Goede buur, verre vriend of geknipte handelspartner?

24/05/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Nederland blijft als dichtste buur voor veel Vlaamse ondernemers hun eerste exportbestemming. De Nederlandse economie werd zwaar getroffen tijdens de jongste crisis. Zopas stelde de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie een “Nieuw bedrijfslevenbeleid” voor. Dat bouwt verder op de topsectorenbenadering (die van zes naar negen worden uitgebreid), maar nu met een sectorale aanpak, met meer vraagsturing door het bedrijfsleven en minder specifieke subsidies. Daartegenover staan een meer generieke lasteverlichting en meer ruimte voor ondernemers.

Net als in België trekt de Nederlandse economie terug aan, met Duitsland als krachtige locomotief.

Als gevolg van de crisis zagen Vlaamse ondernemers zich in Nederland geconfronteerd met kleinere bestellingen, uitstel van geplande bestellingen, langere betalingstermijnen en onzekerheid rond de verdere ontwikkeling van de zakelijke relaties. Ook de bedrijfsinvesteringen liepen fors terug.

In 2009 waren de voedingsmiddelen en drankenindustrie de enige stijger in de uitvoer van Vlaanderen naar Nederland.

Aanzuigeffect Randstad

De Randstad - Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag - heeft een aanzuigeffect op de rest van Nederland. Nagenoeg de helft van het Nederlandse BBP wordt in dit gebied geproduceerd.

Amsterdam kent vooral een diensteneconomie, terwijl Rotterdam met zijn haven een belangrijke logistieke draaischijf is.

De maakindustrie is dan weer sterk geconcentreerd in Brabant en Limburg.

Met de High Tech Camps speelt Eindhoven als innovatie-cluster de centrale rol in het Brainport-concept.

In het noorden is rond de universiteit van Wageningen een sterke voedings-cluster actief.


Marktbenadering

Voor benadering van de Nederlandse markt is een goede voorbereiding essentieel. Zorg voor een gedegen communicatiepakket met onder meer een brochure en een duidelijke website.

Wie de marktstructuur kent, zal meer voordeel halen uit acties zoals een beursdeelname en wordt het makkelijker om het juiste marktkanaal te selecteren.

De keuze om te werken met een agent, een zelfstandige distributeur, een eigen medewerker dan wel een eigen kantoor in Nederland, hangt af van het product en de sector.

Vooraleer een contract te sluiten, raadpleegt men best eerst een juridisch expert en fiscalist.

Nederlanders associëren Vlaanderen met een Bourgondische stijl, waarbij genieten van levensproducten centraal staat. Dat positieve imago werkt in het voordeel van de Belgische voedingsproducten om er marktaandeel op te bouwen dan wel te versterken.

Ook op het vlak van innovatie en de kennisoverdracht van wetenschappelijke instellingen geniet Vlaanderen een uitstekende reputatie.

Cultuurverschillen

Grootste initiële uitdaging blijft wellicht het besef dat zakendoen in Nederland een aangepaste ingesteldheid vergt. Ondanks de gemeenschappelijke taal, de onmiddellijke nabijheid en de Europese eenheidsmarkt, blijft Nederland het “buitenland”.

Hou rekening met mogelijk andere wet- en regelgeving, win hierover vooraf extern advies in. In Nederland heerst een andere zakelijke cultuur.

Nederlandse zakenlui hanteren een business-strategie zonder omwegen.

De gesprekspartners zijn er goed voorbereid en verwachten dat ook van hun zakelijke contactpersonen.

Voorts staan ze op een planmatige en gestructureerde manier van handelen en redeneren. Duidelijke en open communicatie wordt als een teken van professionalisme beschouwd.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.