die (middel)grote ondernemingen ontlast van het administratief beheer van hun telecomfunctionaliteit. Instapdrempel ligt bij bedrijven met een jaarlijkse telecomfactuur van minimaal 200.000 euro. Vooral het mobiele grensoverschrijdende dataverkeer zadelt ondernemingen vaak met buitensporige telecomkosten op. Hoewel Citendo de hele telecomkost voor zijn klant-bedrijven opvolgt, is duidelijk dat vooral mobiele communicatie in al zijn aspecten de hoofdaandacht opeist.

In 1997 richtte Marc Toledo Toledo Telecom N.V. (Brussel) op dat zich in eerste instantie als reseller van belminuten manifesteerde.

Over de jaren groeide het bedrijf uit tot een volwaardig aanbieder van volledig geïntegreerd portfolio van telecomdiensten (ADSL, SDSL, VDSL, vaste en mobiele telefonie, VoIP en advies voor telefonie- en mobiele e-mail-oplossingen).

Vooral in de voorbije vijf jaar zette de onderneming, in niet onbelangrijke mate als gevolg van diverse acquisities, een indrukwekkend groeiparcours neer.

In 2005 rondde Toledo Telecom voor het eerst de omzetkaap van 5 miljoen euro.

“Vorig jaar werd op 17,3 miljoen euro afgeklokt. In 2010 hopen we de 20 miljoen euro te overschrijden,” aldus ceo Marc Toledo.

In 2005 eigende Toledo Telecom, dat inmiddels 45 werknemers telt, zich het statuut van operator toe als gevolg van de overname van het ter ziele gegane Tele-West (Zaventem).

In datzelfde jaar nam de KMO ook de klantenbestanden over van de telefoniedienst van de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat en Info Telecom (Octogone), terwijl een participatie in Phonext werd opgebouwd.

In 2006 telde het bedrijf 2,35 miljoen euro neer voor alle aandelen van Telenet-filiaal Phone-Plus, dat activiteiten in België, Luxemburg en Frankrijk ontplooide.

Een jaar later vond de integratie van Sun Telecom B.V.B.A. (Mechelen) plaats, waar eerder een MBO plaats vond.

Verdere acquisities sluit Marc Toledo in de toekomst niet uit.

Met de oprichting van de Citendo-divisie geeft het management gelijktijdig aan ook naar natuurlijke groei op zoek te gaan in de vorm van een verdere diversificatie van het activiteitenspectrum.

Citendo

Met Citendo boort Toledo Telecom een activiteit aan die een verregaande synergie met de bestaande activiteiten binnen bereik brengt.

De expertise op het vlak van “split billing” binnen Toledo Telecom kan bijvoorbeeld makkelijk op de dienstverlening van Citendo worden overgeënt.

“Middelgrote en grote ondernemingen zijn in toenemende mate op zoek naar een vertrouwenspartij, die fungeert als aanspreekpunt met de operatoren en die het beheer van hun telecommunicatiekosten op zowel vast als mobiel vlak verzorgt,” verduidelijkt Georges Caron, general manager van de nieuwe divisie.

IT-consultant Gartner becijferde eerder al dat foute facturatie en verkeerde activatie van telecomabonnementen zowat 5 tot 10% van het jaarlijks telecombudget opslorpen.

Ook de rationalisatie van het mobiele telefoniepark zou de TCO (total cost of ownership) met zowat 10% kunnen terugdringen, zo luidt het.

Door de telecomfunctionaliteit van zijn klanten over te nemen, stelt Citendo aanzienlijke besparingen voor zijn opdrachtgevers in het vooruitzicht.

“Een speciaal daartoe ontwikkelde web management-tool staat borg voor een dienstverlening tegen de correcte prijs en herleidt gelijktijdig het facturatierisico,” stelt Caron.

Andere componenten in de dienstverlening van Citendo zijn het management van de internationale communicatie-infrastructuur, het facturatiebeheer, de bemiddeling bij geschillen, de rationalisatie van het GSM-park en de introductie van sectorspecifieke “best practices”.

Citendo start zijn dienstverlening uiteraard op met een individuele analyse van de telecombehoeften.

“Om een overzicht over de telecomkosten te verkrijgen, wordt vervolgens werk gemaakt van de reconstructie en de ontwikkeling van de telecomhistoriek binnen het bewuste bedrijf,” zo nog de general manager van Citendo.

Met D’Ieteren N.V. (Brussel) heeft Citendo alvast een fraaie referentie beet.

De 17 sites van D’Ieteren in België genereren een jaarlijkse telecomfactuur van zowat 600.000.

Vooral de (grensoverschrijdende) mobiele communicatie vormt daarvan een substantieel bestandddeel.

“D’Ieteren was op zoek naar een totaaloplossing voor het adminstratief beheer van zijn telecomfunctionaliteit.

In Citendo vonden we een gespecialiseerde partner, die het mogelijk moet maken om, zonder van operator te wisselen, onze telecomfactuur op jaarbasis met 15% terug te dringen,” aldus Emmanuela Piccoli, facility & purchase manager bij D’Ieteren.

Citendo onderscheidt zich van mogelijke concurrentie door zijn specifieke telecom-expertise, zijn sterke focus op de mobiele telecommunicatie en het in eigen beheer verzorgen van de support, geeft Caron aan.

Toch beseft de general manager van Citendo dat in de nabije toekomst de IT-expertise intern zal moeten worden aangescherpt omwille van de steeds toenemende convergentie tussen informatica en telecommunicatie.

Naast D’Ieteren doen ook partijen als Mercuri Urval, Idéal Standard Europe en Nespresso al een beroep op de diensten van Citendo.

Een en ander vertaalde zich in een omzet van 1,3 miljoen euro in de eerste zes maanden sinds de opstart van de operaties.

“Na drie jaar moet Citendo een omzet van 15 miljoen euro draaien”, verwoordt Georges Caron de ambitieuze doelstellingen van de nieuwe divisie van Toleco Telecom.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.