"Project i" exponent electromobiliteitsambities

27/01/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Ook in 2012 kan BMW Group met een goed productenaanbod de markt op. “We leven echter in een wereld vol onzekerheden. De resultaten zullen hoedanook worden beïnvloed door een aantal overheidsmaatregelen. De nieuwe heffing op de bedrijfswagens zal een negatieve impact op de hele automobielsector hebben, in het bijzonder op het premium-segment”. Dat zegt Philipp von Sahr, president en ceo van BMW Group Belux. Intussen wordt steeds duidelijker hoe zwaar “Project i” in de elektromobiliteitsambities van de Duitse constructeur weegt.

In 2011 vestigde BMW Group een nieuw verkoopsrecord. Van de drie merken (BMW, MINI en Rolls-Royce) werden wereldwijd meer dan 1,6 miljoen voertuigen verkocht. Dat leverde prima financiële resultaten op, met een EBIT-marge van meer dan 10%.

In België zagen BMW en MINI hun marktaandeel licht toenemen tot respectievelijk 5,4% (30.000 voertuigen, nvdr.) en 1,2%.

In een krimpende markt wist BMW Motorrad bovendien zijn verkoopsvolumes op peil te houden.

“Grote” uitdagingen

Zowel economisch als technologisch zijn de uitdagingen voor BMW Group echter “groot”, zo nog von Sahr. Binnen het EfficientDynamics-programma blijft de constructeur zijn gamma verbrandingsmotoren verder ontwikkelen.

“Binnen de BMW Group bedraagt de gemiddelde CO2-uitstoot 152 gram per kilometer voor een gemiddelde van 186 pk. Dat is meer dan bij de concurrentie, maar BMW levert dan ook niet op vermogen in,” zo luidt het.

In februari introduceert BMW de zesde generatie van de 3-serie met een uitstoot van amper 109 gram CO2 in de versie EfficientDynamics Edition.

Mijlpaal in de verdere technologische ontwikkeling van BMW wordt de introductie in 2013 van de BMW i3, het eerste elektrische voertuig van de constructeur.

Dit jaar stoffeert de Duitse autobouwer zijn aanbod met een 3 Reeks Hybride, de eerste “full hybrid” in het segment van de compacte sportberlines, alsook een 5 Reeks ActiveHybrid, BMW’s eerste hybride wagen met een zescilinder in lijn-motor aan boord.

“Project i”

Electromobiliteit is ook voor BMW een strategisch aandachtspunt. In 2008 zette de constructeur een beperkte productie van elektronische voertuigen op, met in 2009 en 2011 de introductie van respectievelijk de MINI E en BMW ActiveE als exponent.

De echte doorbraak op elektromobiliteitsvlak hoopt de BMW in zijn assortiment echter af te dwingen met de lancering van de BMW i3 in 2013.

Het in 2007 gelanceerde “Project i” focust evenwel niet alleen op nieuwe elektrische aandrijflijnen, maar evenzeer op nieuwe voertuigconcepten, nieuwe materialen en recyclagetoepassingen, en vernieuwende productieconcepten.

Begrijpelijk, want “de conversie van een lichtgewicht MINI naar een MINI E vertaalt zich in een gewichtsverhoging van 265 kilogram,” aldus Manuel Sattig, verantwoordelijke Project i.

BMW Group compenseert die gewichtstoename middels het LifeDrive lightweight-concept dat zich toespitst op het gebruik van materialen met koolstofvezelversterke polymeren en aluminium.

De BMW i3-vierzitter wordt het eerste voertuig dat van het LifeDrive lightweight-concept gebruik maakt.

Ook het hybride sportmodel BMW i8, die kort na de i3 zijn verschijning op de markt zal maken, zal zijn toevlucht tot voornoemd concept nemen.

Joint-venture met SGL Group

BMW Group zette met SGL Group (Wiesbaden), in 1992 ontstaan uit de fusie van het Duitse SIGRI en het Amerikaanse Great Lakes Carbon, een 49/51 joint-venture op, met name SGL Automotive Carbon Fibers in Moses Lake (Washington).

Beide partners investeren momenteel 530 miljoen euro in een state-of-the-art koolstofvezelfabriek. Die zal een sleutelrol vervullen in de automatisering van de productie van ultra-lichte CFRP’s (carbon fibre reinforced plastics) voor toepassing in toekomstige voertuigconcepten.

Dat BMW rotsvast gelooft in het gebruik van CFRP’s in de voertuigen van de toekomst, blijkt verder uit het belang van 15,16% dat de groep in november j.l. nog nam in SGL Carbon SE.

BMW Group en Toyota bundelen research milieuvriendelijke technologieën

BMW Group en Toyota hebben een princiepsakkoord gesloten met het oog op een middellange - tot lange termijn-samenwerking met betrekking tot de milieuvriendelijke technologieën van de toekomst.

In eerste instantie zullen beide partijen zich, krachtens het akkoord, gezamenlijk buigen over het onderzoek naar de lithium-ion batterijtechnologieën van de toekomst. Andere mogelijke samenwerkingsprojecten worden in het vooruitzicht gesteld.

Bovenop sloot Toyota Motor Europe (TME), het Europees filiaal van Toyota Motor Corporation, met BMW een contract voor de toelevering, met ingang van 2014, van 1,6 en 2,0 liter dieselmotoren aan TME.

De krachtbronnen zullen in bepaalde Europese modellen van Toyota worden ingebouwd.

De Japanse constructeur heeft immers de bedoeling om zijn Europese productenaanbod te verruimen alsook om meer brandstofefficiënte dieselmotoren met lage CO2-emissie te verkopen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.