Dit is het ideale moment om uw geweldige idee te openbaren

18/05/2011 OM 11:54 - Bart Froyen
Placeholder
NULL

Veel kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s) hebben het zwaar te verduren gehad in de afgelopen jaren. Wie deze moeilijke periode zonder kleerscheuren wist te overleven, werd vervolgens gedwongen creatief, innovatief en kosteneffectief te opereren en in sommige gevallen werknemers te ontslaan, terwijl ze tegelijkertijd hun klanten de best mogelijke service moesten bieden.

Niemand zal beweren dat Europa nu weer uit de gevarenzone is, maar in de landen op het continent die de 'motor' achter de economie vormen, zijn duidelijk tekenen waar te nemen die reden geven voor optimisme. Daarnaast liggen een aantal van de geweldige technologische uitvindingen van onze tijd nu ook binnen handbereik van de KMO; technologieën die de snelheid en schaalbaarheid bieden die kleinere bedrijven nodig hebben om met veel grotere ondernemingen te kunnen concurreren.

In deze context is krachtige IT-technologie onmisbaar: het verlies aan inkomsten na IT-pannes bij Belgische bedrijven loopt op tot 194 miljoen euro per jaar, of gemiddeld zo’n 84.000 euro per bedrijf. Voor KMO’s komt dit overeen met een kost van 40.000 euro. Ziekteverzuim daarentegen kost een organisatie gemiddeld 784 euro per jaar per medewerker. Voor een KMO met 20 werknemers komt dit dus neer op een kost van 15.680 euro. Anders gesteld, in de Belgische KMO is de kostprijs als gevolg van de uitval van IT-systemen MEER DAN TWEE KEER ZO HOOG als de kostprijs wegens ziekte.

De gemiddelde duur van een IT-panne in Belgische bedrijven is gemiddeld 7,7 uur. Hertekend naar Europese schaal is de impact voor KMO’s gigantisch, zeker als je weet dat in de Europese Unie in 2010 99,8% van alle geregistreerde bedrijven een KMO is. Maar wat misschien nog belangrijker is: uitvaltijd schaadt de reputatie bij leveranciers, klanten en potentiële investeerders, zodat de werkelijke kosten nog veel hoger liggen.

Dit is het moment voor de KMO om de sprong naar het volgende niveau te wagen

De kleine en middelgrote ondernemingen die deze magere jaren hebben doorstaan bevinden zich nu aan de vooravond van een nieuw tijdperk. Dit is een tijdperk vol kansen om te profiteren van de belangrijke marktontwikkelingen die momenteel plaatsvinden. Hier volgen zes redenen waarom kleine en middelgrote ondernemers de toekomst rooskleurig kunnen inzien:

1. Minder kleinere concurrenten – als u de afgelopen jaren hebt overleefd ... gefeliciteerd! Zo'n 150.00 bedrijven zijn in 2010 namelijk kopje onder gegaan (volgens de EU). Er zijn nu minder concurrenten dan toen de malaise begon en de kans is groot dat u inmiddels slanker en fitter bent geworden.

2. Minder grotere concurrenten - in tijden van overvloed zoeken grotere bedrijven altijd nieuwe wegen voor expansie en profiteren ze van de niches die kleine bedrijven hebben ontwikkeld. Daarvan is nu geen sprake. We hebben de gevolgen gezien van de systematische aanslagen die grote ondernemingen in de afgelopen jaren op R&D-budgetten hebben gepleegd. Nu richten bedrijven zich weer op hun kernactiviteiten. De tijd is rijp om te investeren in groei op nichemarkten.

3. Enorme, opgebouwde behoefte – zowel grote als middelgrote en kleine ondernemingen beginnen weer stappen te ondernemen nadat ze hun investeringen de afgelopen jaren ernstig hebben beknot. Systemen moeten nu worden bijgewerkt, er moeten nieuwe activiteiten worden ondernomen en inkoopcycli beginnen weer op gang te komen. Dit biedt volop kansen voor kleine en middelgrote ondernemingen die daarop kunnen inhaken.

4. Grote ondernemingen kijken kritisch naar hun leveranciers – in tijden dat de broekriem moet worden aangehaald, worden inkopers extra creatief. De status quo handhaven is geen optie meer, vooral niet als een concurrerende leverancier meer voor minder kan leveren. Innovatieve, kleinere spelers hebben nu de kans binnen te komen bij de grote ondernemingen.

5. Nieuwe technologie opent nieuwe markten - cloud-systemen zijn efficiënt, schaalbaar en veilig, en bieden de KMO toegang tot het soort computerkracht dat voorheen alleen was voorbehouden aan grote ondernemingen. Door professionele services te ontwikkelen kan de KMO grote bedrijven ondersteunen met de service level agreements en flexibele producten op basis van volledig schaalbare, kwalitatief hoogwaardige netwerkoplossingen waarvan gewoonlijk alleen een groot bedrijf zich kan bedienen.

6. Nieuwe technologie maakt de weg vrij voor nieuwe producten en diensten - massale consumerisation van digitale producten, zoals camera's en breedbandinternet, heeft de weg vrijgemaakt voor nieuwe kansen die in alle sectoren van de industrie drastische veranderingen kunnen teweegbrengen. Neem bijvoorbeeld Moonpig.com, een bedrijf dat portretfotografie heeft gekoppeld aan wenskaarten en een uiterst succesvolle nichemarkt heeft gecreëerd.

Groei kan gevaarlijk zijn – wees goed voorbereid!
Hoewel de kansen onbegrensd zijn, weten slimme ondernemers dat een te snelle groei even gevaarlijk kan zijn als een pijnlijke inkrimping. Als door te grote orders de cashflowproblemen exponentieel toenemen, de klantenservice onder druk komt te staan en zich talloze andere problemen voordoen, is plannen voor gewenste groei even belangrijk voor succes als nieuwe klanten overhalen om zaken met u te doen.

De KMO heeft behoefte aan een modulaire aanpak voor de implementatie van IT-systemen en connectiviteit die niet alleen betaalbaar is, maar ook kan concurreren met het beste dat grote ondernemingen te bieden hebben. De KMO heeft behoefte aan technologie die het hele spectrum van moderne zakelijke dienstverlening beslaat, van internet, e-mail en beveiliging tot en met computerback-ups en spraak. Bij een modulaire aanpak is het niet nodig vooraf te betalen voor capaciteit die misschien niet zal worden gebruikt, maar het zou contraproductief zijn om een oplossing te kiezen die niet met de onderneming kan meegroeien.

Grotere klanten kunnen niet werken met leveranciers die back-upsystemen gebruiken die afhankelijk zijn van de standaardoplossing van een internetprovider of van een onveilig opslagsysteem voor back-ups. Als de KMO geen optimale oplossingen gebruikt, kunnen er geen grote contracten worden binnengehaald. Hoe snel ze ook groeien en op welke markten ze ook uitbreiding kunnen realiseren, kleine en middelgrote ondernemingen moeten zorgen dat ze beschikken over schaalbare, betaalbare systemen die het kunnen opnemen tegen die van grote concurrenten.

In het kleinbedrijf is IT de motor voor groei
Veel kleine en middelgrote ondernemingen staan nu voor de opgave hun bedrijfs- of overheadkosten te verlagen en tegelijkertijd innovatief en flexibel genoeg te blijven om snel te reageren op allerlei externe factoren, van gewijzigd overheidsbeleid en een veranderend macro-economisch klimaat tot nieuwe kansen en nieuwe behoeften van klanten.

In veel gevallen kunnen kleine en middelgrote ondernemingen deze ontwikkelingen eenvoudig het hoofd bieden door de strategische inzet van een slimmere IT. Dit kan op diverse bedrijfskritische gebieden verbeteringen opleveren en op allerlei manieren effectief blijken als motor voor groei en flexibiliteit, bijvoorbeeld waar het gaat om:

• Interne en externe communicatie en directe samenwerking met grote klanten
• Klanten beter bereiken, omzet verhogen, service en ondersteuning verbeteren
• Productiviteit en flexibiliteit (meer doen met minder)
• Verbeterde efficiency in de waardeketen middels gestroomlijnde bedrijfsprocessen en externe integratie
• Efficiëntere bedrijfsvoering en beter financieel beheer
• Toegang tot nieuwe markten en marktsegmenten

De economische malaise waaronder het bedrijfsleven in Europa gebukt ging, heeft de aanzet gegeven tot een nieuwe manier van denken. Inzien dat de KMO nu meer kansen heeft dan ooit is van essentieel belang voor succes op de lange termijn. In heel Europa zijn de markten gekrompen en afgeslankt, en de tijd is rijp voor nieuwe ideeën.

De bedrijven die onder deze omstandigheden bloeien, zijn de bedrijven die hun klanten meerwaarde bieden door de producten, diensten of ervaringen die ze bieden te verrijken. De succesverhalen van kleine en middelgrote ondernemers in dit decennium gaan over bedrijven die snel hebben weten te profiteren van de voordelen van nieuwe technologieën en de oplevende economie.


Over Colt
Colt is het toonaangevende information delivery platform voor de Europese bedrijfswereld, dat klanten toelaat om processen te delen en belangrijke businessinformatie op te slaan. Als gevestigde leider in het leveren van geïntegreerde netwerk- en IT managed services aan (middel)grote bedrijven en wholesale-klanten is Colt actief in 13 landen via een netwerk van 25,000 kilometer in 34 grote steden in Europa. Colt’s netwerk heeft een directe glasvezelaansluiting in 16,000 gebouwen en 19 Colt datacenters.
Colt is gelist op de London Stock Exchange (COLT). Informatie over Colt en zijn diensten is beschikbaar via www.colt.net

Colt CCS Perscontacten
Colt, Bart Froyen
DDI: +32 (0)2 790 16 62
Email: be.info@colt.net


Colt Perscontacten in België
Kerry Dablon
DDI: +32 (0) 2 894 90 73
Email: kdablon@webershandwick.com

Matthias Meersschaert
DDI: +32 (0) 2 894 90 38
Email: mmeersschaert@webershandwick.com

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.