Strooizout voor de Vlaamse wegen aangevoerd met shortsea in Gent

Jaarlijks wordt er door Zoutman Industries NV vanuit het Middellandse Zee gebied tussen de 30.000 en 80.000 MT (*) zout gekocht. Een deel van deze lading wordt gebruikt voor seizoensproducten zoals wegenzout. Omdat de gevraagde volumes hiervoor sterk schommelen van jaar tot jaar, variëren ook de benodigde tonnages sterk. Het vooraf inschatten van de nodige voorraden is uitermate moeilijk, soms met een tekort maar vaak ook met overblijvende voorraden tot gevolg.
“Het zout wordt geïmporteerd vanuit diverse zoutwinningsgebieden in het Middellandse Zee gebied. De expliciete keuze van het land, het tijdstip en de aangetrokken tonnage wordt in grote mate bepaald door de verschepingsmogelijkheden (zeevracht, laadcapaciteit haven, haven restricties, beschikbaarheid van schepen). Uiteraard speelt ook de kwaliteit van het zout een cruciale rol (korrel, zuiverheid en vocht)”, aldus onze gesprekspartner Wendy Holvoet.
Regelmatige aanvoer per coaster
Afhankelijk van de herkomst wordt het zout verscheept met coasters met een capaciteit tussen 3.000 en 10.000 tonnen. De aanvoer loopt het hele jaar door maar kent een verhoogde frequentie in het winterseizoen en in de voorafgaande maanden. Er worden 5.000 tonnen / dag gelost via het klassieke lossysteem met een mobiele walkraan en mobiele transportbanden. Deze laatste zijn in eigen beheer. Het kraanwerk en de benodigde havenarbeid worden uitbesteed aan een stouwer.
Alle aangeleverde grondstoffen worden binnen of op waterdichte vloeren opgeslagen. Bij de 2de mogelijkheid zijn de nodige voorzieningen getroffen voor de opvang en verwerking van de door de regen ontstane pekel. Hierdoor blijft de kwaliteit gegarandeerd en wordt de Vlarem wetgeving ten volle gerespecteerd.
De productie in Gent staat ook in voor de verdere raffinage van dit zout: drogen, “drywash”, breken, afzeven, toevoegen van bepaalde additieven, verpakken,... Het volledige proces wordt steeds afgestemd op de noden en wensen van de klanten in functie van de uiteindelijke toepassing. Verdere verwerking is een absolute noodzaak gezien het Middellandse Zee zout - door zijn minderwaardige kwaliteit t.o.v. andere zeezouten - zonder verdere bewerking niet inzetbaar is.
Ook het natransport waar mogelijk via het water
Leveringen (bulk en/of verpakt) aan een diversiteit van klanten gebeuren zowel per vrachtwagen als per binnenschip of coaster. Dit laatste is gezien de ligging van Zoutman Industries in de haven van Gent een logische maar ook bewuste keuze…, besluit onze gesprekspartner.
(*) MT = metric ton. 1 MT=1.000 kg of 1 ton.
Zoutman Industries NV - Wendy Holvoet - + 32 51 26 87 26 - Wendy.holvoet@zoutman.com - www.zoutman.com
PROMOTIE SHORTSEA SHIPPING VLAANDEREN V.Z.W.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.