Limoco huldigt uitgebreid bedrijfspand in Opglabbeek in

06/12/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

In 2004 zag het er voor Limoco N.V. (Opglabbeek) niet rooskleurig uit. Vandaag is de familiale KMO opnieuw springlevend. Limoco, actief in de stofafzuiging en industriële ventilatie, breidt zijn activiteiten zelfs voor het eerst uit naar de residentiële markt. “Onze nieuwe afdeling Woningventilatie beperkt zijn actieradius bewust tot de provincie Limburg,” aldus gedelegeerd bestuurder Jan Stinkens. Voor de twee andere business-units reiken de geografische ambities ruimer. Getuige de recente opstart van een uitvalsbasis in Roeselare, vanwaaruit de KMO de markt in Oost- en West-Vlaanderen bewerkt. Straks pakt Limoco voor het eerst uit met een eigen filteraanbod voor industriële ventilatietoepassingen.

Rik Klerckx richtte in 1975 Limoco op. Dat stond verkort voor Limburgse Montage Compagnie. Focus lag op luchtkanalen voor industriële omgevingen, inzonderheid voor (grotere) productiebedrijven die nood aan ventilatie hadden.

Toen het bedrijf zich vestigde op het industrieterrein van Opglabbeek, ontstond vrij vlug naamsverwarring met Limburgse Motor Compagnie dat er ook een onderkomen had gevonden. Limoco zag zich genoodzaakt zijn naam in Limoco Industries te wijzigen.

In 1995 nam Jan Stinkens met Jadi N.V. (Bree, opgericht in 1988) een belang in Limoco Industries. Jadi, dat in stofafzuigingssystemen was gespecialiseerd, hevelde zijn activiteiten over naar dezelfde site. Stelselmatig kocht Stinkens zijn medevennoten uit.

“Op een bepaald ogenblik telde Limoco Industries zes bestuurders, wat helemaal niet werkbaar was,” luidt het.

In 2004 verwerft Stinkens de integrale controle over het bedrijf. Wat volgt is een zware herstructurering, met onder meer het afstoten van de divisie “Zware metaalconstructies”.

Als gevolg van het verdwijnen van Limburgse Motor Compagnie, neemt de KMO in 2009 de naam Limoco aan.

Focus

Indien Jan Stinkens Limoco terug op de rails heeft gekregen, is dat het resultaat van een scherpe focusstrategie.

Het aantal medewerkers klom intussen terug tot zowat veertig, een kwart meer in vergelijking met 2004.

Het maakte er destijds de zaken niet eenvoudiger op, want Limoco moest het zien te rooien zonder investeringssteun wegens het niet voldoen aan de voorwaarden van meertewerkstelling.

“In de voorbije jaren investeerden we op eigen kracht zowat 5 miljoen euro,” aldus Jan Stinkens.

Jan Stinkens: “In de markt van de industriële afzuiging als van de industriële ventilatie zijn telkens slechts een drietal spelers bedrijvig. Bewust stelt Limoco zich anders op dan de traditionele HVAC-spelers. Wij spitsen ons heel specifiek toe op industriële ventilatie die altijd met productieprocessen is gerelateerd. Tot onze klanten horen namen als Beckers, Vanreusel Snacks, Farm Frites, Rail Gourmet, Aveve, Boost, Euroports, Nitto, Sigma Coatings en dies meer”.

Tot voor kort ontplooide Limoco zijn bedrijvigheden langsheen twee assen, met name enerzijds de stofafzuiging bij productiebedrijven in zowel de food- als non food-sector, anderzijds de industriële ventilatie.

Twee segmenten die door onze gesprekspartner als nichemarkten worden bestempeld.

Vorig jaar boekte Limoco een omzet van 6 miljoen euro. Dit in een verhouding 60/40 voor respectievelijk de stofafzuiging en de industriële ventilatie.

In 2008 haalde de KMO het grootste order uit zijn bestaan binnen van het Tiense bedrijf Citrique. Dat order zou van vitaal belang blijken voor de doorstart en verdere expansie van het bedrijf.

Jongste uitbreidingsoperatie voltooid

Limoco rondde onlangs zijn jongste uitbreidingsoperatie af. Een en ander houdt ook verband met het aanboren van een nieuw marktsegment.

De Limburgse KMO begeeft zich immers voor het eerst op de markt van de residentiële ventilatie. In de nieuwe kantoren werd te dien einde een nieuwe showroom ingericht.

Voorts werden nieuwe distributie-akkoorden gesloten met Stork Air, Lemmens en Renson.

“In de showroom visualiseren we de ventilatie-oplossingen ten behoeve van de residentiële klanten,” verduidelijkt de gedelegeerd bestuurder.

Ambitie van Limoco is in het residentiële segment tijdens het eerste werkjaar een omzet van 1 miljoen euro te halen.

Limoco breidde zijn accommodatie langsheen de straatzijde uit met een nieuwbouwpand van 1.000 m², dat de oude kantoorgebouwen vervangt. Resultaat is een prestigieus bedrijfspand met hoge visibiliteit. Van het totale bedrijfsterrein van twee hectaren is inmiddels ruim 5.000 m² bebouwd.

Filters onder eigen merknaam

Limoco poogt zich in de markt te onderscheiden door het aanbieden van klantspecifieke oplossingen in combinatie met een sterke dienst na-verkoop.

Daarbij dekt de KMO het hele dienstenportfolio onder eigen dak af, gaande van de engineering en ontwikkeling op maat, de subassemblage in het atelier tot en met de eindassemblage bij de klant.

Voor de stofafzuiging werkt de onderneming samen met het Deense JFK Industri A/S (Hadsund), één van de marktleiders binnen de sector. Op leidingvlak loopt een partnership met de Nederlandse VDL-groep (Eindhoven). Voor de industriële ventilatie heeft Limoco geen vaste partner.

Per project gaat de onderneming op zoek naar de meest geschikte filters.

Vaak stuit men daarbij op een standaardaanbod dat een beperkende invloed heeft. Dat zet Limoco alvast aan tot het nemen van een nieuw initiatief, dat tot een bijkomend concurrentiewapen moet uitgroeien.

“Momenteel zijn we bezig met de ontwikkeling van filters onder eigen merknaam voor zowat alle industriële toepassingen, met uitzondering van hout. Zowel in afmetingen als qua vermogen moeten we vanaf begin volgend jaar bij machte worden meer maatspecifiek te werken. In de nieuwe filters brengen we voorts een aantal technologische vernieuwingen aan, die in een grotere onderhoudsvriendelijkheid moeten resulteren,” besluit Jan Stinkens.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.