Bedrijven worstelen met data-analyse

26/12/2011 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Bedrijven kampen met een enorm tekort aan vaardigheden vereist om de mogelijkheden op het kruispunt van big data en data-analytics maximaal te benutten. Amper één derde van de bedrijven gebruikt nieuwe data ter ondersteuning van hun bedrijfsbeslissingen, het vergroten van hun concurrentieel voordeel, het bevorderen van productiviteit en innovatie alsook het verwerven van inzicht in klanten. Zo blijkt uit een grootschalig onderzoek van EMC.


Uit de studie blijkt dat de explosie van digitale data, gecreëerd door mobiele sensoren, sociale media, bewaking, medische beelden, smart grids en andere - gecombineerd met analyse-tools - een gelijkaardige explosie creëert aan opportuniteiten om inzicht in die data te genereren.
Gevolg is een snelle toename van de vraag naar data scientists.

Nagenoeg twee van de drie respondenten (64%) stelt dat de komende vijf jaar de vraag naar data science-talent het aanbod zal overtreffen.

De studie toont ook aan dat de meest voorkomende hindernissen om data science te integreren het gebrek aan vaardigheden of training zijn (32%), het tekort aan budget of resources (3%), de verkeerde organisatorische structuur (14%) en een gebrek aan tools en technologie (10%).

Verder blijkt dat slechts 38% van de business intelligence analisten en data scientists gelooft dat hun bedrijf de aanwezige data gebruikt om inzicht in klanten te krijgen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.