Zuid-Korea : van ontwikkelingsland tot bloeiende handelsnatie

25/01/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Amper vijftig jaar terug was Zuid-Korea nog een door oorlog verwoeste, arme landbouwstaat. Met militaire discipline wist dictator Park in de jaren zestig het land snel te industrialiseren. Vanaf dan verliep de modernisering in spectaculair hoog tempo. Biedt het kleine schiereiland, geklemd tussen Japan en China, ook professionele opportuniteiten voor de Vlaamse ondernemer?

Zuid-Korea is op vandaag uitgegroeid tot een markante economische wereldspeler. Naast deze enorme economische sprong voorwaarts in de vorige eeuw, wordt ook verwezen naar het “wonder van de Han-rivier”, genoemd naar de stroom die de hoofdstad Seoul doorkruist.

Na een economische groei van 6,2% in 2010, zwakte die vorig jaar ietwat af tot 3,8 à 4% omwille van de geringere exportvolumes richting VS en Europa. China wist de slechte exportcijfers naar het Westen evenwel deels te compenseren.

Zuid-Korea staat traditioneel sterk in zeven industriële sectoren; automobiel, scheepsbouw, halfgeleiders, staal, algemene machinebouw, textiel en onderdelen.

De Zuid-Koreaanse overheid hanteert een waaier aan stimuli om de export terug op te krikken.

De vrijhandelsakkoorden tussen Zuid-Korea en de Europese Unie (van kracht sinds 1 juli 2011) en met de VS (ingegaan op 1 januari 2011) moeten de onderlinge handel stuwen.

Deze maatregelen leveren ook voordeel op voor onze bedrijven. Zo kwam er een einde aan de dure en tijdsintensieve verplichting om, naast de Europese of Amerikaanse standaarden, ook nog Zuid-Koreaanse certificaten voor te leggen.

Voor vele producten gelden geen invoertaksen meer of worden ze vanaf de invoegetreding van de akkoorden stelselmatig teruggeschroefd of afgeschaft.

Naast de zeven klassieke sectoren, zet Zuid-Korea bovendien stevig in op drie nieuwe kernsectoren, met name green technology, high-tech industrial convergence (lees: het samen brengen van verschillende technologieën zoals biotech en nanotechnologie) en high value-added services zoals healthcare en software.

Chaebols

De Zuid-Koreaanse regering en economie zijn sterk verstrengeld. Dat heeft te maken met de chaebols, de familiale conglomeraten die zich, na de Koreaanse oorlog in 1953, met de steun van hogerhand volop konden ontwikkelen.

Samsung, Hyundai en LG legden toen de basis van hun imperia. Tot op vandaag hebben de chaebols de economische touwtjes in handen.

Voorts staat de Zuid-Koreaanse maatschappij volop in het teken van onderwijs, kennis vergaren en presteren.

De drang om de beste te zijn, verklaart waarom Zuid-Koreanen zo veel belang hechten aan “rankings”.

Kansen voor Vlaamse ondernemingen

Grote spelers als Bekaert, Barco en Agfa-Gevaert, maar ook KMO’s als Lotus Bakeries, doen in Zuid-Korea inmiddels goede zaken.

Het land biedt tal van opportuniteiten voor bedrijven met innovatieve producten van topkwaliteit tegen een gunstige prijs.

Eenmaal voet aan de grond, is de kans groot dat men in Zuid-Korea zaken kan blijven doen.

Grote probleem blijft uiteraard de taalbarrière. Weinig Zuid-Koreanen spreken immers Engels.

Men is dus aangewezen op lokale tolken, die ook de non-verbale signalen correct weten te interpreteren.

In Zuid-Korea heerst een confucianistische mentaliteit, een maatschappij in pyramidevorm. Het respect voor hiërarchie is uitermate bepalend, zeker in de zakenwereld.

De grote baas beslist en zijn wil is wet. Afspraken komen alleen via contacten tot stand.

Belangrijk is dat Vlaamse ondernemers onthouden dat “the winner takes it all!” en dat dat in Zuid-Korea altijd een Zuid-Koreaan zal zijn.

Als ondernemer valt daarin weinig in te brengen. Zet daarom de marges hoog genoeg, zodat je ruimte voor onderhandeling hebt.

Enkele bezoeken per jaar blijven absoluut noodzakelijk. Samenwerking kan enkel na het opbouwen van een persoonlijke relatie. Dat betekent onder meer ’s avonds op de vriendschap klinken …

Ook deelnames aan internationale vakbeurzen zijn geschikte momenten om de banden opnieuw aan te halen.

Belangrijkste Vlaamse exportproducten naar Zuid-Korea (2010)

- farmaceutische producten (17,52%)

- organische chemische producten (14,40%)

- machines, toestellen of mechanische werktuigen (9,41%)

- anorganische chemische producten (8,52%)

- kunststof en toepassingen (6,36%)

Belangrijkste Vlaamse invoerproducten uit Zuid-Korea (2010)

- auto’s, tractoren, motorrijwielen en fietsen (27,47%)

- scheepvaart (26,84%)

- machines, toestellen en mechanische werktuigen (10,14%)

- gietijzer, ijzer en staal (6,05%)

- kunststof en toepassingen (5,16%)


(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Flanders Investment & Trade. Meer info: www.flandersinvestmentandtrade.be)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.