Audi Brussels van start met productie A1 Sportback

19/01/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

In zijn assemblage-eenheid in Vorst ging Audi Brussels onlangs van start met de productie van een tweede modellenvariant, de A1 Sportback ofte de vijfdeursversie van Audi’s compacte wagen. In anderhalf jaar liepen er 170.000 Audi A1’s van de band. Met 1,3 miljoen verkochte voertuigen wereldwijd in 2011 (1.092.400 in 2010, nvdr.), kan Audi op een absoluut recordjaar terugblikken. In Brussel rekent men dit jaar op een productievolume van 120.000 voertuigen. Dat is vergelijkbaar met het niveau van 2011.

De Duitse constructeur is van plan zijn product line-up verder op te waarderen, met bijzondere focus op de (groot)stedelijke klant. Zo blijkt uit de bewoordingen van Michael Dick, head of Development bij Audi AG.

Ook de lancering van de A1 Sportback haakt in op deze strategie.

“Na de driedeurs, heeft Audi met de A1 Sportback nu ook een vijfdeursvariant,” aldus Gerhard Schneider, productiedirecteur bij Audi Brussels.

In de voorbije vijf jaar investeerde Audi zowat 300 miljoen euro in zijn Brusselse assemblage-eenheid.

In de komende jaren staat voor nog eens 270 miljoen euro aan investeringen op het programma. De toekomst voor onze Brusselse fabriek oogt goed, zo heet het.

Begin vorig jaar kregen van de 450 uitzendkrachten er 195 een vast contract. Ook dit jaar ligt voor 150 uitzendkrachten een vaste arbeidsovereenkomst te wachten.

Audi Brussels, dat in een tweeploegensysteem draait, telt momenteel 2.400 vaste medewerkers en 450 tijdelijke arbeidskrachten.

De nieuwe vijfdeursversie of A1 Sportback bezorgt de fabriek een tewerkstellingsgarantie tot 2016.

Audi heeft de ambitie om tegen 2015 wereldwijd 1,5 miljoen voertuigen te verkopen.

120.000 voertuigen

Opmerkelijk is dat Audi Brussels voor 2012 een productievolume van 120.000 voertuigen voorop stelt. Dat is even veel als in 2011 toen er dagdagelijks 520 auto’s van de band liepen.

Nochtans heeft de fabriek met de A1 Sportback een tweede modellenvariant in portfolio.

Intern wordt overigens aangegeven dat men nauwelijks kannibalisme tussen de A1 en de A1 Sportback verwacht. De A1 Sportback focust op de sportieve rijder in het premium-segment.

Voornaamste verschilpunten met de A1 zijn de vijfdeursuitvoering, de extra ruimte op de achterbank en extra hoofdruimte.

Voorts biedt de A1 Sportback aan zijn eigenaar meer individualiseringsmogelijkheden, waaronder twaalf nieuwe verftonen.

Bijkomend model noodzakelijk

Toekomstgericht heeft Audi Brussels nood aan een bijkomend model in het A1-segment, erkent productiedirecteur Gerhard Schneider.

Binnen het A1-gamma rijden in Duitsland momenteel dertig klanten/prospects test met de e-tron, een elektrisch aangedreven sportwagen.

De resultaten vallen af te wachten en omtrent de uiteindelijke productie is nog geen beslissing getroffen, zo luidt het.

“Het Audi-platform is uitstekend geschikt voor de assemblage van kleinere modellen,” heet het.

Eind vorig jaar stelde Audi in Frankfurt voorts de eveneens 100% elektrisch aangedreven Audi A2 concept voor.

De concept, nauwelijks 3,80 meter lang bij 1,69 meter breed en 1,49 meter hoog, is geconcipieerd op een klassiek ruimteconcept op premium-niveau, dat plaats biedt voor vier personen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.