Geen jobbeurs, maar jobfestival

07/01/2013 OM 00:00 - Luc Willemijns
2e2aecad7904f985eb429a14b4eac07d

“Een uit de hand gelopen hobby”. Zo omschrijft bedenker Bert Debrouwere Job*Rock, een driedaags jobfestival dat ontspanning en vacature-matching combineert.

De work/life balance in een ander perspectief. Misschien is dat wel een gepaste manier om Job*Rock Kuurne te omschrijven. Het evenement combineert de zoektocht naar werk met een stevige dosis ontspanning in de vorm van verschillende optredens. Dit jaar sierden onder meer bands als Vive La Fête en Therapy? de affiche. Tegelijk sloegen 58 werkgevers in de Kubox van Kuurne een stand op om hun bedrijf te promoten onder jonge werkzoekenden.

Het concept van Job*Rock werd niet uitgedacht in een hippe break-out room, maar kreeg vorm en cours de route. Het begon met een groepje vrienden die een muziekfestival wilden organiseren en dat moest “anders dan de andere” zijn.

“Er bestonden destijds al zoveel formules dat het niet zo makkelijk was om origineel uit de hoek te komen,” vertelt Bert Debrouwere van De Vacature V.Z.W. en drijvende kracht achter het project.

“Via-via kwamen we in contact met het ACV van Zuidwest-Vlaanderen dat jongeren en werk op een creatieve manier dichter bij elkaar wilde brengen,” luidt het.

Beide initiatiefnemers staken de koppen bijeen en besloten hun ideeën te combineren. Ze zouden een jobbeurs annex muziekfestival organiseren.

Ongedwongen sfeer

Zeven jaar later blijkt Job*Rock een succesrecept. Wat startte als een muzikale dag met naast het podium vijf bedrijvenstanden, groeide uit tot een driedaags jobfestival met grote namen op de affiche en 58 bedrijven present. De eerste dag kunnen werkzoekenden zich volledig op de jobmarkt richten. Daarna volgt een weekend muzikaal vertier.

“De immense populariteit dwong ons het evenement over verschillende dagen te spreiden,” vertelt Bert Debrouwere.

“Maar alles blijft onderling nauw verbonden. Op grote borden langs de weg, krantenadvertenties, in radioboodschappen en TV-commercials worden de jobbeurs en het festivalgedeelte samen gepromoot. Daardoor krijgt de jobbeurs al op voorhand een informele touch. Het evenement zelf verloopt in een heel ongedwongen sfeer en wordt ook opgeluisterd met audiovisuele momenten”.

Zo’n ontspannen omgeving werkt volgens Bert Debrouwere aanstekelijk: “We merken dat de werkgevers hier heel dynamisch promotie voeren. Niemand blijft achter zijn tafeltje staan. De bedrijven stappen zelf op hun publiek toe om een praatje te maken. Vaak hebben ze ook kleine gadgets mee. Die slaan natuurlijk altijd aan en vormen vaak een aanleiding tot gesprek. En daar kunnen verrassende combinaties uit ontstaan. Zo zien we dat mensen die op het eerste zicht niet geïnteresseerd zijn in een bedrijf, er uiteindelijk toch een boeiende job vinden.”

Diverse sectoren

Wie de standen op Job*Rock aandoet, vindt er werkgevers uit de meest diverse sectoren. Energiebedrijven, retailers, uitzendkantoren,… zelfs de federale politie is present.

“Die diversiteit vormt een absolute troef,” weet Kristof Waelkens van VDAB.

“Van lasser tot ingenieur, iedereen komt hier aan zijn trekken”.

Het aantal bedrijvenstanden groeit. 75 procent van de deelnemende ondernemingen tekent het jaar nadien weer in.

“Job*Rock is een origineel concept. Bovendien ligt onze deelnameprijs een stuk lager dan op andere beurzen, waardoor de rekening snel is gemaakt,” zo nog Debrouwere.

Ook het bezoekersaantal stijgt gaandeweg.

“In het begin mochten we 350 man verwelkomen, vandaag is dat al tien keer zoveel. En dat volk komt echt niet alleen naar het muziekfestival. Bezoekers weten vooral dat de jobbeurs hen kansen biedt op een baan. Exacte cijfers bestaan er voorlopig niet, maar verschillende bedrijven vertellen ons dat ze elk jaar een aantal nieuwe krachten aan de jobbeurs overhouden”.

Voor founding father Bert Debrouwere werd Job*Rock intussen een uit de hand gelopen hobby, een hobby waar de arbeidsmarkt dankbaar mee van profiteert.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met de VDAB. Meer info: www.vdab.be).

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijke cookies die ervoor zorgen dat de website goed functioneert.

Analytische cookies

Analytische cookies laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren.

Marketing cookies

Marketingcookies hebben als doel om ervaringen te personaliseren en relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites.