QR-code of Microsoft TAG voor mobile marketing?

Mobiele marketing wordt meer en meer werkelijkheid. Het algemene voordeel aan mobiele marketing is - zoals de term zegt - het mobiele. Je vraagt informatie op waar en wanneer je wilt. Zo kan je in een wijnwinkel via je telefoon en het Internet extra informatie opzoeken over de bepaalde wijn en het wijndomein bijvoorbeeld. Op straat krijg je informatie over de plaats waar je je momenteel begeeft en je kan er nog extra voordeel mee doen door mobiele kortingsbonnen te downloaden en de kortingsbonnen aan de kassa van een winkel te tonen.
Voor marketeers is dit een uitstekend kanaal om de klant of de potentiële klant mee te nemen in een interactief verhaal afhankelijk van de locatie waar de klant zich bevindt.
Technisch wordt dit vaak opgelost door QR-codes. Een code die vanop grote afstand met je mobiele telefoon zeer snel (Quick Response) inscanbaar is en een bepaalde actie op de telefoon uitvoert zoals een website bezoeken, een applicatie downloaden of tekst zal tonen.
Microsoft heeft intussen een alternatief voor deze QR-codes: "Microsoft tag".
Hoe je ze kan gebruiken kan je leren op onze Internet Marketing School. Welke je moet kiezen? Laten we even de verschillen bekijken. Een keuze kan je dan zelf maken afhankelijk van je strategie en voorkeur.
* Voordeel voor Microsoft Tag: Indien je dergelijke codes gaat gebruiken in offline communicatie kan een Microsoft Tag veel handiger zijn: hij mag immers veel kleiner afgedrukt worden dan een QR-code om te kunnen werken. Een QR-code wordt immers groter indien je meer info in de code steekt.
* Voordeel voor Microsoft Tag: hoewel je een QR-code niet in het zwart-wit moet gebruiken, kan je de Microsoft Tag nog meer aanpassen qua kleur en design.
* Nadeel voor Microsoft Tag: Het aanmaken van een tag is veel complexer. Alles gaat via een Tag-manager van Microsoft voor je een tag kan ontwerpen.
* Nadeel voor Microsoft Tag: We werken met Microsoft. Voor velen onder jullie is het dan niet onbekend dat je je doorheen guidelines moet worstelen en hier en daar nog wat 'accepts' doen voor je eindelijk je tag kan gebruiken. Daarnaast zal de Tag je mobiele telefoon eerst via de Microsoft website stuurt, waardoor je het gevoel krijgt dat ze je URL in het oog houden. Het voelt minder vrij en zeker niet open-source. Als marketeer heb je al snel het idee dat men dus ook weet hoeveel je tag gebruikt wordt en dat deze info wel eens door Microsoft gebruikt kan worden.
* Voordeel aan Microsoft Tag: Microsoft Tag is dan wel niet open-source, maar is wel "open" naar mobiele telefoons en hun platformen toe. QR-code wordt nog niet door elke telefoon goed gelezen (de Android heeft veel problemen) en met Microsoft Tag zou dat niet het geval mogen zijn.
* Voordeel aan Microsoft Tag: het is beter leesbaar. Ook telefoons met een lagere resolutie en minder megapixels kunnen deze tags beter lezen dan QR-codes.
* Nadeel aan Microsoft Tag: Ook al beweren verschillende bronnen dat het nadeel aan QR-codes is dat ze geen goede reporting hebben en Microsoft Tags wel, wij ondervinden dat helemaal niet. Voor QR-codes werk je best met short URL's en Google QR-creator en implementeer je analytics. Zo is alles mooi in lijn en zullen de analytics correct opgenomen worden. De enige analyses die je van Microsoft momenteel krijgt zijn: "hoe vaak opende men je Tag". Andere analyses zoals het operating system, de taal en de plaats kunnen ook uiterst belangrijk zijn.
Ons besluit: Microsoft tag wordt teveel door Microsoft gecontroleerd. Het aanmaken ervan is complexer, maar eens aangemaakt kan het voor offline campagnes veel gemakkelijker zijn omdat de afdruk kleiner mag zijn. Dit laatste is zeker een groot voordeel.
Ook hier denken wij dat het belangrijk is om de verschillen te kennen, maar dat je vooral moet kijken wat het beste werkt voor je eigen situatie.
Meer info over Microsoft tag: http://tag.microsoft.com/resources/implementationguide.aspx
Lees het volledig artikel op www.internetmarketingschool.be
INTERNET MARKETING SCHOOL
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.