IAB lanceert gedragsregels

09/05/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

De Europese on-line reclamesector stelt zich zelfregulerend op met de introductie van gedragsregels voor gerichte reclame op basis van het surfgedrag, de zogenaamde Online Behavioural Advertising (OBA). De regels waarborgen een verregaande transparantie en controle voor Internet-gebruikers. Een pan-Europese consumentenwebsite (www.youronlinechoices.eu) informeert de consument over dit soort reclame en biedt hem de mogelijkheid om zijn privacy-voorkeuren te beheren.


Het deontologisch kader dat IAB Europe lanceert omschrijft de beste praktijken bij het aanbieden van dit type reclame door websites en derde partijen die deze reclame aanleveren of mogelijk maken.

Het biedt de consument tevens de controle om zelfs te bepalen van welke partijen hij dergelijke reclame al dan niet wenst te zien.

Het OBA-kader wordt onderschreven door vooraanstaande bedrijven uit de on-line sector en wordt tevens omgezet in aanbevelingen die via het EASA (European Advertising Standards Alliance)-netwerk gelden voor de hele reclamesector.

In België is EASA vertegenwoordigd door de Raad voor de Reclame, waarvan IAB Belgium lid is.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.